سینما انقلاب، پردیس سینمایی رشت می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در گفت و گوی اختصاصی با روزنامه گیلان امروز بیان کرد: سینما انقلاب، پردیس سینمایی رشت می‌شود.

به گزارش باز باران خبر و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان؛ دکتر فیروز فاضلی، دانشیار دانشگاه گیلان در رشته ادبیات و علوم انسانی که به‌عنوان یکی از چهره‌های برجسته علمی و پژوهشی از او یاد می‌شود پس از اخذ دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران وارد دانشگاه گیلان شد و تاکنون به‌عنوان یکی از اعضای هیات علمی و عضو موظف این دانشگاه در گیلان فعالیت دارد. از او تالیفات متعدد و مقالات علمی پژوهشی و تحقیقاتی فراوانی نوشته و چاپ شده است. وی فارغ از همه فعالیت‌های دانشگاهی و علمی خود سابقه فعالیت در حزب اعتدال و توسعه به‌عنوان سخنگوی این حزب در گیلان را نیز دارد.

وی که از سی‌ام اردیبهشت ماه ١٣٩٣ در اولین سال فعالیت دولت حسن روحانی مسوولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان را تاکنون عهده‌دار است در این حوزه برای اصحاب فرهنگ و هنر منشاء اقدامات ماندگار بوده است؛ تکمیل و ساخت پروژه تالار مرکزی رشت اگرچه یک پروژه ملی است اما پیگیری و تلاش مجموعه او و همکارانش در راه‌اندازی این پروژه فرهنگی بسیار ارزشمند در شمال کشور در کارنامه فعالیت او ثبت می‌شود.

در گفتگوی ذیل بخشی از فعالیت‌ها و عملکرد دکتر فیروز فاضلی، ‌مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان را می‌خوانیم.

زمانی که مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد گیلان را عهده‌دار شدید این اداره چه شرایطی داشت و بیشترین تمرکز شما در ابتدا حول چه محورهایی بود؟

من در ابتدا نسبت به این اداره شناخت داشتم و می‌دانستم که چه مسوولیتی را دارم می‌پذیرم و چون ابتدا دیدگاه من بر خوب دیدن بود و توصیفی از وضعیت این مجموعه فرهنگی داشتم بنابراین در گام نخست هدفم تلاش در جهت استفاده از توانمندی‌های موجود بود که چگونه یک نیرو در یک‌جا می‌تواند کارایی بیشتری داشته باشد و یا یک تغییر می‌تواند منجر به کارایی او شود البته کلمات نیز همین‌گونه هستند.

لذا با این اعتقاد که می‌باید مدیریت‌ها را متصل به هم بدانیم و مدیریت‌ها همانند یک دوی امدادی عمل می‌کنند علاقه‌ای به آسیب‌شناسی در مدیریت گذشته نداشتم، چون در دوی امدادی یکی کند و دیگری تند حرکت می‌کند در حالی‌که این‌ها را می‌باید متصل به یکدیگر دید بنابراین ما تلاش خودمان را کردیم و با اتصال به این واقعیت موجود سعی کردیم طی این سال‌ها با یک حرکت روبه جلو و با نگاه به آینده در مسیر توسعه فرهنگی هنری گیلان گام برداریم.

سینماها در زمانی مورد اقبال مردم قرار داشتند ولی بعدها بین مردم و سینماها علی‌الخصوص در شهرستان‌ها فاصله ایجاد شد. وضعیت سینماهای گیلان را چگونه ارزیابی می‌کنید، و برای تغییر در این بخش آیا ارشاد گیلان به سهم خود توانست رابطه مردم و سینما را به واسطه تغییر در ساختار فیزیکی و تولید محتوا با اقبال روبه‌رو کند؟

من به‌عنوان یک مدیر فرهنگی باید به تقاضاهای مخاطبان خودم پاسخگو باشم. یک سینما در لنگرود به‌دلیل دعوای خانوادگی و ارثی بودن تعطیل شد در جایی که ما با تقاضا روبه‌رو بودیم بنابراین در لنگرود «سینما سلام» را راه‌اندازی کردیم در اولین جلسه دیدیم که خانواده‌ها از پرده‌ای که واقعا شبیه سینمای واقعی نیست استقبال می‌کنند چه استقبالی هم کردند،‌ هر شب همین‌طور بود ‌این تقاضا موجب شد تا در لنگرود مجموعه‌ای همانند پردیس کوروش را احیاء کنیم.

ما در گیلان طی دو سال فیلم فجر را برگزار کردیم از طرفی چون‌ باید پاسخگوی مخاطبان خودمان هم می‌شدیم توانستیم طی سه سال به‌صورت متوالی نمایش فیلم فجر را در گیلان داشته باشیم. من وقتی به‌عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان این مطالبه را به وفور در گیلانی‌ها می‌دیدم از تهران درخواست کردم چرا که وقتی در سینمای فجر بلیت صندلی‌ها به پایان می‌رسد مردم آن‌چنان مشتاق هستند که در راهرو صندلی گذاشته پای فیلم‌های فجر می‌نشینند و چنین استقبال پرهیجانی از فیلم‌های فجر به‌عمل می آورند. من وقتی با چنین مخاطبانی روبه‌رو می‌شوم باید درخور خواسته‌های آنان به دنبال امتیاز برای استان باشم و برای رفع دغدغه‌های آنان تلاش کنم.

یعنی این حجم از مخاطب بستر ایجاد یک پردیس سینمایی در گیلان را فراهم کرد؟

علی‌رغم بستر اکنون زیرساخت اولین پردیس سینمایی در رشت توسط سرمایه‌گذاران سینما انقلاب رشت ایجاد شده است و با موافقت شهرداری و میراث و با ارسال نقشه این پردیس سینمایی در شرف اخذ مجوزهای فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان است.

از لحاظ فرهنگی ایجاد پردیس سینمایی در گیلان کاملا با استقبال روبه‌رو خواهد شد. مجموعه پردیس سینمایی رشت به مانند پردیس کوروش در سینما انقلاب رشت ایجاد خواهد شد این مجموعه چندمنظوره که با داشتن سالن‌های متعدد تمام خواسته‌های اهالی فرهنگ را مرتفع می‌کند عملا موجب یک اتفاق جدید در رشت خواهد بود و رشت را در فضای رقابتی پردیس سینمایی قرار خواهد داد.

ایجاد پردیس سینمایی چه شرایطی دارد؟

پردیس سینمایی یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه فی‌مابین سینمادار، وزارت‌خانه یا همان سازمان سینمایی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها است که هر کدام یک سهم یک سومی برای مشارکت در ساخت پردیس سینمایی دارند که به طبع در مرحله نخست سینمادار به‌عنوان سرمایه‌گذار بخش خصوصی و صاحب تقاضا گام اول برای سرمایه‌گذاری را برمی‌دارد.

هم‌اکنون گیلان به لحاظ تئاتر در چه وضعیتی است؟ البته تئاتر خیابانی لاهیجان در سطح ملی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.

این افتخار را داشتم که شش دوره برپایی تئاتر خیابانی شهرداری لاهیجان در زمان مدیریت من صورت گرفت. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش هنرهای نمایشی تهران و شهرداری لاهیجان،‌ این سه مجموعه با یکدیگر هماهنگ شدند و تلفیق و هماهنگی بین این سه مجموعه موجب ارتقای سطح تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان شد.

البته این مهم نشان می‌دهد که هر جا همدلی هست مسایل هنری و دامنه فعالیت آن فراگیر شده و گسترش می‌یابد. تئاتر شهروند لاهیجان البته یک مطالبه مردمی است که انجام ندادن آن موجب پرداخت هزینه است چون شهروند لاهیجان در تابستان منتظر است که تئاتر خیابانی چه زمانی برگزار می‌شود و این اتفاق به یک گفتمان تبدیل شده است و با این تقاضا من، شما و هرکسی که مدیرکل این اداره باشد باید به این مطالبه پاسخگو باشد. انتظار ما چنین همدلی در همه بخش‌ها است. این همدلی را می‌شود به یک فرهنگ تبدیل کرد البته نگاه به گذشته خوب است اما با آن‌قدر به پشت برگشتن بدون دیدن حال، آینده بهتر را نمی‌توان رقم زد. ما در خیلی جاها صاحب اولین‌ها در گیلان هستیم البته نه اینکه نباشیم اما باید موقعیت زمانی و مکانی را دید. امروز خیلی‌ها صاحب اولین‌ها هستند چون در مسیر موقعیت زمانی و مکانی قرار دارند. ما برای به‌دست آوردن همین اولین‌ها، اولین تماشاخانه گیلان (بخش خصوصی) هامون را در رشت راه‌اندازی کردیم. هامون نشان داد که با کیفی‌سازی می‌توان جذب مخاطب کرد. برای تئاترهایی که در آنجا برگزار می‌شود دغدغه مخاطب تهیه بلیت است این می‌شود یک شاهکار.

ما در اولین‌ها می‌باید وضعیت خودمان را بررسی کنیم و به سمت کیفی‌سازی برویم باید برای این اولین‌ها یک چیزهایی اتفاق بیفتد که از بین آن «رادی»‌ها دربیاید. از نظر تعداد اجرا و کمیت‌ها تعداد اجراهای گیلان بسیار زیاد است اما کیفیت تئاتر گیلان هم بالاست. ما به‌همین خاطر اولین نمایش‌نامه نویسی گیلان را هم رقم زدیم که از مشاهیر و مفاخر گیلان دعوت کردیم.

ساختمان فیزیکی تالار مرکزی رشت نشان می‌دهد این ساختمان می‌تواند یک فضای مجلل برای پاسخ به آرزوی دیرینه اهالی فرهنگ و هنر باشد و مردم بی‌صبرانه منتظرند تا ببینند این تالار کی آغاز به‌کار خواهد کرد؛ از زبان شما می‌شنویم.

این صبر مردم قابل احترام است چون انتظار آنان به حق است و مردم گیلان شایسته چنین امکانات فرهنگی و هنری هستند.

مجری تالار مرکزی رشت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بهره‌بردار آن موسسه توسعه فرهنگ و هنر، یک موسسه خصوصی. در اوایل آمدن ما یکی از مطالبات اصلی هنرمندان همین تالار بود.

همکاران ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تکمیل این طرح که البته یک طرح ملی است و مجری آن وزارت ارشاد است بسیار زحمت کشیدند و زحمات آنان منجر به تهیه ٢٩٣ گزارش شد. این پروژه شد پروژه شماره یک کشور؛ قرار بود در سال ٩۴ افتتاح بشود که نشد و ٩۵ و ٩۶ نیز همین‌طور اما در اسفند ٩٧ با سفر رییس جمهور به گیلان توسط آقای دکتر صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد افتتاح شد.

با افتتاح این پروژه یک سال تحویل موقت شد و دو پیمانکار سازه و هنر در حال رفع نقایص هستند اکنون پروژه قابلیت اجرا دارد، شرکت توسعه فرهنگ و هنر آقای احمدی‌پوررا به‌عنوان رابط خودشان معرفی کردند و امسال با آغاز به کار این پروژه که از شاهکارهای فرهنگی و هنری کشور است یکی از دغدغه‌های مهم اهالی فرهنگ مرتفع خواهد شد.

این تالار که امسال راه‌اندازی شد دارای یک کنسرت هال بی‌نظیر است کنسرت‌هالی که دارای ٨٠٠ نفر ظرفیت است.

یک سالن تئاتر ۴۶٠ نفره و یک سالن تئاتر کوچک ١٢٠ نفره دارد، یک سالن موسیقی کوچک ٨٠ نفره، ٣ پلاتو و فضایی برای گالری دارد که بسیار زیبا است. تالار مرکزی رشت ١٢ هزار متر مساحت ساختمان آن است و در زمینی به مساحت ٢٠ هزار متر ساخته شده است.

ارزیابی شما از فضای رسانه‌ای استان چگونه است برخی‌ها عنوان می‌کنند این فضا نیاز به فیلترینگ بیشتری دارد؟

من دیدگاه دیگری دارم دیدگاه من این است ما به‌جای محدود کردن فضا را باز بگذاریم در چنین فضایی آنانی که تولید محتوا می‌کنند در طول زمان ماندگارتر هستند که خوشبختانه چون زمانی از این دیدگاه گذشته است موجب شده تا کسانی که با این دیدگاه من مخالفت داشتند اکنون با ملاحظه عملکرد من با من هم‌نظر هستند.

برخی‌ها در چنین فضایی نمی‌توانند با بعضی دیگر عنان به عنان، گام به گام و شانه به شانه حرکت کنند طبیعی است که در طول راه از حرکت باز می‌ایستند. من به‌عنوان شخص یا مدیرکل ارشاد نباید در این بالانس کردن دخالت کنم چون در فضای رقابت افراد یکدیگر را فیلتر یا بالانس می‌کنند پس معتقدم آنانی مانایی و پویایی دارند که تولید محتوا دارند و به کیفیت روی می‌آورند.

در سال ٩٣ وقتی آمدم نشریات منتشر شده استان ١٧۴ تا بود الان ٢٠٠ نشریه داریم. پایگاه خبری ٢۵ پایگاه بود الان ١٣٨ پایگاه، آهنگ تاسیس پایگاه‌ها از سال ٩٣ تا ٩٨ را وقتی ببینید متوجه می‌شوید کمیت در حال تبدیل به کیفیت است. در سال ٩۴، ۵٠ پایگاه تاسیس شد در سال ٩۵ شد ٨٧پایگاه، ٩۶ شد ١١٩ پایگاه،‌ ٩٧ شد ١٣٨. بین ٩۶ تا ٩٧ می‌بینید آهنگ این تاسیس‌ها کند شد.

در زمان تحویل اداره کل به من، ٩ روزنامه داشتیم که الان ١٠ روزنامه شده. هفته‌نامه ۴۵ تا بود که الان ۵٢ تا شده، دو هفته‌نامه ١١ تا که شد ٢۴ تا، ماهنامه ۵۴ تا بود که الان شده ۴۵ تا، دو ماهنامه ٨ تا بود که الان شد ٧ تا. فصل‌نامه ٣٧ تا بود که الان شده ۴۴ تا، دو فصل‌نامه ١٠ تا بود که شد ١۶ تا.

چه ابزارهایی برای حمایت از اهالی فرهنگ،‌ هنر و رسانه دارید؟

ما طی این سال‌ها با گسترش بیمه هنرمندان توسط صندوق اعتباری هنر و نیز بیمه تکمیلی در ابتدا سعی کردیم اهالی این عرصه را به لحاظ امنیت روانی و اجتماعی بیمه کنیم و همچنان وزارت ارشاد از اهالی فرهنگ و هنر در حوزه بیمه‌های اجتماعی حمایت لازم را به‌عمل می‌آورد.

ما از مطبوعات در قالب یارانه مطبوعات در طول سال حمایت می‌کنیم و امسال هم این حمایت از سوی وزارت‌خانه صورت گرفت و به ریز می‌دانم که چه نشریه‌ای از چه حمایتی برخوردار شده است البته چنین حمایتی اخیرا برای آن دسته از اهالی رسانه به جایی رسیده که دارای توانایی و ظرفیت بالقوه بالایی هستند و امروز من نسلی را می‌بینم که دارای قلم شیوا و فکر و جریان نوظهوری در عرصه رسانه هستند.واقعیت این است که امروز نسل جوان نسل پویا و پرانرژی است و ما می‌توانیم آرام آرام این نسل را به سمت خوداتکایی هدایت کنیم اگرچه همواره حمایت از همه اهالی رسانه را وظیفه ذاتی خود می‌دانیم.

شما یک مدیر دانشگاهی هستید و سال‌ها در دانشگاه تدریس کردید و عضو هیات علمی هستید هنوز با دانشگاه که خانه اصلی شماست همکاری دارید؟

با حفظ وظایف آموزشی و پژوهشی حقوق‌ام را از دانشگاه می‌گیرم، نیم ساعت هم کسری حقوق موظف ندارم اگرچه مدیر گروه ادبیات که بودم چهار ساعت کسری حقوق موظف داشتم. به همین سادگی حقوق خودم را از دانشگاه می‌گیرم.

استاد دانشگاه زبان و ادبیات فارسی هستم. رتبه علمی من هم دانش‌یار دانشگاه گیلان هستم.

مهم‌ترین خصوصیات فردی شما چیست؟

همیشه خوب می‌شنوم رمز موفقیت من خوب گوش کردن است.

از راه گوش باده خوری هیچ کس ندید / نام تو را که می‌شنوم مست می‌شوم

شما اصالتا گیلک هستید؟

من اهل پره‌سر رضوانشهر تالش هستم اما گیلک زبان.

و متولد؟

١۵ آبان ١٣۴۴

و دولت تدبیر و امید؟

دولتی صبور مبتنی بر بهره‌گیری از تجارب تحصیل کرده ها.

مدیریت؟

تنظیم شصت مترهای یک مسافت طولانی.

خلاقیت؟

انفجار برنامه.

خانواده؟

برای من سقفی که در آرامش به‌سر می‌برم.

  • گفتگو: سعید سیمیاری همدم – روزنامه گیلان امروز
در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=2184

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: