مسئولان نسبت به پروژه دانش‌نامه دفاع مقدس استان کم‌لطفی می‌کنند

کم‌لطفی مسئولان استانی و عدم تخصیص اعتبارات و ردیف بودجه‌ای جداگانه روند تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس گیلان را کند کرده و موجب عقب‌ماندگی این استان از سایر استان‌های کشور شده است.

به گزارش باز باران خبر و به نقل از تسنیم، حفظ دستاوردهای دفاع مقدس و تاریخ شفاهی استانی در قالب تدوین دانش‌نامه از جمله ضروریات مهم برای انتقال این مفاهیم به نسل آینده است اما در گیلان به‌عنوان استانی با ۸ هزار شهید شنیده‌ها از کم‌لطفی مسئولان و عدم تخصیص اعتبارات و ردیف بودجه‌ای جداگانه به این حوزه حکایت دارد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه در بحث پروژه دانش‌نامه دفاع مقدس تاکنون زحمات فراوانی کشیده شده است اظهار داشت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان، امسال شرایطی فراهم آورد تا روند اجرای این طرح ارزشمند از حالت رکود خارج شود.

سرهنگ پاسدار عباس بایرامی از فعال کردن گروه‌های علمی سه‌گانه و سرعت بخشیدن به‌کار اجرایی تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس گیلان را برخی از اقدامات انجام شده بنیاد حفظ آثار خواند و عنوان کرد: دانش‌نامه دفاع مقدس گیلان هم‌اکنون در مرحله جمع‌آوری پرونده‌های علمی و نگارش مقالات مربوطه توسط تیم‌های تخصصی است. 

وی با بیان اینکه تا پایان امسال احتمالاً چیزی حدود ۴۰ مقاله علمی از دانش‌نامه دفاع مقدس گیلان آماده و به تهران ارسال می‌شود تصریح کرد: وضعیت گیلان از حیث پیشبرد تهیه دانش‌نامه دفاع مقدس نسبت به سایر استان‌های دیگر زیاد خوب نیست و این استان در بخش مذکور به علل مختلف از سایر استان‌های کشور عقب مانده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با تأکید بر اینکه این نهاد تاکنون نتوانسته مسئولان استان را جهت تخصیص اعتبارات و ردیف بودجه‌ای جداگانه برای دانش‌نامه دفاع مقدس قانع کند افزود: اگر اعتبارات پایدار و مشخصی به ما تخصیص پیدا کند بدون شک عقب‌افتادگی گیلان در بحث تهیه دانش‌نامه برطرف می‌شود.

بایرامی تلاش اساتید و گروه‌های علمی که مشغول تهیه دانش‌نامه دفاع مقدس گیلان هستند را مورد تأکید قرار داد و با اشاره به اینکه این کار با وجود تمام تنگناهای مالی متوقف نشده است اظهار داشت: حتی اگر منابعی نیز به ما اختصاص پیدا نکند اجازه نمی‌دهیم روند تدوین مقالات علمی و تهیه دانش‌نامه دفاع مقدس گیلان متوقف شود. 

وی حفظ و صیانت از دستاوردهای دفاع مقدس و تاریخ شفاهی استان گیلان را به‌عنوان یک ضرورت اساسی مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: در مکتوب کردن خاطرات رزمندگان گیلانی نسبت به سایر استان‌ها و داشته‌هایمان جهت انتقال به نسل آینده آن پیشرفت مورد انتظار کسب نشده است اما امیدواریم مشکلات و موانع موجود برطرف شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان از شناسایی ۴۰۰ نفر از روحانیون رزمنده و ایثارگر استان گیلان در دوران دفاع مقدس خبر داد و اظهار داشت: تبیین هر چه بیشتر نقش روحانیون در دوران دفاع مقدس از جمله اهداف و برنامه‌هایی محسوب می‌شود که این نهاد درصدد تحقق آن است.

بایرامی برگزاری گردهمایی بزرگ رزمندگان زن استان گیلان در چهارشنبه این هفته که قرار است در دانشکده پرستاری لنگرود برگزار شود را مورد اشاره قرار داد و گفت: در همین راستا به حدود ۳۴۰ رزمنده زن استان گیلان برای شرکت در این گردهمایی بزرگ تحت عنوان اسوه‌های صبر و مقاومت فراخوان داده شده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان وجود منبع یا منابعی موثق در حوزه آرمان‌ها و ارزش‌های دفاع مقدس را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: یکی از کارهای زیربنایی در حوزه دفاع مقدس ورود به مباحث علمی و پژوهشی است که این امر از جمله اهداف و اولویت‌های بسیار مهم این نهاد محسوب می‌شود.

بایرامی خطر از بین رفتن و یا تحریف خاطرات رزمندگان، شهدا، ایثارگران و ارزش‌های دفاع مقدس را یکی از برنامه‌های راهبردی دشمن علیه انقلاب اعلام کرد و بیان داشت: در چهار سال گذشته تاکنون بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس گیلان در بحث جمع‌آوری اسناد شهدا استان اقدامات و تلاش‌های بسیار زیادی را انجام داده است.

وی با بیان اینکه دانش‌نامه در حوزه محتوایی پروژه دفاع مقدس گیلان تأثیرگذار بوده و پایه و اساس آن را تشکیل می‌دهد ابراز داشت: عملیات اجرایی ساخت پروژه موزه دفاع مقدس گیلان نیز هم‌اکنون با سرعت خوبی در حال انجام است و امیدواریم اعتبارات و منابعی که برای آن در نظر گرفته شده است نیز به موقع اختصاص پیدا کند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه آمار تعداد شهدای فرمانده و سرداران شهید گیلان به‌طور دقیق مشخص نیست عنوان کرد: برخلاف دوران دفاع مقدس که از حیث گستردگی بسیار مورد توجه بود آمارهای ما از شهدای جریان جبهه مقاومت استان گیلان تکمیل بوده و مستندات خوبی از آنان جمع‌آوری شده است. 

بایرامی تعداد سرداران شهید ملی استان گیلان را ۵ شهید شامل شهید نامجو، شهید املاکی، شهید بیگلو، شهید خوش‌سیرت و شهید قلی‌پور اعلام کرد و بیان داشت: مطمئناً استان گیلان شهدای بسیار زیاد دیگری هم دارد که در تراز ملی هستند اما برای شناسایی و تکمیل دقیق آمار این شهدا باید طبق برنامه‌ریزی‌ها به جلو حرکت کنیم.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=7675

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: