شورای شهر به چه کسانی نیاز دارد؟

(بخش دوم )

باز باران خبر/ اینکه شورای شهر به چه کسانی نیاز دارد مبحث مهم ما در قسمت اول بود که اینک و در ادامه بحث قبل به این نکته می رسیم که پاشنه آشیل مقوله مدیریت امور در کشور و بر همین منوال استان ما عدم آموزش مناسب و کاربردی و نیز آماده نشدن افراد ـ حتی اشخاص دارای تحصیلات عالی ـ برای همکاری و هم افزایی در فعالیت های گروهی و اجتماعی است.
بررسی رفتارها
البته صرف برگزاری کلاس های آموزشی یکی دو ساعته آن هم به شکل تئوری و بعد رها کردن افراد به حال خود کافی نیست، بلکه باید حداقل یک بار در سال در حین تصدی مسئولیت، رفتارهای مدیران ـ و نیز اعضای شوراها ـ مورد بررسی قرار گرفته و امتیازدهی شود و بر اساس افزایش یا کاهش امتیازات، درجات بالاتر به آنان داده شده یا تنزل درجه پیدا کنند.
بازگشت به رفتارهای فردی
جالب آن که حتی برخی از ایرانیانی که سال ها در خارج از کشور تحصیل کرده، تدریس نموده یا مشاغل دیگری داشته اند، پس از ورود به ایران و بر عهده گرفتن یک مسئولیت یا برپایی یک شغل آزاد یا تأسیس شرکتی بزرگ یا کوچک، مجددا به رفتارهای فردی روی آورده و روحیه کار دستجمعی و لوازم آن ـ مانند: برخورداری از سعه صدر، تحمل نظرات مخالف، هنر گوش دادن به سخنان دیگران و پذیرش مطالب و سخنان منطقی و … ـ را برنمی تابند.
اصرار بر دیدگاه های شخصی
اصولا یکی از نقاط ضعف مدیریت عمومی در سطح کلان و خرد، بی میلی بسیاری از مدیران ارشد و میانی و اعضای شوراها به کارهای تیمی و عدم پذیرش نظرات دیگران ـ حتی کارشناسان خبره و متخصصین فن ـ و اصرار ورزیدن بر دیدگاه های شخصی است، هرچند به قیمت وارد آمدن زیان های بلندمدت یا کوتاه مدت و اتلاف سرمایه های مادی و معنوی فراوان تمام شود که مصداق های عینی آن به اندازه ای گسترده است که تقریبا به حد غیرقابل شمارش می رسد که به عنوان مثال می توان از موارد زیر نام برد:
۱ـ اصرار شورای شهر و شهرداری های قبلی بر احداث پیاده راه میدان شهرداری که منجر به نابودی بازار رشت شد. ایجاد چنین چیزی زمانی مفید بود که به موازات خیابان امام خمینی(ره)، یک خیابان دیگر با همین مشخصات، وجود داشت. در حالی که شهر رشت از این نظر بسیار فقیر بوده و در طول چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خیابان های جدیدی که بتوانند به روان سازی ترافیک کمک کنند، در این شهر احداث نشده اند.
۲ـ ایجاد خط اتوبوسرانی «بی آر تی» که بعد از صرف هزینه زیاد به شکست انجامید که یکی از دلایل آن کم عرض بودن خیابان امام و افزایش روزانه آمار تردد خودروهای مختلف در این معبر عمومی مهم می باشد.
۳ـ نصب نرده های آهنی در خیابان امام خمینی(ره) که با اتلاف سرمایه چندین میلیارد تومانی همراه بود و بعد از چند سال عملکرد ناموفق و وارد آمدن آسیب های متعدد به شهروندان، جمع آوری شد و با صرف هزینه های دیگر به شکل فعلی درآمد.
یکی از علل مهم پیشرفت
تحقیقات سال های اخیر نشان می دهد که یکی از علل مهم پیشرفت کشورهای ژاپن، کره جنوبی، مالزی، تایوان و چین در چند دهه اخیر جدی گرفتن آموزش عملی کار گروهی به کودکان در مهدها و ادامه آن تا پایان دانشگاه و حتی پس از ورود به بازار کار و جامعه است.
آن ها به وسیله آموزش عملی در مهدهای کودک و مدارس به کودکان خود می آموزند که چگونه در خیابان، بازار، مترو و اتوبوس و… به یکدیگر و اطرافیان کمک کرده و به یاری نیازمندان، سالمندان، معلولین و مادران باردار بپردازند؛ نکته ای که دین مقدس اسلام روی آن تأکید زیادی دارد ولی آن ها تجربه کرده و در عمل پیاده می کنند و ما فقط حرفش را می زنیم.
فعالیت های فردی
باید پذیرفت که بسیاری از هموطنان عزیز ما در فعالیت های تک نفره ـ مثل ورزش های فردی مانند وزنه برداری، کشتی آزاد و فرنگی، رشته های رزمی و… ـ از توانایی و بهره وری بالایی برخوردارند، اما همین افراد وقتی در قالب یک گروه و تیم کاری قرار می گیرند که نیازمند هماهنگی کامل و برخورداری از ویژگی «رهبرپذیری و تبعیت از وی» در چنین مواردی است، روحیه خودخواهی در آنان گُل کرده و با رفتارهایی که نشانگر تک روی، خودبزرگ بینی و حسادت به موفقیت دیگران [شامل : مدارک تحصیلی بهتر، سابقه کاری روشن تر، تجربیات مدیریتی و میدانی موفق تر، اعتبار و جایگاه مناسب تر اجتماعی، خانواده مشهورتر، داشتن احترام و وجهه شایسته تر در میان مردم و…] است، بازدهی خود را از دست داده و به شکل مانعی جدی در مسیر پیشرفت گروه، ظاهر می شوند.
شرکت های دانش بنیان
البته چند سالی است که با ظهور شرکت های دانش بیان، تحول خوبی در زمینه کار گروهی حاصل شده که نتیجه آن به شکل پیشرفت شگفت انگیز این مؤسسات در رشته های گوناگون علمی خود را نشان داده که شایسته است به عنوان یک الگوی موفق، جهت استفاده در امور دیگر مثل مدیریت شهری، شوراهای شهر و روستا و حتی نمایندگان مجلس، مورد بهره برداری قرار گیرد. ادامه دارد …


سید جواد اسحاقی ؛ مهندس مکانیک و سیالات و استاد کلاس های کنکور.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=19683

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: