موزه دفاع مقدس یکی از جلوه های فرهنگ ایثار و شهادت است

پنجاه وسومین نشست ماهانه توسعه با عنوان «موزه دفاع مقدس» با حضور کیوان محمدی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان و سرهنگ بایرامی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان و جمعی از مدیران و مسئولین فرهنگی استان در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان برگزار شد.

به گزارش باز باران خبر، کیوان محمدی با بیان اینکه همه شهدا و جانبازان و رزمندگان در راه حفظ کیان کشور زمینه توسعه نسل خودشان و نسل های آینده را فراهم کردند، افزود: دفاع مقدس طی هشت سال نشان حیات مجدد ملتی بود که در طول تاریخ همواره سرافرازانه زندگی کردند، اما با ملاحظه تاریخ معاصر ایران در خواهیم یافت که بعد از فتوحات آقامحمدخان قاجار که جز ظلم و ستم به ملت ها دستاوردی نداشته، افتخاری کسب نکرده ایم و قراردادهای ننگین موجب جدایی بخش مهمی از سرزمین ما شده است و در همه جنگ ها شکست خورده ایم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان دفاع مقدس را دورانی پرافتخار دانست و تصریح کرد: در جنگ هشت ساله یک تنه و بدون ابزار و امکانات در مقابل حداقل ۴۰ کشور دنیا ایستادیم. جوانانی که در پرشورترین مقطع زندگی خود به جای اقتضائات دوره جوانی از کشور دفاع کردند و در این راه از هم سبقت گرفتند. البته دیگر نمی توانیم فضای دوران دفاع مقدس را زنده کنیم، اما می توانیم این رشادت ها و شجاعت ها و جانفشانی ها را به نسل جوان امروز و فردا منعکس کنیم.

محمدی، موزه دفاع مقدس را یکی از جلوه های فرهنگ ایثار و شهادت دانست و عنوان کرد: این موزه امکان فرهنگ سازی دفاع مقدس را برای آیندگان فراهم می کند و آنان را با روحیه جوانان دهه های ۴۰ و ۵۰ آشنا می سازد.

وی بحران امروز را بحران هویت دانست و یادآور شد: موزه دفاع مقدس خلاءهای هویتی را پر می کند لذا باید فرهنگ دفاع مقدس را محترم بشماریم، زیرا آن نسل فقط خودشان را فدای آن روز نکردند، بلکه نسل های امروز و آینده مدیون فداکاری آنان هستند. یادگاران دفاع مقدس نیز که سلامتی خود را از دست دادند، با وجود گذشت چند دهه از جنگ هنوز با تبعات آن درگیر هستند و خانواده های معظم آنان رنج می کشند.

این مقام مسئول موزه دفاع مقدس را نوعی ادای دین به شهدا دانست و خاطرنشان کرد: طی دو سال اخیر شاهد شتاب در روند اجرای موزه دفاع مقدس استان گیلان هستیم لذا آمادگی داریم برای حفظ این هویت و انتقال آن به آیندگان امکانات لازم را فراهم کنیم، زیرا شهدا جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و امروز وظیفه ماست که کاری برای آنان انجام دهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با تاکید بر لزوم احداث موزه دفاع مقدس در خور شهدا و رزمندگان گیلانی، گفت: گیلان به نسبت جمعیت خود برای جنگ بسیار هزینه کرده و نقش موثری در عملیات ها داشته است لذا ترسیم این نقش آفرینی یکی از لازمه های توسعه استان است.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ موزه باوری و جایگاه موزه هویت بخشی را در جامعه جا بیندازیم، اضافه کرد: یادآوری ایثارها و فداکاری ها و رشادت های سال های جنگ در قالب موزه دفاع مقدس به توسعه استان کمک می کند.

محمدی با تاکید بر لزوم تداوم راه شهدا در عمل و نه در شعار، افزود: این کشور برای اینکه پا بر جا بماند نیاز به جانفشانی و از خود گذشتگی دارد و ما با فرهنگ ایثار و شهادت به جایگاه امروز رسیده ایم و دشمنان فراوانی داریم که می خواهند ما نباشیم.

وی سخن گفتن از شهدا را سخن گفتن از یک جناح و جذب و گروه ندانست و اظهار کرد: فرهنگ ایثار و شهادت یکی از مولفه های امنیت ملی است و کشوری که منکر این فرهنگ شود، آسیب می بیند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه میراث فرهنگی ایران در دنیا عظمت دارد، متذکر شد: باید المان ها و یادمان های دوران دفاع مقدس را به گونه ای بسازیم که دنیا با آن آشنا شود لذا موزه دفاع مقدس گیلان با این همه قهرمان باید حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد. همچنین از شهرداری رشت می خواهیم مجسمه هایی از شهدای سرپل ذهاب در میدان شهرداری نصب کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=5968

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: