جوان، اعتماد به نفس و سرسختی

یکی از نیازهای مهم جوانان برای رسیدن به پیشرفت و موفقیت در کارها، داشتن اعتماد به نفس و برخورداری از افکار مثبت و سازنده در تمام مراحل زندگی است. اگر مایلید به خواسته های واقعی خود دست بیابید، باید نیروی اندیشه خویش را در همین مسیر تقویت و ساماندهی کنید.
– احساس حقارت
به عبارت دیگر شما می توانید با قدرت فکری و محاسبه درست، آینده خود را بسازید. اما اگر به هر دلیلی در برابر دیگران احساس ضعف می کنید، علتش این است که تمام یا بخشی از افکارتان منفی بوده و بر اساس آن، خود را بسیار معمولی می پندارید و بر اثر گذشت زمان تدریجا این حس در درون شما تثبیت گردیده و موجب شده که به این روز بیافتید.
به عنوان مثال اگر واقعا مایلید یک دانشمند مشهور شوید، باید همیشه چنین خیال کنید که حتما روزی فرد مهمی خواهید شد و سطح همت، تلاش و بردباری تان را بالا ببرید. با این شیوه شما می توانید کلیه مسایل خود را حل کرده و به آرزوهایتان برسید.
– اصرار و استقامت در کارها
برای موفقیت در هر چیزی باید توانایی انجام آن را داشته باشیم. اما قابلیت و توانایی به تنهایی کافی نیستند. بلکه به موازات توانایی باید اصرار، استقامت، صبر و تمرکز فکری نیز داشت.
– معنای درست سرسختی
از ترکیب سه عنصر «اصرار، استقامت و تمرکز فکر» سرسختی به دست می آید. هر کار و فعالیتی، ممکن است شکست و مشکلات به همراه داشته باشد که حتما نیز خواهد داشت. ولی سرسختی به معنای توانایی مقابله با مصیبت ها و دشواری ها و شانه خالی نکردن در مواقع شکست می باشد. حتی کارهای بسیار خلاقانه و مبتکرانه شما هم ممکن است با ناکامی مواجه گردد. اما موضوع مهم این است که مصمم باشید و بتوانید کارتان را ـ هر چه که هست ـ تا پایان، به انجام برسانید. هیچ چیز غیرممکن نیست. تنها عدم سرسختی و شانه خالی کردن از مسئولیت است که کار را غیرممکن می سازد.
– اعتقاد و اعتماد به کار
پس اعتقاد و اعتماد کامل به کاری که می خواهید انجام دهید، داشته باشید. در این صورت، هیچ چیز برایتان غیرممکن نخواهد بود. امکانات مختلف و گوناگون ، پیرامون شما، به اندازه کافی در دسترس هستند ولی باز هم بستگی به خودتان دارد که «ممکن ها» را کشف کرده و به مرحله موفقیت برسانید.
– دروازه های موفقیت
بر اساس تجربه، ثابت شده که دنیا به افرادی با ویژگی های زیر، روی خوش نشان می دهد:
۱ ـ مثبت عمل می کنند.
۲ ـ اعتماد به نفس و اعتقاد محکم دارند.
۳ ـ زندگی را با تمام توانایی و نیرو، به مبارزه می طلبند.
– همه چیز ممکن است
تمام چیزهایی را امروزه در اختیار داریم، زمانی آن ها را غیرممکن می پنداشتند. اگر چنین طرز تفکری همچنان ادامه می یافت، اکنون از داشتن انرژی هسته ای، انواع داروها، هواپیماهای مدرن، ماهواره، اینترنت، رایانه و چیزهای بیشمار دیگر که هم اکنون آن ها را عادی تلقی می کنیم، محروم می ماندیم.
غیرممکن ها به این دلیل ممکن گردید که عده ای به افکار و اندیشه های خود اعتقاد و ایمان کامل داشتند و بر همان منوال پیش رفتند تا به نتیجه رسیدند. اینان همان کسانی هستند که تاریخ را شکل داده و می دهند.
– مشکلات افراد منفی
اما افراد منفی، کوتاه فکر و کسانی که به سادگی شکست را می پذیرند، هرگز توفیقی کسب نخواهند کرد و درهای زندگی به رویشان بسته خواهد شد.
افراد مذکور با این که دارای توانایی های لازم جهت شکوفا کردن فعالیت هایشان هستند، بی توجه به این نکته، شیوه ابتدایی و ساده زندگی را در پیش می گیرند. هیچ دردی بالاتر و شکننده تر از این نیست که فرد یا استعدادی که قابلیت تبدیل شدن به یک عنصر مفید جامعه را دارد، غافل از این قدرت پنهان، در گوشه انزوا بنشیند و نوحه سر دهد که چرا استعداد ندارد که تعمیرکار متبحری در زمینه تعمیر خودرو یا هر چیز دیگر شود.
– خیانت به آفریدگار
شما باید توجه داشته باشید که در گوشه ای نشستن و احساس حقارت و ناتوانی کردن، خیانت به آفریدگار متعال است. زیرا مردم هر کدام با توانایی های شگفت انگیزی به دنیا آمده و خلق شده اند تا از این قابلیت ها در بالاترین حد کمال بهره برداری نمایند. عدم به کارگیری استعدادها و توانایی ها نه فقط برای شخص، زیان آور است بلکه برای جامعه نیز یک ضایعه محسوب می شود.
– خود را دست کم نگیرید
بدین خاطر هیچگاه خود را دست کم نگیرید. البته زیاده روی در باره توانایی خود و بزرگ نمایی آن، مسئله مهمی است که باید در باره آن با احتیاط فراوان رفتار کرد. اما هیچ چیز ننگین تر از این نیست که شخص خودش را دست کم بگیرد.

سید عبدالباقی اسحاقی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=1655

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: