فضیلت و عظمت شب‌های قدر

ماه مبارک رمضان ماه، تهذیب نفوس و خودسازی و آغاز یک دوره جدید سیر و سلوک به سوی پروردگار است.
کسی که از ماه مبارک رمضان استفاده کند مانند کسی است که دوباره متولد شده و خوشا به حال آنانکه قدر و منزلت این ماه را بدانند و از آن بهره کافی بگیرند.
این ماه، ماه فرصت طلبی است که به دنبال فرصت برای جبران عمر و خسارت‌های عمر از دست رفته خود می‌باشند ، لذا کسانی که در بندگی تعلل کردند ، می‌توانند در فرصت طلبی از دیگران پیشی بگیرند تا عقب نمانند.
در تمام سال ماهی به عظمت ماه پر برکت رمضان نیست، زیرا این ماه ماهی است که خداوند سبحان آن را برای اهدای بالاترین هدیه خود به جهان بشریت، “قرآن کریم” برگزیده است. همچنین ماهی است که شب قدر و عبادت آن برتر از عبادت هزار ماه است، شب قدر که برتر از هزار ماه است.
این ماه جلوه‌ای روشن از مهربانی و رافت بی‌انتهای خداوند متعال است، زیرا خداوند همیشه برای بخشیدن بندگان خویش از هر بهانه‌ای استفاده می‌کند. چرا که با آمدن ماه مبارک رمضان برای همه بندگان فرصتی برای آمرزش، توبه، ترک معصیت و قرب الهی است.
در منظر قرآن شب قدر، شب با ارزش و پر فضیلت و با امور مهم و با عظمتی همراه است. “قدر” که در لغت به معنی اندازه کردن و مقدر ساختن است و همچنین به معنای تعدیل کردن، به مقدار معینی قرار دادن، تقدیر و تدبیر امور خلقت، حکم و قضا و به مفهوم اندازه معین طبق مصلحت و به مقتضای حکمت است. پس شب قدر یعنی شب مخصوص رقم زدن سرنوشت انسان برنامه‌ریزی کردن و به همین جهت آن شب را شب قدر می‌نامند. زیرا خداوند آنچه را که در طول سال انجام خواهد گرفت، در آن شب تقدیر و تعیین می‌کند. همانند حیات و مرگ، خیر و شر، طاعت و عصیان، سعادت و شقاوت، توسعه و تنگی رزق و معشیت و…
در این شب عزیز و مبارک که در آن مقدرات یکساله انسان‌ها، ارزاق، سرآمدن عمرها و امور دیگر تعیین می‌گردد شامل حال همه انسان‌ها اعم از پیر و جوان، فقیر و غنی، بزرگ و کوچک می‌شود و شرط درک این فضیلت مکلف بودن نیست. بسیاری از ما از مسئله بیدار ماندن کودکانمان در این شب غافلیم. به بهانه کوچک بودن آن‌ها یا اینکه فهم و درکی از شب قدر ندارند و یا آمادگی جسمانی برای احیا در این شب را ندارند. اما حقیقت این است که تمام آثاری که برای این شب بر شمرده‌ایم شامل حال کودکان هم می‌شود و مقدرات آن‌ها نیز در شب قدر رقم می‌خورد، اما بسیاری از این حقیقت غافلند.
باید فضیلت این شب را اهتمام به احیا و دعا و طلب بهترین تقدیرات از درگاه خدا را از کودکی در ذهن کودکان جا انداخت. در این شب مهم و سرنوشت ساز در آن هنگام نزول ملایک رحمت، حیف است که کودکان ما در خواب باشند و محروم از فیوضات این شب چه بسا با بیدار ماندن و درک این شب رزق معنوی و تربیتی ویژه‌ای به آن‌ها عنایت شود که مسیر زندگی و آینده و بینش جهان بینی کودک را شکل دهد و عاقبت بخیری او را رقم بزند که این‌ها در اثر دعا و توجه به اثر این شب پر فضیلت به دست می‌آید.
این هدیه‌های خدا که درآغاز مسیر زندگی هستند شب قدر برایشان سرنوشت سازتر است و شالوده و اساس زندگی آن‌ها را تعیین می‌کند.

گردآورنده: فاطمه واسع حقدوست

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=30274

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: