افتتاح اولین موزه_مدرسه شمال کشور در رشت

 اولین موزه _مدرسه شمال کشور در مدرسه ماندگار شهید بهشتی رشت به همت  اداره کل نوسازی مدارس استان گیلان گشایش یافت. 

به گزارش باز باران خبر و به نقل از روابط عمومی نوسازی مدارس گیلان، موزه _ مدرسه سنجش و اندازه گیری گیلان در فضایی به وسعت ۴۰ متر مربع و با مساعدت ادارات کل  نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و گردشگری و انجمن دانش آموختگان دبیرستان ماندگار شهید بهشتی رشت گشایش یافت. 

در این موزه انواع ظروف سفالی، وزنه، پیمانه و ترازوهایی متعلق به دوره های مختلف تاریخی با قدمتی نزدیک به ۶۰۰ سال در جوار مدرسه ماندگار شهید بهشتی رشت به نمایش گذاشته شده است.   

در این موزه  ابزارهای گوناگون سنجش و اندازه گیری طول، سطح، حجم و وزن در دوره های مختلف تاریخی به نمایش درآمده است.

همچنین واحد وزن های روسی مانند پوت، نیم پوت، گرونیکا و قپان های فلزی و چوبی و وسایل توزین ابریشم از نوع فلزی و چوبی نیز ارائه شده است.   

«موزه _ مدرسه سنجش گیلان» با هدف آشنایی و آموزش بازدید کنندگان به ویژه دانش آموزان با انواع واحدها و ابزارهای اندازه گیری متریک  و ابزارهای سنتی سنجش و اندازه گیری افتتاح شد که ۱۵۰ اثر تاریخی شامل انواع وزنه ها، ترازو و پیمانه های برنجی و سفالی به نمایش گذاشته شده است.

شایان ذکر است در حاشیه گشایش این موزه ضمن تقدیر از امیر قربانی (بانی اصلی این موزه-مدرسه) از ۴ کتاب با عناوین «میراث صنعتی گیلان»، «کاوش های ماسوله»، «جاذبه های گردشگری گیلان» و « گالش ها » رونمایی شد.

 گفتنی است این موزه تخصصی حاصل ۱۴ سال فعالیت و تلاش امیر قربانی (دبیر بازنشسته فیزیک دبیرستان ماندگار شهید بهشتی رشت) در گردآوری ابزارهای مختلف  و تاریخی اندازه گیری است که برای اولین بار در استان گیلان به بهره برداری رسیده است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=14419

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: