برخورد با دستفروشان کتاب با کدام نهاد است/وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری یا قوه قضائیه؟

 

باز باران خبر- مجیدمصطفوی: تابو مفهومی است که در عین سادگی می‌تواند شدیدا پیچیده و مبهم باشد.

وقتی بعداز افطار در پیاده راه فرهنگی رشت قدم می زنید با دستفروشانی که در دو سمت خیابان سعدی و علم الهدی زیر کتابخانه ملی و جنب سینما آبشار قدیم کتاب بساط می کنند روبرو می شوید و طبق عادت می ایستد و به کتاب‌های رنگارنگی که به هر علت از گردونه اختیار ناشران خارج شده و عده‌ای با زیرکی و به کمک دستگاه‌های دیجیتال به کپی کردن آنها می‌پردازند نگاه می کنید.
  البته هدف نگارنده تشخیص کتاب های کپی شده که کیفیت چاپ پایینی دارند و یا کتاب های اصل نیست و اصلا هدف  کتاب های ممنوعه هم نیست؛ بلکه هدف “مارک منسون” وبلاگ‌نویس و نویسنده‌ محبوب سبک خودسازی است که با انتشار کتاب‌هایی چون «هنر ظریف بی‌خیالی» و «همه چیز به فنا رفته» به شهرت جهانی رسیده و در ایران هم مترجمان و ناشران مختلفی آثارش را انتشار داده و عده ای هم با تابو شکنی روی جلد کتاب در حال سودآوری هستند، میباشد.
   کتاب همه چیز به فنا رفته (کتابی درباره امید؛ سال ۹۷) و کتاب هنر ظریف بی خیالی (کتابی نقادانه در زمینه موفقیت ) که در سال ۹۵ به چاپ رسیده است.
  این دو کتاب را با این عناوین و مجوز ارشاد می توانید در آپ های طاقچه، کتابراه و فیدبو به راحتی دانلود کنید.
  اما نکته بسیار قابل توجه اینکه دو مترجم دیگر این دو کتاب را به اسم
هنر رندانه به تخم گرفتن یا هنر رندانه به چپ گرفتن، اثر مارک منسون و ترجمه ارشاد نیکخواه بصورت غیرقانونی وارد بازار کرده اند که در صفحه اول کتاب می خوانیم: این ترجمه از هنر ظریف بی خیالی  به شدت امانت در ترجمه را رعایت کرده است. از قیود خود سانسوری به کل رهاست.
 به همین جهت مترجم قید چاپ و سانسور توسط ارشاد را زده و بصورت زیر زمینی اقدام به چاپ آن کرده است.
  و در واقع سطح ترجمه از ترجمه های دیگر مانند هنر ظریف بی خیالی و یا هنر ظریف رهایی از دغدغه ها و همچنین زیاد به خودت سخت نگیر که نسخه ای با ملاحظات ادبی جهت انتشار در ایران است یک سر و گردن بالا تر بوده و خواننده با اصل مطلب ارتباط بسیار بهتری می گیرد.
 و اما کتاب دیگری که پا را حتی فراتر گذاشته با نام همه چیز به گ… رفته
اثر مارک منسون و ترجمه هیوا کامجو میباشد که جالب است بدانید در “آپ های باسلام و ترب” به فروش می رسد؛ البته با کدام مجوز مشخص نیست و همه این موارد در بساط کتابفروشان در پیاده راه فرهنگی رشت یافت می شود!
  هرجامعه و هر زبانی تابوهای خاص خود را دارد که بازتابی از فرهنگ و عقاید آن جامعه هستند؛ کارشناسان تابو را بر اساس میزان توهین آمیز بودن درجه بندی می کنند که جا دارد در اینجا از شورای شهر درخواست  شود که اولا برنامه ساماندهی دستفروشان کتاب از سوی مدیریت شهری مشخص شود!
دوما جایگاه دستفروشان کتاب مشخص شود! سوما جواز کسب داشته باشند و هر کسی نتواند بدون هیچ ضابطه‌ای بساط پهن کند و کتاب های بدون مجوز و بی کیفیت  و تابو شکن بفروشد.
  اما در پایان ذکر اینکه برخورد با دست فروشان کتاب غیرعرفی در جامعه گیلانی که مردمانی فرهنگ دوستی بوده و هستند با کدام نهاد است؟ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری یا قوه قضائیه؟!

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=30325

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: