اولین شهدای استانداری کشور چه کسانی بودند

بازباران خبر/صبح ۱۵ تیر سال ۱۳۶۰ درست یک هفته پس از انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی، صدای شلیک گلوله‌های پی در پی در خیابان لاکانی رشت، مردم را در بهت فرو برد.

در بخشی از کتاب «استاندار شهید» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است درباره نحوه شهادت شهید انصاری می‌خوانیم:

در ساعت ۷ صبح روز دوشنبه ۱۵/۴/۱۳۶۰ (سومین روز از ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۲ قمری) هنگامی که شهیدان انصاری (استاندار) و نورانی (معاون استاندار گیلان) در داخل ماشین نشستند تا به سمت استانداری حرکت کنند در یک کمین غافلگیرانه و ناجوانمردانه، توسط منافقین به رگبار گلوله با دهان روزه به شهادت می‌رسند.

شهید انصاری آن شب میهمان شهید نورانی (معاون خود) بود. آن شب دو یار و هم رزم بعد از افطار و مباحثه برای حل معضلات استان، اندکی خوابیدند و بیدار شدند و سحری خوردند و نماز صبح را خواندند. به دلیل خستگی زیاد اندکی استراحت کردند و ساعت ۶:۳۰ صبح آماده شدند تا به محل کار خود واقع بروند. هنگامی که سوار خودرو می‌شوند، شهید انصاری در را می‌بندد و شهید نورانی هنوز در را نبسته بود که راکبان موتور با اسلحه‌هایشان این دو عزیز را به رگبار بستند.

شهید انصاری در جا شهید شد و شهید نورانی بعد از بیست و چهار ساعت در بیمارستان تهران به شهادت رسید.

شهید مهندس علیرضا نورانی معاون استانداری گیلان در اوایل تابستان سال ۱۳۲۸ در خانواده ای با وضع اقتصادی ضعیف و مذهبی در لنگرود متولد شد. در کودکی با نبوغ سرشار و هوش فوق العاده، تحصیلات ابتدایی را به پایان برد. به طوری که در کلاس ششم ابتدایی در سطح استان گیلان اول شد و دوره دبیرستان را با اخذ دیپلم ریاضی در همین شهر باتمام رسانید و در کنکور سراسری شرکت کرد که در رشته مهندسی دانشگاه علم و صنعت قبول شد و در سال ۱۳۵۰ ازدواج کرد و برای ادامه تحصیل در تهران مقیم شد. وی پس از اخذ دانشنامه، یکی دوسال در شرکتهای خصوصی مشغول به کار بود و در اواخر حکومت رژیم منحوس پهلوی به خدمت آموزش و پرورش در آمد و در انستیتو هنرستان جردن تهران به تدریس پرداخت. پس از پیروزی انقلاب و تشکیل مجتمع لویزان، نورانی به معاونت مجتمع تکنولوژی انقلاب مشغول به کار شد.

شهید مهندس«علی اخوین انصاری»  در سال ۱۳۴۲ وارد دانشکده افسری شد، پس از قبولی در دانشکده افسری به‌خاطرفعالیت‌های سیاسی و مذهبی از دانشگاه اخراج شد و پذیرش وی در تمامی دانشکده‌های لشکری نیز ممنوع شد و سپس به آموزگاری روی آورد. شهید انصاری پس حدود ۱۱ سال تدریس در دبیرستان‌های رودسر، از طریق کنکور سراسری در رشته ریاضی دانشگاه تهران پذیرفته شد. پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی و أخذ مدرک کارشناسی، در سال ۱۳۵۳ جهت ادامه تحصیلات تکمیلی به آمریکا رفت و در آنجا با دکتر حسن غفوری فرد آشنا شد و فعالیت مذهبی و سیاسی خود را در ضمن تحصیل در آمریکا شدت بخشید و به همین علت به عنوان دبیر و سخنران اتحادیه دانشجویان مسلمان آمریکا و کانادا انتخاب شد. به دلیل پیروزی انقلاب اسلامی دفاع از رساله دکتری خود را ناتمام گذاشت و به ایران بازگشت.

شهید علی انصاری تنها استاندار شهید کشور است؛ وی تا پیش از شهادتش ۸ بار هدف ترور منافقان کوردل قرار گرفت و هر بار به کار خود ادامه داد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=25624

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: