ضرورت تامین درآمد پایدار برای مدیریت شهری

در گذشته مدیریت و اداره امور شهرها با توجه به وسعت و جمعیت کم آنها از طریق درآمدهایی نظیر عوارض نوسازی، تراکم و… ممکن بود ولی در حال حاضر گسترش شهرنشینی و بالارفتن توقعات شهروندان از مدیریت شهری، ضرورت اجرای برنامه های جدید توسط مدیران شهری و استمرار ارائه خدمات به شهر و شهروندان نیازمند اعتبارات ملی و درآمدهای مالی جدید و پایدار است.
جذب سرمایه های بخش خصوصی و سرمایه های خارجی برای اجرای پروژه های شهرداری از روش های معتبر تامین منابع مالی در حوزه مدیریت شهری محسوب می شود که بدون تردید می تواند منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه ها و طرح های شهرداری ها که نسبت به گذشته متنوع تر و حجم آن هم بیشتر است تامین نماید؛ ضمن اینکه به دلیل گسترش شهرنشینی و به تبع آن افزایش فعالیت های شهرداری ها و ضرورت ایجاد زیرساخت های شهری در موضوعات مختلف؛ اداره شهر فقط با درآمدهای داخلی و اعتبارات دولتی که میزان آنها نیز محدود است، امکان پذیر نمی باشد.
هم اکنون یکی از رویکردهای اصلی در حوزه های مدیریت شهری و روستائی در کشورمان کم کردن وابستگی به کمک های دولتی و عوارض و حرکت به سمت شناسائی درآمدهای پایدار و روش ها و ابزارهای جدید تامین منابع مالی در مدیریت شهری و روستایی نظیر جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی،انتشار اوراق مشارکت و استفاده از تسهیلات بانکی است که موفقیت شهرداری ها و دهیاری ها در این عرصه نیازمند قوانین و مقررات به روز ،حمایت های قانونی از سوی دستگاه های ذیربط نظیر سازمان امور اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی، وزارت کشور و جلب اعتماد سرمایه گذاران و شهروندان است.
خوشبختانه در کشورمان شهرها و مناطق مختلفی وجود دارد که دارای قابلیت های منحصر بفرد و مطلوبی برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی در زمینه جاذبه های مذهبی، تاریخی، فرهنگی، طبیعی و یادمانهای دفاع مقدس، مدیریت پسماند، توسعه فضای سبز، احداث مراکز تفریحی و گردشگری و مراکز تجاری و نوسازی بافت های فرسوده هستند که علاوه بر اشتغالزایی برای مردم آن منطقه،تاثیر زیادی در ایجاد درآمد های پایدار برای مدیریت شهری نیز خواهد داشت.
ضمن اینکه برخی انتظارهااز حوزه مدیریت شهری در خصوص سرمایه گذاری نیز به شرح زیر است.
-تهیه بانک های اطلاعاتی فرصت های سرمایه گذاری در شهرداری ها و دهیاری ها از سوی دست اندرکاران مدیریت شهری و روستائی به زبان های مختلف و ارائه آن به مجامع و محافل مربوطه در داخل و خارج کشور.
-اطلاع رسانی،بازاریابی و فرهنگ سازی در خصوص جذب سرمایه های داخلی و خارجی در پروژه های شهرداری ها و دهیاری ها که نیازمند برنامه ریزی و اجرای اقدامات مناسب از سوی روابط عمومی ها و رسانه های خبری است.
-ضرورت همکاری و همفکری مستمر با سرمایه گذاران که به این منظور لازم است مدیران ارشد اهمیت موضوع سرمایه گذاری را برای رده های مختلف مدیریتی روشن نمایند تا با سرمایه گذاران برخوردهای مناسبی صورت گیرد .
-آسیب شناسی ابعاد مختلف موضوع سرمایه گذاری توسط مسئولان ذیربط با هدف به روزنمودن قوانین و مقررات موجود.
-ارائه راهکارهای اجرائی جهت جذب سرمایه گذاران خارجی

  • برپائی نمایشگاه، همایش و نشست های تخصصی در زمینه ارزیابی ابعاد مختلف سرمایه گذاری در پروژه های شهری با حضور دانشگاهیان ، مدیران شهری، نمایندگان مجلس وسرمایه گذاران.

دکتر مصطفی عباسی _ حقوقدان

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=14349

۲ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: