شورای شهر به چه کسانی نیاز دارد؟

بخش هفتم و پایانی

باز باران خبر/ در شش بخش گذشته از سلسله مقالات «شورای شهر به چه کسانی نیاز دارد؟»، نکات مختلفی تقدیم شما عزیزان گردید تا بتوان با رعایت آن ها به یک شورای شهر کارآمد، شفاف، سالم، متعهد و مفید دست یافت و از این طریق، رضایت شهروندان را دست کم به طور نسبی به دست آورد؛ زیرا در اداره امور شهری به طور طبیعی گاه مسایل مختلف و پیچیده ای وجود دارد که شاید به دلیل آن نتوان رضایت همه اقشار را به طور کامل تأمین نمود.
◼ولی نعمت ما
بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) در زمان حیات
خویش و نیز مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای، بارها و بارها فرمودند: «مردم ولی نعمت ما هستند» در نتیجه یکی از راههای اثبات خدمتگزار بودن هر صاحب منصب و باور و ایمان داشتن به این شعار مهم، میزان رضایت مردم از عملکرد مسئولین ـ در کلیه رده های بین المللی، کشوری، استانی، شهری و روستایی ـ است که خودش را در اجرا به نمایش می گذارد و صِرف حرف زدن و شعار دادن مسئولین هیچ ارزشی ندارد؛ بر همین اساس، میزان آرایی که مردم در جریان هر انتخابات به صندوق ها می اندازند، نشانگر میزان خشنودی آنان از مقامات و مدیران ارشد، میانی و پایین است و هرچه رضایت از عملکردها بیشتر باشد، سطح مشارکت عمومی در فعالیت های انتخاباتی و نیز آمار حضور جمعیت در صندوق های اخذ رأی نیز به شکل قابل توجهی بالا می رود که خود یک نقطه قوت است ولی اگر این مسئله، برعکس شود نشان دهنده عدم رضایت مردم از عملکرد مسئولین است.
از سوی دیگر بدیهی است که نقاط قوت یک حکومت هرچه بیشتر باشد، ناامیدی دشمنان داخلی و خارجی در جهت ضربه زدن به پایه های اصلی نظام ـ که مهمترین آن ها مردم هستند ـ افزایش خواهد یافت.
◼جلسات آموزشی
اکنون به این نکته می رسیم که پس از راهیابی افراد مورد نیاز به شورا، لازم است که برای آن ها جلسات آموزشی فشرده ـ حداقل سی روزه یا هر چند ماه یک بارـ به شکل اجباری و به صورت کارگاه های پژوهش محور و با شیوه تعاملی، برگزار شود تا اعضای منتخب بتوانند به یاری اساتید فن با قوانین مصوب پیرامون شورای شهر و شهرداری ها میزان اختیارات هرکدام، آیین نامه های مربوطه، شرح وظایف شهردار اصلی، معاونان، شهرداران مناطق و نحوه تعامل اعضای شورا با سازمان ها و افراد یاد شده و چگونگی روبرو شدن مناسب با مراجعین گوناگون آشنا شوند تا هنگام ارایه خدمات به همشهریان نسبت به قوانین موجود نیز از اِشراف کاملی برخوردار باشند و از روی ناآگاهی یا بی توجهی کارهایی را انجام ندهند که بعد از مدتی، ناچار به عذرخواهی شده یا ناگهان با دادگاه و زندان مواجه شوند.
◼آشنایی با قوانین مصاحبه
نکته دوم، مصاحبه اعضای شورا با رسانه ها و صدا وسیما است که به دلیل انتشار سریع خبرها در میان مردم و پیامدهای مثبت و منفی آن کار بسیار مهمی است که حتما باید با آموزش های تئوری و عملی همراه باشد تا شورای شهر از نتایج منفی احتمالی حفاظت شود و از سوی دوست و دشمن مورد انتقاد یا تهاجم قرار نگیرد.
هر عضو شورا که می خواهد در مصاحبه ای شرکت کند، باید بداند که برای حضور در این صحنه به چه اطلاعاتی نیاز دارد، چگونه حرف بزند و در چه زمانی سخن خود را مطرح کند که علاوه بر اطلاع رسانی صحیح، مشکلات حقوقی، مالی و تعهدات اضافه ای را نیز به دنبال نداشته و سطح انتظارات و توقعات شهروندان را به اشتباه بالا نبرد یا به شایعات بی اساس دامن نزند؟.
◼ نامه نگاری اداری
نکته سوم، درک اهمیت نامه نگاری اداری است. نامه نگاری نوعی تعامل با واحدهای سازمانی بیرونی و درونی شورا، شهرداری ها، ادارات، نهادها و شرکت های دولتی و خصوصی است که حتما باید افراد در این زمینه با حضور در کلاس های نامه نگاری، آموزش های لازم را ببینند. زیرا هر نامه ای که یک عضو شورا می نویسد، یک سند رسمی است که پیامدهای خاص خودش را دارد و به همین دلیل، نیازمند دقت، محاسبه و هوشیاری زیادی است.
◼ هنر سخنوری
نکته چهارم آموزش هنر سخنوری است. مطلب دیگری که در سال های اخیر بسیار به چشم می آید، عدم دقت اعضای شورا ـ حتی بعضی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ـ در شیوه حرف زدن است. به عنوان مثال، نماینده ای که جملات را غلط می خواند، کلمات را نادرست تلفظ می کند، ضرب المثل های فارسی را وارونه می گوید و از بیان کلمات و واژه های خارجی عاجز است، یا گاهی مطالبی را بر زبان می آورد که اسباب خنده و تفریح مردم می شود.
این مسئله از سویی موجب تمسخر فرد موردنظر توسط منتقدین داخلی، عیب جویان خارجی و عموم اقشار جامعه می گردد و از طرف دیگر اعتماد مردم به توانایی شورا را دچار تزلزل و تردید می نماید که این امر بسیار زیان آور است.
البته این موضوع مختص کشور ما نیست، بلکه گاهی از سوی سیاستمداران کشورهای غربی و… نیز چنین خطاهایی سر می زند که تا مدت ها در اذهان آن جوامع باقی می ماند؛ مانند بعضی رؤسای جمهور قبلی و فعلی آمریکا که نام همکاران خود در کشورهای دیگر را فراموش کرده و یا حرکت هایی از آنان سر می زند که سبب مسخره شدن آن ها از سوی رسانه های خودشان می گردد.
فرق غربی ها با ما این است که آنان می کوشند اشتباهات مسئولین کشور ما را به شدت بزرگنمایی کرده و با این روش، دل مردم را خالی کنند ، ولی اشکالات خودشان را با استفاده از ابزارهای رسانه ای و تبلیغاتی، بی اهمیت و عادی جلوه دهند. در نتیجه ضروری است که اعضای شورا در کلاس های کوتاه مدت «سخنوری» شرکت کنند تا اشتباهات گفتاری و ادبی کمتری از آنان صادر شود یا اگر ضرب المثل، شعر فارسی، لغت بیگانه، اصطلاح محلی یا واژه های علمی را نمی دانند، قبل از بیان آن ها در مصاحبه یا صحن شورا، از افراد صاحب دانش، سئوال نمایند تا در دام غلط گویی و غلط نویسی گرفتار نشوند.
◼ آشنایی با امکانات
نکته پنجم هر یک از اعضای شورا باید بدانند که چه اندازه حقوق و مزایا دریافت خواهند کرد و دیگر امکاناتی که به طور قانونی به آنان تعلق می گیرد، چقدر است، بودجه اش چگونه تأمین شده و به چه شکلی میان آن ها توزیع می شود؟
جالب آن که لزوم شفافیتی که در عملکرد شورای شهر و مجلس شورای اسلامی، مورد تأکید است در همین مورد مصداق دارد که شهروندان در مورد نکات مذکور، باید از آگاهی کافی برخوردار بوده تا بتوانند به موقع، نمایندگان خود را مورد سئوال و بازخواست قرار داده و از آنان انتظار کار و فعالیت مناسب داشته باشند.
◼ اعلام فهرست اموال
البته بخش دیگری از شفافیت این است که کلیه اعضای شورای شهر فهرست اموال و دارایی های خود را به مرجع ذیصلاح قانونی اعلام نمایند تا پس از اتمام مدت نمایندگی، بررسی شود که آیا وضعیت مالی آن ها ثابت مانده یا خیر؟ یا اگر افزایشی هم داشته از راه حرام، نامشروع و نامتعارف نبوده است. اهمیت دادن به این بخش از شفاف سازی موجب خواهد شد که جامعه بیش از پیش به نمایندگان خود، اطمینان پیدا کرده و به آینده خویش امیدوار شود. پایان.

سید جواد اسحاقی – مهندس مکانیک و سیالات و استاد کلاس های کنکور

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=20119

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: