اعتیاد در قرن جدید زلزله‌ ای خاموش است

مدیرکل بهزیستی گیلان:

بحران اعتیاد چهارمین بحران جهان است

به مناسبت فرارسیدن هفته مبارزه با مواد مخدر نشست خبری با حضور مدیر کل بهزیستی استان گیلان و سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در مرکز اداره کل بهزیستی استان گیلان برگزار شد.

به گزارش باز باران خبر، حسین نحوی‌نژاد مدیر کل بهزیستی استان گیلان ضمن گرامیداشت سالروز زلرله رودبار و منجیل به نام‌گذاری ششم تیرماه با عنوان روز مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: در ۲۶ ژوئن (ششم تیر) ۱۹۷۸ در شهر وین جلسه‌ای با حضور حداکثری اکثر کشورها در رابطه با مبارزه با مواد مخدر برگزار شد و از آن پس این روز به عنوان روز مبارزه با مواد مخدر انتخاب شد.

نحوی‌نژاد در این نشست با بیان اینکه بحران اعتیاد چهارمین بحران در جهان است گفت: ۷۵ درصد زندانیان کشور با مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی در خصوص عملکرد و ارتباط بهزیستی با موادمخدر گفت: بهزیستی عضوی از شورای مواد مخدر کشور است و همچنین این سازمان وظایف ذاتی چون توانمند‌سازی و پیشگیری و درمان را در دستور کار دارد.

او ادامه داد: پیشگیری از اعتیاد به وسیله جوامع محلی و مشارکت‌های جمعی صورت می‌گیرد. این فعالیت‌ها بدون مردم امکان‌پذیر نیست و باید در دل جامعه شکل بگیرد.

مدیرکل بهزیستی گیلان گفت: برنامه جامع پیشگیری از سال ۸۵ در استان گیلان شروع به فعالیت کرد.

وی در خصوص شناسایی زمینه‌های مصرف مواد مخدر به چند مورد اشاره کرد و گفت: خانواده‌هایی که در ارتباطات دچار مشکل هستند، سیاست تشویق و ترویج در آن‌ها ضعیف است، میزان تعارض مشکلات در میان اعضا بالاست و مصرف‌کننده‌هایی در خانواده دارند اصلی‌ترین قربانیان اعتیادند.

نحوی‌نژاد به عوامل محافظت‌کننده نیز اشاره کرد و گفت: تشکیل گروه‌های جوان، ایجاد محیط‌های تفریحی، افزایش آگاهی و‌ … از جمله راه‌هایی است که می‌توان از طریق آن‌ها میزان گرایش به اعتیاد را کاهش داد.

سرپرست دبیرخانه شواری مبارزه با مواد مخدر در ادامه گفت: با وجود پیچیدگی و مشکلات قرن تازه و مشکلاتی که  برای جوانان ایجاد کرده است، اعتیاد نوعی زلزله خاموش است. در طول این چند سال متاسفانه مبارزه کارساز نبوده و اعتیاد در حال گسترش است که می‌توان یکی از دلایل آن را تبلیغات گسترده قاچاقچیان دانست.

علی باقری افزود: این روزها اعتیاد زنانه هم شده است درحالی که قبلا عموم مصرف‌کنندگان مواد مخدر از میان مردان بودند؛ بر همین اساس آمارها نشان می‌دهند سهم زنان در مصرف مواد مخدر در سال هفتاد و هفت، ۶٫۳۳ درصد بوده است درحالی که همین آمار در سال ۹۷ به بیش از ۳۶ درصد افزایش یافته است.

او افزود:علاوه بر مشکلات جهانی چند مشکل داخلی داریم که می توان به همسایگی با کشور افغانستان و مشکلات اقتصادی آن اشاره کرد.

وی در رابطه با پیشگیری از عرضه مواد مخدر خبر از ورود جوانان و نخبگان به این عرصه داد تا بتوانند با حضور مردمی این روند را کنترل کنند.

باقری گفت: ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر معتاد مستمر در کشور وجود دارد و ۱ میلیون و ۹۵۰ هزار نفر از آن‌ها بین ۱۵ تا ۶۴ سال هستند و بخشی از معتادان را کسانی تشکیل می‌دهند که هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی ندارند.

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدرعنوان کرد: اعتقادات دینی در اعتیاد می‌تواند تاثیرگذار باشد. کسانی که دچار اختلال در خداباوری هستند دو برابر بیش‌تر دچار اعتیاد می‌شوند.

وی با اشاره به سرعت دسترسی به مواد و زمان آن گفت: میانگین این زمان در کشور نیم ساعت است اما متاسفانه استان گیلان بعد از تهران همراه با فارس در رده دوم قرار دارد و سرعت تهیه مواد به مراتب کم‌تر از نیم ساعت است.

وی در انتها با ارزیابی اینکه تمایل به مواد مخدر در مدت اخیر در گیلان منفی است و گفت: این موضوع می‌تواند خبر خوشی برای تمام تلاشگران در این عرصه و جامعه باشد و از همه دستگاههای اجرایی و رسانه های استان در راستای بهبود این برنامه تقاضای همکاری مضاعفی داریم.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=10751

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: