راه اندازی نهضت سواد رسانه ای بصورت عمومی امری ضروری است

باز باران خبر/ نشستِ تبیینِ آسیب های آموزش مجازی با حضورِ بانوان اصحاب رسانه و توسط انجمن بانوانِ خبرنگار و روزنامه نگار گیلان برگزار شد.

فاطمه سعیدی، روانشناس، استاد دانشگاه، مسئول آموزش سواد فضای مجازی سپاه قدس گیلان و مسئول بسیج رسانه ناحیه سلمان، در این نشست در مورد آسیب های آموزش مجازی، بویژه آموزش مجازیِ دانش آموزان، نکاتی را بیان کرد و برلزوم افزایش سواد رسانه ای والدین و دانش آموزان تاکید کرد.
وی با اشاره به شکل گیریِ نهضت سواد رسانه، ضرورت راه اندازی نهضت سواد رسانه ای را در سطح گسترده تر و در بین همه ی مردم متذکر شد و اظهار کرد: ما در دهه ۶۰ و ۷۰ نهضت سواد آموزی درکشور داشتیم و هم اکنون در دهه ۹۰، نیاز داریم، نهضتی در زمینه سواد رسانه داشته باشیم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروزه باسواد، به کسی گفته می شود که سواد رسانه داشته باشد، افزود: فضای رسانه ای و مجازی، بسیار گسترده و جذاب است و همه ی اعضای جامعه، بدون داشتن سواد رسانه، در معرض آسیب های آن قرار دارند.
سعیدی به تجربه ی ارتباط خود با مدارس و پدر و مادر ها اشاره کرد و گفت: یکی ازتوصیه ها و تاکیدهای ما به اولیا، این است که درصورت داشتن سواد و نظارت فیزیکی، گوشی را در ارختیار دانش آموز قرار دهند و لزومی ندارد که بچه ها مالک گوشی باشند و می توانند برای آموزش مجازی از گوشی والدین استفاده کنند.
وی به اهمیت فضای مجازی از دید مقام معظم رهبری اشاره و تصریح کرد: ایشان اهمیت فضای مجازی را به اندازه ی اهمیت انقلاب اسلامی دانستند و در سخنان چند سال گذشته ی خود فرمودند اگر رهبر نبودم، مسئولیت فضای مجازی را برعهده می گرفتم.

مسئول آموزش سواد فضای مجازی سپاه قدس گیلان افزود: رهبر انقلاب در اوایل مهرماه امسال، برضرورت پیشگیری از آسیب های آموزش مجازی تاکید کردند.
سعیدی با بیان اینکه می توان از فضای مجازی، هم استفاده صحیح کرد و بهره برد و هم استفاده مخرب و نامطلوب، گفت: زمان حضور بچه ها، دراین فضا باید توسط والدین، مدیریت شود و بچه ها نباید زمان زیادی را درآن بگذرانند.
وی اولین راه پیشگیری از آسیب های فضای مجازی را حضور اولیا و نظارت آنها و اطلاعاتِ کافی و به اندازه و بیش از اطلاعات فرزندان دانست و خاطرنشان کرد: اینکه بچه ها برای آموزش مجازی، با گوشی خود تنها باشند، بستر آسیب های مختلف را برای آنان فراهم می کند.
این روانشناس با اشاره به تنها بودن فرزندانِ مادران شاغل، با گوشی خود در ساعات آموزش مجازی افزود: برنامه ها و نرم افزارهای نظارتی مثل آی نت که می توانیم بواسطه ی آنها بر فعالیت فرزندان درفضای مجازی نظارت داشته باشیم و یا استفاده از سیم کارت های مخصوص بچه ها که محدودیت های دسترسی برای آنان قرار می دهد، از جمله روش های مدیریت فعالیت فرزندان در فضای مجازی است.
مدرس سواد رسانه یکی از علت های مجذوب شدنِ پدرها، مادرها و فرزندان به فضای مجازی را خلاعاطفی در فضای خانواده عنوان کرد و گفت: آگاهی از چگونگیِ رابطه برقرار کردن و ارتباطِ عاطفیِ همسران باهم و پدر و مادر با فرزندان، اعضای خانواده را در برابر آسیب های فضای مجازی، بیمه می کند.
سعیدی خاطرنشان کرد: پدران و مادران باید بدانند که انیمیشن مورد علاقه ی فرزندانشان چیست؟ چه بازی را دوست دارد؟ با چه کسانی در فضای مجازی ارتباط می گیرد و درکدام فضاها می رود؟
وی با تاکید براینکه ارتباط پدر و مادرها با فرزندان باید به گونه ای باشد که هر اتفاق و سوالی برایشان پیش می آید، به راحتی با والدین مطرح کنند، افزود:متاسفانه بچه های ما دچار رهاشدگی هستند و گوشی وسیله ای برای ساکت کردن بهانه ها و شیطنت های فرزندان شده است.
این استاد دانشگاه گفت: متاسفانه پدران و مادران، راحت ترین راه را برای کنترل و مدیریت فرزندان برمی گزینند و به راحتی گوشی خود را دراختیار فرزندان قرار می دهند که آسیب زا ترین راه است.
سعیدی با اشاره به اینکه درگذشته، والدین نگران بودندکه بچه ها چه ساعتی بیرون و به کجا می روند و چه ساعتی به منزل برمی گردند، متذکر شد:متاسفانه، امروزه فرزندان با اینکه حضور فیزیکی درمنزل دارند، می توانند با گوشی به همه جا بروند و به مراتب این دسترسیِ بدون مدیریت، به فضای مجازی از بیرون بودنِ فرزندان، نگران کننده تراست و می تواند خطرناکتر باشد اما بسیاری از والدین از این خطرات آگاهی ندارند.
وی به تدریس واحد جنگ نرم در مدارس اشاره و عنوان کرد: من درتدریس خود، شاهد بودم که پذیرش دانش آموزان، برای درک و پیگیری مطالبِ مرتبط با سواد فضای مجازی خوب است.
مدرس سواد فضای مجازی با اشاره به محدودیت دسترسی برای کودکان در دیگر کشورها، افزود: آقای اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در مورد فرزند پانزده ساله ی خود گفته بود با یکسری محدودیت ها باید از فضای مجازی استفاده کند و فرزندِ ۹ ساله اش، اصلا نباید به فضای مجازی دسترسی داشته باشد، اما کشورهای غربی، مدیریت این فضا و ایجاد محدودیت برای کودکان را، برای ما نمی پسندند و تمایل دارند ما آسیب ببینیم.
سعیدی به وظایف صداو سیما، رسانه ها، آموزش و پرورش و دستگاه های فرهنگی و آموزشی برای آموزش، ترویج و بسط سواد رسانه در جامعه اشاره کرد و گفت: خانواده در مورد پیشگیری از آسیب های مجازی، بسیار موثر و مهم است ولازم است ارتباط گرم و عاطفی بین اعضا، خصوصا ارتباط دختران با پدر و پسران با مادر درخانواده تقویت و یکسری از راهکارهای مدیریتی درخانه اجرا شود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=15941

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: