جوان و استفاده مطلوب پول

از نوجوانی و جوانی ـ بلکه از دوران کودکی ـ باید شیوه پول درآوردن را به طور صحیح آموخت. همه مردم استعداد پول درآوردن را دارند اما در پرورش آن کمتر سعی می کنند؛ گروه اندکی هم این احساس را در وجودشان تربیت می کنند و پس از سال ها کوشش بی وقفه و طی نشیب و فرازهای متعدد به ثروت می رسند.
– مهارت پول درآوردن
در برخی استان های کشور ما، والدین از دوران خردسالی اطفال خویش، به آنان آموزش می دهند که چگونه پول درآورند، پس انداز کرده و قدر سرمایه خود را بدانند و به طور منظم و حساب شده، آن را افزایش دهند. بر عکس، در مناطق دیگر، پدران و مادرانی هم هستند که بچه های خود را لوس و نازپرورده، بار می آورند به شکلی که وقتی این فرزند به سن جوانی می رسد، هیچ مهارتی در اداره زندگی اش ندارد و تا آخر عمر، از والدین انتظار دارد که خرجش را بدهند!
– مسلمان واقعی
از نظر دین مقدس اسلام، مسلمان واقعی کسی است که در درجه اول، سعی کند روی پای خود ایستاده و سربار دیگران نباشد. در مرحله دوم، وقتی به پولدار شدن اندیشده و دنبال کسب پول می رود، حواسش باشد که فقط از راه حلال و مجاز، به دنیای اقتصاد و مسایل مالی، ورود کند. نه آن که بخواهد از هر راهی که شده، در پی تولید ثروت باشد.
– شناخت دقیق هدف پولی
آدم پولساز، مانند ماهیگیری خبره ای است که ابتدا به جستجوی جاهای مناسب در پیرامون یک رودخانه و دریاچه برای ماهیگیری می رود و آن ها را در ذهن خود ثبت می کند و در دفعات بعدی، دقیقا می داند به کجا برود و چه کاری را انجام دهد.
به همین نسبت، یک دستفروش، مغازه دار، بازرگان، مؤسس یا مدیرعامل تشکیلات صنعتی و خدماتی نیز به هر جا که سفر می کند، در اندیشه گسترش کار خویش است و به دنبال تولید بیشتر، عرضه خدمات، فروش بهتر و بازاریابی است.
– کم خرج بودن
بر همه ما لازم است که این استعداد را در خویشتن پرورش دهیم. اما وقتی نوبت به خرج کردن پول می رسد، باید استعداد کم خرج بودن را در خود پرورش دهید. زیرا استفاده عاقلانه از پول، از خود پول درآوردن هم مهمتر است.
شما می توانید در پیرامون خود، افراد بسیاری را ببینید که به راحتی درآمدهای کلان به دست می آورند، ولی به دلیل ولخرج بودن یا گرفتار شدن در دام برخی عقده ها و کمبودهای شخصیتی که از دوران کودکی و… برایشان مانده، به همان آسانی، چیزهایی را که کسب کرده اند، به آسانی از دست می دهند.
من شخصی را می شناسم که در خرید میوه بسیار اسراف می کند. یک بار از وی پرسیدم که چرا چنین رفتار می کند؟ در پاسخ گفت:«در زمان کودکی، پدر ما نمی توانست میوه بخرد و به خانه بیاورد، به همین دلیل من به خرید آن، عقده پیدا کردم و الان که وضع مالی ام خوب شده، هر روز، مقدار زیادی انواع میوه می خرم که بخش عمده آن، استفاده نشده و خراب می شود. خودم می دانم که این کار، اسراف است، اما نمی توانم بر کمبودم، غلبه کنم!». البته این، توجیه مناسبی نیست. زیرا هر فردی می تواند بر کمبودهایش غلبه کند و رفتارهایش را به درستی کنترل و مدیریت نماید.
– کسب مهارت پولی
شما باید در پول درآوردن، مهارت پیدا کنید. برای تحقق این امر، باید برایتان مهم باشد که به کجا می روید و با چه کسی ملاقات می کنید. مهم این است که همیشه با دقت به دنبال پول باشیدو اگر با توجه بیشتر، به پیرامون خود توجه نمایید، پول در برابر چشمانتان ظاهر می شود.
– استفاده مطلوب از پول
از سوی دیگر، کاملا مطمئن باشید که مؤسس یک تشکیلات صنعتی، فردی نیست که فقط در فکر پول سازی برای خود باشد، بلکه او به دنبال کارآفرینی، استخدام کارکنان و ایجاد درآمد مالی برای دیگران هم هست. بنابراین بایستی پول را به صورتی کسب کنید که بتوان از آن به طور مطلوب استفاده کرد و به اطرافیان هم کمک نمود. چنانچه در فکر خرید چیزهای غیرضروری و هدر دادن پول هستید، در این صورت، صلاحیت ایجاد یک سازمان یا شرکت صنعتی و حتی یک دکان کوچک را ندارید.

سید عبدالباقی اسحاقی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=2193

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: