جوان و خطر راحت طلبی

جوانی بهترین دوره برای کار و تلاش است. در این فرصت کوتاه انسان می تواند پایه موفقیت خود را برای سال های آینده محکم کند و با گام های استوارتر به پیش برود.
– راحت طلبی جوانان
یکی از حالاتی که در جوانان امروز دیده می شود و جامعه را بسیار مضطرب می کند، ضعف اراده، راحت طلبی و تا اندازه زیادی عدم استقلال و بی علاقگی به ماجراجویی مثبت و سازنده است. به نظر می رسد شیوه متداول در بین آنان، تمایل شدید به راحتی و تنبلی است.
– والدین مقصر
البته مقصر حقیقی این جریان در بسیاری از اوقات والدین هستند. آنها با حمایت بیش از حد خویش فرزندانشان را به سوی چنین حالتی سوق می دهند و روحیه تن پروری را در آنان تقویت می نمایند. هر پدر و مادری با تمام وجود به فرزند خود عشق می ورزد. همه پدر و مادرها آرزو دارند فرزندانشان خوب بپوشند، خوب بخورند و در زندگی موفق شوند.
– پدر و مادر عاقل
اما پدر و مادر عاقل کسی است که توجه خاص و عاقلانه ای به «آینده» فرزند خود داشته باشد. او به همین دلیل، خود را موظف می داند چند نکته تربیتی را در مورد آنان رعایت کند. چون هر بچه ای بر اثر محبت زیاد، دچار خفگی روحی می شود. والدینی که با مهربانی فراوان، باعث بیحالی و ضعف روحی فرزندانشان می شوند، نه فقط آنان را از نظر روانی و شخصیتی تضعیف می کنند، بلکه جوانان خود را از مقابله با مسائل و مشکلات زندگی نیز باز می دارند.
– تنبیه سازنده
هیچ پدر و مادری تمایلی به تنبیه فرزند خود ندارد. زندگی در خانواده های امروزی که معمولا بیش از دو یا سه فرزند وجود ندارد، مرفه تر و راحت تر از زمان سابق است. در نتیجه پدر و مادرهای این دوره، روش های متنوع تری برای ابراز محبت به فرزندانشان دارند. اگر پدر و مادر نیستید، نمی توانید حتی برای یک لحظه حال و روز پدر و مادری که بچه اش را تنبیه می کند، مجسم کنید.
– ابراز محبت صحیح
اما ابراز محبت هم باید به گونه ای باشد که والدین، آینده بچه خویش را بالاتر از رنج تنبیه او بدانند. سرانجام در زندگی هر شخصی، زمانی فرا می رسد که مجبور است روی پای خود بایستد. زیرا پدر و مادر که نمی توانند تا ابد از او در برابر دیگران و اجتماع، حمایت کنند.
– آرزوی دست نیافتنی
اکنون در بسیاری از مؤسسات و کارخانجات دیده می شود که ۱۰ تا ۲۰ درصد افرادی جدیدی که به استخدام این مراکز درمی آیند یا به طور قراردادی جذب آنجا می گردند، در عرض شش ماه کار خود را رها می کنند. چرا؟
به این دلیل که کار در مؤسسات را سخت و دشوار می بینند و به دنبال یک کار راحت و آسان، آن هم با حقوق کافی هستند. چنین چیزی، حتی برای یک درصد جمعیت هر کشور، هرگز حاصل نمی شود.
– پرنده در قفس مانده
انسان راحت طلب مانند یک پرنده در قفس مانده است. زندگی برای چنین پرنده ای که عادت به ماندن در قفس دارد، بسیار آسان و مطلوب است. زیرا او نگران غذا، سرما، گرما و خطرات احتمالی نیست. در حالی که اصلا نباید برای زندگی این پرنده، غبطه بخوریم و فکر کنیم که ای کاش جای او بودیم. آنگاه آهی از سر حسرت بکشیم و بگوییم: خوشا بحالش. او هیچ غم و غصه ای ندارد!
– پرنده آزاد
اما انسان سخت کوش، شبیه « پرنده آزاد » است. پرنده آزاد مجبور است غذای خود را تامین کند، آشیانه اش را بسازد، در برابر خطرات احتمالی از خود دفاع کند، ولی در عین حال پرنده آزادی است که در سرتاسر دنیا، آزادانه سیر می کند. پرنده آزاد و ماجراجو خیلی خوشحالتر از پرنده در قفس مانده ای است که چیزی جز راحتی ندارد.
– با همت فراوان، به پا خیزید!
بیرون از اینجا، دنیای پهناوری برای کشف و مشاهده وجود دارد. بنابراین امیدوارم شما افکاری را که برای محبوس و محصور کردن خویش دارید، از خود دورکنید.
از ناشناخته ها، وحشتی نداشته باشید. از شکست نهراسید. چون این وظیفه و حق جوانان است که وضعیت های بحرانی زندگی را تبدیل به موقعیت های مثبت کنند و با روحیه مبارزه جویانه در مقابل موانع و مصائبی که در زندگی پیش می آید، به پا خیزند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=1393

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: