شاعر و پیشکسوت موسیقی آئینی و فولکلور گیلان تجلیل شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با حضور در منزل استاد مصطفی رحیم‌پور، از این شاعر و پیشکسوت موسیقی آئینی و فولکلور استان تجلیل کرد.

به گزارش باز باران خبر و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، به همراه معاون هنری و رئیس گروه هنری این اداره‌کل با حضور در منزل استاد مصطفی رحیم‌پور در شهرستان سیاهکل، از این شاعر و پیشکسوت موسیقی آئینی و فولکلور استان تجلیل کرد.

فیروز فاضلی در این دیدار که محمود صوفی، فرماندار؛ حجت‌الاسلام کریمی، امام جمعه؛ سرهنگ جوانمردی، فرمانده انتظامی و سیدرضا حسینی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سیاهکل نیز حضور داشتند، با اشاره به خدمات فرهنگی و هنری استاد رحیم‌پور، اظهار کرد: تکریم و تجلیل نخبگان و پیشکسوتان علی‌الخصوص فرهیختگان عرصه فرهنگ و هنر از وظایف ماست.

وی با بیان اینکه تاریخ و فرهنگ غنی گیلان مملو از مشاهیر و مفاخری است که روشنی‌بخش و چراغ راه زمان خود بوده‌اند، افزود: معرفی صحیح و پاسداشت خدمات نخبگان فرهنگی، می‌تواند منجر به ایجاد انگیزه در نسل جوان جامعه و الگودهی مناسب برای آنان باشد.

مصطفی رحیم‌پور بیدرونی، متولد ۱۳۱۷ در روستای بیدرون شهرستان سیاهکل است. خانواده وی مذهبی و از کشاورزی امرار معاش می‌کردند. پدر وی از موسیقیدانان و خوانندگان زمان خود و قاری قرآن و تعزیه‌دار اهل‌بیت عصمت و طهارت بود. دو برادرش نیز موسیقی‌دان و خواننده ردیف‌های آوازی و آوای آئینی و تعزیه‌خوان بودند.

وی از هفت سالگی شروع به خواندن مراثی اهل‌بیت عصمت و طهارت کرد و در مجالس تعزیه نیز به عنوان مستمع شرکت می‌کرد. خودش با بیان اینکه «دوست داشتم آنچه که می‌خوانند را یاد بگیرم»، گفته: کم کم با گوشه، ردیف و آواهای مختلف آشنا شدم، ضمن آشنا شدن با موسیقی به شعر گفتن هم پرداختم.

رحیم‌پور در ۱۹ سالگی رسماً شروع به شعر گفتن کرد و اولین منظومه بلند خود را به نام «قاصدی» در اولین سال معلمی‌اش در سال ۱۳۳۶ سرود. بعد از یک سال که وارد آموزش و پرورش شد، به خدمت سربازی رفت و بعد از دو سال، در سال ۱۳۴۰ مجدداَ به شغل مقدس معلمی مشغول شد. او ضمن اینکه مشغول به تدریس بود، به شعر، ترانه، آهنگ‌سازی، آواز و اجرای موسیقی نیز پرداخت و در کنار آن به کشاورزی نیز علاقه به‌خصوصی داشت و اوقات فراغت خود را به این کار می‌پرداخت.

وی، منظومه‌های زیادی سروده و غزلیات، قطعه، دوبیتی، ترانه، رباعیات، طنز، نمایشنامه، مراثی اهل‌بیت عصمت و طهارت نیز در بین آثارش موجود است. وی در چند فیلم و سریال نیز به عنوان بازیگر شرکت کرده که می‌توان از جمله آن‌ها به «وقتی که همه خواب بودند» و «آوای مه» اشاره کرد.

رحیم‌پور به عنوان شاعر و خواننده سیاهکلی در شبکه‌های مختلف صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، غزلیات، موسیقی آئینی و محلی اجرا کرده؛ بیش از ۲۰ ترانه و آهنگ در اختیار خوانندگان قرار داده و خود نیز بیش از ۱۰ ترانه را خوانده است.

وی، تحقیقات قابل توجهی در موسیقی آئینی، فولکلور و آداب و رسوم منطقه گیلان انجام داده است. خودش می‌گوید: «به فرهنگ کشورم، دینم و به قرآن و ملیتم و به هنر موسیقی و پیشرفت فرهنگ علاقه زیادی دارم». تا کنون چندین جلد کتاب از وی به چاپ رسیده و تعدادی لوح فشرده از آثارش همانند «کل شریف»، «شومار و عروس» و «غول حیدر» منتشر شده است.

مصطفی رحیم‌پور در حال حاضر بازنشسته آموزش و پروش و ساکن سیاهکل است و به کارهای هنری و کشاورزی مشغول می‌باشد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=5485

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: