عید غدیر خُم؛ نماد استمرار هدایت

 باز باران خبر/ پروردگار جهانیان به سبب لطف و محبتی که نسبت به بندگان خویش دارد،‌ هیچگاه انسان ها را به حال خود رها نکرده تا در فضای حیرت و سرگشتگی، به دور خود بگردند و روز به روز از مسیر صحیح زندگی، فاصله بگیرند.

خداوند متعال نیرویی به نام عقل را در وجود همگان به امانت نهاده  تا راهگشای آن ها در هنگام تردیدها، سختی ها و دشواری ها باشد؛ اما همین نیرو که برخی آن را هوش، فکر، اندیشه، زیرکی، هوشیاری و… نیز می نامند، بر اثر قرار گرفتن در شرایط مختلف احساسی، تربیتی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و غرور ناشی از علم، شهرت و قدرت در فهم مطالب دچار اشتباه، تردید و انحراف می گردد و صاحب خود را به سوی راه خطا، راهنمایی می کند.به جهت پیشگیری از چنین مسایلی، خدای حکیم پیامبران و پس از آن ها امامان معصوم(ع) را به یاری عقل بشر فرستاد تا هدایت آدمیان و قرار دادن آنان در جهت درست و الهی به طور دایم ادامه یابد. بر این اساس عید غدیر خم، نماد استمرار هدایت بشریت است؛ زیرا در چنین روزی ـ هجدهم ماه ذی الحِجّه ـ پیامبر اعظم اسلام(ص) به فرمان خداوند، حضرت علی بن ابیطالب(ع) را به عنوان جانشین، اولین امام معصوم پس از خود و امیر مؤمنان به مسلمانان معرفی کرد و به آن ها فرمان داد: «همان گونه که از من اطاعت و پیروی می کنید، باید از ایشان نیز اطاعت و پیروی کنید تا گمراه نشوید».

سپس فرمود: «پروردگارا !، دوست بدار هر کس که علی را دوست دارد و دشمن بدار هر کس را که با علی دشمن است».حضرت علی(ع) نخستین مسلمان در تاریخ اسلام است که در سخت ترین لحظات تاریخ زندگی پیامبر تا پایان عمر شریفش، همراه و یاور او بود. اسلام با شجاعت و رشادت بی نظیر آن حضرت بارها و بارها از خطر نابودی نجات یافت. دانش بی پایان و تقوای حضرت علی(ع) در میان اصحاب پیامبر زبانزد و بدون رقیب بود. او تنها کسی است که در راه دفاع از دین خدا لحظه ای تردید به خود راه نداد؛ از ملامت هیچ ملامت کننده ای و خصومت هیچ دشمنی و تمسخر هیچ  منافقی نترسید و سستی و کاهلی هیچ مؤمنی او را دلسرد نکرد. تقریبا هر حدیثی که از زبان پیامبر(ص) نقل شده، تعریف، تمجید و تشویق از حضرت علی(ع) در آن دیده می شود و چنین مسئله ای در باره هیچ یک از یاران پیامبر سابقه ندارد. فرزند رشید جناب ابوطالب در همه خوبی ها، پیشتاز و یگانه بود و این نکته ای است که حضرت محمد(ص) و یاران وی بارها بر آن تاکید کرده و شهادت داده اند؛ به همین دلیل حاکمان غاصب پس از رسول اکرم به مدت ۹۰ سال ـ تا زمان حکومت عمربن عبدالعزیز ـ انتشار احادیث رسول خدا را ممنوع کردند. زیرا به خوبی می دانستند اکثریت آن ها بیانگر حقانیت مولای متقیان است.به همین دلیل تنها حضرت علی بن ابیطالب(ع) بود که شایستگی جانشینی رهبر اسلام و پیشوایی دینی و سیاسی مردم را داشت. آن مرد بی نظیر تاریخ به دفعات امتحان های بسیار دشواری را با موفقیت پشت سر گذاشت و با سربلندی و سرافرازی، امتیاز عالی گرفت. حضرت علی(ع) تنها فردی از میان اصحاب رسول خدا(ص) است که حتی یک نمره منفی، غفلت، اشتباه، سهل انگاری، خطا و حتی عذرخواهی در کارنامه درخشان خویش ندارد.

بنابراین او شایسته ترین شخصیت جهت تکیه زدن بر جایگاه رفیع امامت و ولایت است. زیرا امام و جانشین رسول خدا، فردی است که از هر نظر شبیه پیامبر(ص) بوده و هیچ نقطه ضعفی در رفتارهای شخصی و اجتماعی اش دیده نمی شود. از دیدگاه تشیع، امام حتما باید «انسان کامل» باشد تا بتواند به عنوان نماینده خداوند بر روی زمین، مردمان را به راه راست هدایت نماید و به گواه تاریخ چنین ویژگی هایی فقط در باره حضرت علی(ع) و یازده فرزندش ـ یازده امام ـ تحقق یافت و هرگز در مورد شخص دیگری دیده یا شنیده نشد. امید است که همه ما بتوانیم از تابش خورشید تابناک امامت و ولایت به درستی بهره برده و در مسیر اطاعت از قوانین الهی گام برداشته و برای ساختن جهانی پاک و پیراسته از هر پلیدی نقش مؤثری ایفا نماییم و مطمئنا تحقق این هدف بزرگ ابتدا از پاکسازی رفتارهای شخصی خودمان آغاز می شود؛ زیرا فردی که نتواند خودش را از پلیدی ها و انواع گناهان مصونیت ببخشد، هرگز نمی تواند مردم محیط پیرامون خویش را به سوی نیکی ها و زیبایی ها دعوت نماید.

سیدعبدالباقی اسحاقی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=20820

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: