غلامعلی جعفرزاده، نماینده اسبق مردم رشت: اعتقاد دارم دکتر نوبخت سرمایه ملی استان است

بازباران خبر- مجید مصطفوی:
هوای روز جمعه سرد، خاکستری و باران از ساعتی پیش شروع به باریدن کرده بود؛ عقربه روی ساعت ۱۹ ایستاده بود و نیم ساعت مانده بود به قرار ملاقات!
طی سال ها فعالیت رسانه ای با هنرمندان و نویسندگان بی شماری مصاحبه کرده بودم اما تاکنون پای سخن هیچ سیاستمداری ننشسته بودم؛ هوای سرد جمعه زمستانی ، سکوت کوچه بن بست، بارانی که بشدت می بارید و صدای مداوم زنگ آپارتمان که قطع نمی شد تا در باز شود و سلانه سلانه رفتن تا طبقه چهارم؛ در این فضای پر حاشیه انتخاباتی انتظارم چیزی دیگری از این دیدار بود.
اما وارد که شدم کلید روی در بود و وقتی آمد بدون اینکه خودم را معرفی کنم؛ گفت فلانی چرا پیام مرا نمی خوانی؟!
…یخ بین ما آب شد و در بدو ورد از برادکستbroadcast واتساپ صحبت کرد و از اینکه چرا پیام هایی که ارسال می کند را نمی خوانم!
در پاسخ گفتم امان از فیلترینگ!
نیازی به معرفی ام نبود چرا که خودم را به خودم با جزییات معرفی کرده بود. لبخندی زد و تعارف کرد بنشینم و رفت لامپ های اضافه را خاموش کند.
…بله غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی سیاستمدار گیلانی را می گویم که از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ در دوره‌های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم رشت بود.
از جانبازان جنگ ایران و عراق و پیش از حضور در مجلس نهم، ریاست سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان را برعهده داشت.
…همانطور که اصرارم بر رفتن به مجلس بعد از دو دوره این بود که مطمئن هستم در این سنگر می توانم سرباز خوبی برای نظام جمهوری اسلامی و هم میهنان و همشهریانم باشم؛ حال که به هر دلیل نظر به ممانعت از ورود به مجلس شده، هیچگاه اعتراض نکردم و نخواهم کرد و قهر هم نکردم و نخواهم کرد…
در زیر این گفتگوی جالب و خواندنی را بخوانید.

□ ‌نظرشما در خصوص خالص سازی چیست؟
■ ‌ببینید خالص سازی بلا شد برای این کشور یعنی در این خالص سازی، مخلص سازی بیرون آمد ،عدم علم و آگاهی درآمد و هر کس با ما نیست پس بر علیه ماست در کشور این گونه شده که در قاطبه وزارت خانه ها، سازمانها، نهاد مجلس و نهاد ریاست جمهوری آدمهای کم تجربه و کم سواد درآمدند که تحمل ما برای نقد و انتقاد خیلی خیلی کم شده است و از آنسو ساختار هم اشکال دارد؛ شما ببینید کمیته نظارتی در مجمع تشخیص مصلحت که مصوبه مجلس را که شورای نگهبان تایید کرده را ابطال میکند و این باعث می شود مجلس تضعیف شود.
با این سیاسی بازی که هم علت داخلی و هم علت خارجی دارد متاسفانه به ستون انقلاب که خودم هیچ وقت راضی نیستم مجلس تضعیف شود، چون نهاد مجلس یک ستون از این انقلاب است.
در باور مردم کرسی نمایندگی مجلس بسیار آسیب دیده و به خصوص با این اتفاقاتی که در فضای مجازی پخش شده خسارت بزرگی وارد کرده است که ترمیم کردن آن بسیار سخت و دشوار است.
□ بفرمایید ‌رابطه شما با مردم و فضای مجازی چگونه است؟
■‌ خدا اموات شما رو بیامرزد، پدر خدابیامرزم خیلی مردم داری را توصیه می کرد و این در رگ و خونمان است.
خودم خیلی مقیدم که در مراسمات مردم شرکت کنم چه عزا و چه شادی و برای بعضی ها این طور تلقی می شود که فلانی به خاطر حرفه اش این کار را انجام می دهد ولی باور بفرمایید این خاصیت مردمداری ذاتی من است. الان دوستانی دارم که افتخار می کنند که نماینده مجلس هستند ولی گوشی هوشمند ندارند.
در حالی که الان در این زمان و عصر باید بتوان با جوانان با مردم و فضای مجازی ارتباط برقرار کرد.
فضای مجازی یک فضای واقعی است و نمی شود از آن دوری کرد. علاقه شخصی من این است که با مردم ارتباط داشته باشم و در این چهار سالی که من در مجلس نبودم به ضرس قاطع میتوانم بگویم هیچ کس نیست که بگوید به آقای جعفرزاده پیام دادم و جواب نداده است، چون در تمام پلت فرم های فضای مجازی حضور دارم.
‌ □ شما هشت سال نماینده مردم بافرهنگ رشت بودید و مشکلات زیادی را پیگیری کردید و خیلی از مشکلات متاسفانه هنوز هست در حال حاضر چه چیزی شما را اذیت میکند؟!
■ ‌ ببینید نمی خواهم بگویم رستم دستان بودم ولی خب بعضی از ماها خیلی ضعیف عمل کردیم. ولی فکر کنم بی تفاوتی مردم باعث شده که مسئولان خودشان را پاسخگو ندانند. الان هیچ اتفاق خوبی برای استان نمی افتد . چرا؟! ما یک چیزی داریم به نام ضریب بازگشت؛ خواهش می کنم از سازمان برنامه بودجه استعلام کنید.
هر استانی یک درآمدی دارد. این درآمد اعم از مالیات ها، صدور پروانه، عوارض اتوبان، جرائم رانندگی و ارزش افزوده همه می شود درآمد استان و این موارد به خزانه واریز می شود.
در سال بنا بر لایحه دولت و مصوبه قانون بودجه برای استان تصویب می شود؛ از نمایندگان حال حاضر بپرسید ضریب بازگشت استان در این ۴سال چقدر بوده؟ قطعا چیزهای جالب توجه ای دستگیرتان خواهد شد.
□ نظر حضرتعالی در خصوص مطالبه گری چیست؟
■ می خواهم بگویم مطالبه گری مردم از مسئولین، مطالبه گری حرفه ای نیست. بیشتر مطالبه گری ها شخصی است. یکی دنبال سربازی فرزندش است، ‌یکی مشکل بیمارستانی دارد، آن یکی می خواهد دانشگاه فرزندش را تغییر دهد.
اعتقاد دارم اگر مطالبه گری حرفه ای شود نمایندگان حرفه ای پاسخ می دهند و مطالبه گری واقعی باید در خصوص آبادانی شهر و استان که عامه مردم منفعت می برند باشد.
□ نظر شما در خصوص توسعه‌ استان گیلان چیست؟
■ توسعه‌ استان، استان توسعه ای پیدا نکرده است! چرا با هم تعارف می‌کنیم در پروژه‌های استانی قول فعل‌های که داد شده اما هیچ اتفاقی نیفتاد و آمارهایی که داده می شود در حد آمار است.
فردا صبح با هم برویم کارخانه‌های شهر صنعتی را ببینیم، ببینید کدام کارخانه احیا شده است؟ مشکلات کارگری را‌ ببیند!
همچنین راههای ارتباطی، سدها را ببینیم، بندر ما رو ببینم منطقه‌ آزاد را مشاهده کنید؛ ظرف دوسال چند تا رئیس؟! چه اتفاقی داره در این استان می‌افته؟ چرا اینقدر تغییر؟ چرا ثبات نیست؟ توسعه کشاورزی، این وضعیت چای و برنج و این داستان‌های مختلف!
البته در این بین مدیریت ارشد استان نقش اساسی دارد. ایشان چقدر رسانه ای هستند؟ آیا با گفتار درمانی، خبر درمانی، حرف درمانی، چقدر می‌توان جلو رفت؟ یادمان باشد همه‌ این دورانها تمام می شود و کارها باید خروجی داشته باشد؛ باید گزارش داشته باشد چرا رئیس جمهور بالغ بر ۲ سال گیلان نیامده‌است؟! چون فقط گزارش خوب میدین!
خیلی دوست داشتم استاندار بومی موفق شود، درخواست دیار کردم ولی تا الان به من قرار ملاقات نداده اند! من هیچ کار شخصی نداشت ه و ندارم ما می‌توانستیم به او کمک کنیم و متاسفانه خروجی خوبی از او نداریم، چرا ؟ چون او مدیر اجرایی نبوده است!
البته با همه نقدهایی که می کنم ولی باز اصرار دارم که باید به او کمک کنیم و باید تلاش شود به او کمک شود
□ آیا ‌خاطره ای از مهندس قهرمانی دارید؟
■ شهادت می‌دهم مرحوم قهرمانی برای توسعه گیلان سنگ تمام گذاشت بود؛ خدا روحش را شادکند، فردای قیامت باید جواب دهم.
در آن زمان برخی ها آمدن جواب دادن نرخ بیکاری شد یک رقمی، به خداوندی خدا آقای قهرمانی گفت از امروز هیچ کس حق ندارد این گزارش را به تهران بفرستد.
گفتند چرا ؟ گفت الان اگر بگویم تک رقمی، اعتبارات ما کم می‌شود.
گفتند به ضرر شماست. گفت اشکال ندارد، بگذارید ما از تهران امتیاز بگیریم به خاطر مشکلات استان!
هر مدیری اینجا مسئولیت دارد التماس می‌کنم به این میز وابسته نباشد! گزارشات خوب به تهران ندهند ،ننویسیم این جا گل و بلبل است؛ در یک استانی آقای رئیس جمهور در طول یک سال ۵ بار می‌رود طی ۲ سال یک بار هم به گیلان نمی‌آید.
دوستان نماینده‌ نمی‌گویم سیاه‌نمایی کنند اما واقعیت‌ها را بگویند ما چطور می‌گوییم که شغل ایجاد کردیم ولی در هر خانه‌ای رو می زنیم بیکار دارد! برای تحصیلات عالی چقدر شغل ایجاد کردیم؟ در استان مشکل این است که مدیران ما واقعیت‌ها را گزارش نمی کنند همه از موفقیت حرف می زنند اگر شما در کارها موفق هستید پس چرا مردم مشکل دارند‌؟!
□ ‌در خصوص رسانه های گیلان چه نظری دارید؟
■ یه مقدار گله‌مندی از قاطبه رسانه‌ها دارم و البته شاید هم حق دارند با این بگیر و ببند ها و احضار کردن ها؛ ولی رسانه ها و خبرنگاران نباید روحیه‌ مطالبه‌گری را از دست بدهند.
مطالبه‌گری با تخریب فرق دارد و در یک جمله قضاوت نکنید، سوال کنید. از رسانه نباید بوی جانبداری و تخریب بیرون بیاید؛ رسانه‌های ما اما مطالبه‌گر نیست بالاخره این اعداد و ارقامی که مسئولین می‌آیند در شبکه‌های ملی و استانی مطرح می‌کنند باید رصد شود!
خواهش می‌کنم جلوی این غلو گویی‌ها را بگیرید واقعیت‌ها را بگویید چه اشکالی دارد یک مدیر استانی بیاید پیش نماینده‌ها بگوید من این چند تا مشکل را دارم این وزارتخانه بین استان ما و استان دیگر، تبعیض قائل می شود.
خواهشی که دارم اینکه جلوی گزارش‌های فضایی و تخیلی را بگیرید و مشکلات واقعی مردم را بدون سیاه نمایی منعکس کنید. گزارش‌هایی که در کمیته‌ اشتغال و بیکاری می‌دهند این‌ها را رصد کنید و مستندات را به مردم ارائه کنید؛ مردم هر چی را که گزارش می‌دهند را روی سفره‌شان نمی‌ببینند.
مردم چیزی لمس نمی کنند و قضاوت را بگذارید برای مردم، مردم قاضی های خوبی هستند.شما قاضی نباشید!
□ بفرمایید در خصوص برنامه هایی که کاندیدا ها در میتینگ های انتخاباتی اشاره می کنند چه نظری دارید؟
■ ‌ من بعضی از این برنامه ها را خواندم و کلیپهای تبلیغاتی را دیدم؛ بیشتر نمایندگان عملکرد شهرداری را گزارش می کنند. اشکال ندارد ما یک مشکلی در حوزه شهری یا روستایی را حل کنیم. ولی نماینده اول باید وظیفه اصلی خود را انجام دهد و بگوید بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ چقدر است. چقدر رشد داشتیم!
حواسمان به گزارش‌های ناقص باشد هر عزیزی که کرسی نمایندگی بود بیاید بگوید برای اجرای قانون چکار کرده است؟ برای احقاق حقوق مردمی که به او داده چکار کرده است؟
□ ‌در دوره گذشته از آقای حسنی حمایت کردید الان از کدام نماینده می خواهید حمایت کنید؟
■ ‌ای کاش این اتفاق در دوره قبل نمی افتاد و ای کاش این کار را نمی کردم.این یک خطای سیاسی بود.صادقانه اعتراف می کنم.
البته ضمن احترام به همه کاندیداها نظر من فقط آقای دکتر نوبخت است فقط آقای دکترنوبخت… نه اینکه برعلیه دیگران باشیم؛ چرا که معتقدم دکتر نوبخت یک سرمایه ملی برای استان است
هرکس که دوست داشت به من رای دهد من می خواهم خواهش کنم به آقای دکتر نوبخت رأی دهند این را اصرار دارم.
□ و کلام آخر…
■ ‌اعتقادی دوست دارم انتخابات پرشور برگزار شود؛ امنیت کشور را انتخابات تضمین می کند. متاسفانه کسانی هم در بدنه دولت هستند که به این حرف اعتقادی ندارند. اما راه اصلاح کشور قهر با صندوق ها نیست. رای اعتراضی مثبت داشته باشیم. مردم برای اینکه کشور دست تندروها و متحجران نیفتد پای صندوق رای بیایند.
من پای نظام و انقلاب ایستاده‌ام و صبح روز جمعه ۱۱ اسفند رای خواهم داد و حاضر نیستم مجلس شورای اسلامی تضعیف شود.
در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=34842

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: