برگزاری همایش پیش درآمدی بر نقش سادات کیایی در لاهیجان

باز باران خبر/ اولین همایش علمی پژوهشی پیش درآمدی بر نقش سادات کیایی در تحولات تاریخی گیلان در لاهیجان برگزار شد.

به گزارش باز باران خبر و به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان، اولین همایش علمی پژوهشی با موضوع پیش درآمدی بر نقش سادات کیایی در تحولات تاریخی گیلان صبح روز چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ با حضور بهمن کنعانی رییس شورای اسلامی شهر  ،اسماعیل  پورحسن رییس اداره میراث فرهنگی لاهیجان ،نگار نادری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان ، شیخ پور از سوی دفتر نماینده مجلس ، اعضای انجمن آثار و مفاخر لاهیجان و لنگرود و جمعی از اصحاب فرهیخته استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات پژوهشکده چای  لاهیجان به مجری گری مصطفی رفیعی برگزار شد.
در ابتدا بیژن عباسی دانشیار دانشگاه تهران در خصوص شاخصه های حقوقی حکومت آل کیا گفت : کیایی ها در گیلان سه ولایت عمده داشتند دیلمان، رانکوه و لاهیجان . آنان پس از جنگهایی ، غرب گیلان را تصرف کردند همچنین جنگهای مختلفی را در منطقه بیه پس با خاندان ال اسحاق داشتند . در حکومت آل کیا مردم جایگاه خاصی داشتند آنان  از افراد خبره استفاده می کردند و نسبت به شاعران و اندیشمندان دیدگاه مثبتی داشتند.
در ادامه قربانعلی کناررودی رئیس گروه تحقیقات تاریخ معاصر و تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با استناد به منابع صفوی و رویکرد آنان ، به دوره حکومت خان احمد خان اخرین حاکم کیایی که طولانی ترین دوره حاکمیت را داشت پرداخت و گفت: مینیاتور حکومت صفوی حکومت آل کیا در گیلان است که  یک الگوی موفق در حکومت داری و برخورد با مردم داشتند .
پس از آن ولی جهانی معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گیلان با ارائه مستندات و گزارش تصویری در خصوص باستان شناسی آل کیا مطالب جذابی را ارایه داد و گفت: کاوشهای باستان شناسی را می توان به دو دوره قبل و بعد از انقلاب تقسیم کرد که قسمت اعظم آن در منطقه شرق گیلان صورت گرفته است .
 درادامه فیلم کوتاهی از مرمت و بازسازی مسجد چهارپادشاهان لاهیجان برای حضار پخش شد.
علی امیری  مدیرعامل انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان دیگر سخنران این همایش در زمینه  میراث مکتوب ‌کیاییان گفت : از زمانی که تاریخ نگاری رواج پیدا کرد لاهیجان در واقع نقطه عطف تمامی اتفاقات شرق گیلان بوده است و شاخص ترین شهر تاثیر گذار در تحولات اجتماعی است و سادات آل کیا نه صرفا به عنوان یک پدیده تاریخی یا مذهبی و سیاسی بلکه به عنوان یک پدیده ی جریان ساز مانا و ماندگار می بایست در زاویه دید اهل پژوهش قرار بگیرد چرا که دوران فتوحات این سلسله پردوام ( قریب به ۳ قرن) تاریخ تحولات اجتماعی صفحات شرق گیلان را به خودش اختصاص داده است  و سرشار از فرازها و فرودهایی بوده و تاریخ نگاری را به دوران بعد و قبل از خود تقسیم کرده است .
در ادامه از سید محمد تقی کیا موسوی به نمایندگی از بازماندگان سادات کیایی در لاهیجان  از سوی مسعود حلاج پور مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان و مجید عاشوری رییس دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان تجلیل به عمل آمد و در پایان این مراسم کتاب منشآت خان احمد گیلانی به تصحیح عباس پناهی با حضور وی رونمایی شد و از سمیه منجم از هنرمندان هنرهای تجسمی برای طراح لوگوی این همایش نیز تقدیر به عمل آمد.
لازم بذکر است این برنامه با مشارکت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی (دبیر برگزاری همایش ) ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان ( دبیر اجرایی )، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان برگزار شد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=21862

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: