ایجاد دفتر نمایندگی تجاری در جمهوری آذربایجان

باز باران خبر/ جلسه اتاق تعاون در خصوص حمایت همه جانبه و هدفمند از صادرات کالا و خدمات به تناسب ارزش افزوده با هدف ارزآوری مثبت و اجرایی نمودن مفاد بسته های حمایت از صادرات غیرنفتی کشور و ایجاد پایگاه دائمی در کشور آذربایجان در محل اتاق تعاون استان گیلان برگزار شد.

رییس اتاق تعاون گیلان در ابتدای این نشست با بیان اینکه اولین اقدام ما هماهنگی با مدیرانی است که دارای کارت بازرگانی از اتاق تعاون هستند،اظهارکرد:یکی از اهداف اصلی ما از برگزاری از این جلسه در اتاق تعاون اطلاع رسانی در خصوص ایجاد یک دفتر نمایندگی یا یک سرای تجاری در جمهوری آذربایجان است.

عیسی محمدی گفت:به همین منظورامروز از آقای هاشمی و آقای ریاضی که از مدیران موفق و باسابقه در این زمینه هستند و دفتر تجاری در باکو دارند و همچنین دیگر عزیزان فعال در این زمینه دعوت به عمل آوردیم تا درباره چالش‌های موجود در این زمینه به بحث و بررسی بپردازیم.

وی افزود: در حال حاضر مهمترین مشکل مادر زمینه صادرات نشناختن بازار هدف است. چنانچه ما بازار هدف را خوب بشناسیم ،به طور قطع می‌توانیم محصولاتمان را صادر کنیم و برگشت منابع هم با کمترین دغدغه ای به کشور امکان‌پذیر است.

ریس اتاق تعاون گیلان در خصوص صدور کارت بازرگانی گفت: ما یک کمیته کاهش و یک کمیته اقدام ارزی داریم که جلسات آن در سازمان صمت برگزار می شود،به عبارتی سه تشکل اصلی اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و گمرک با مسئولیت سازمان صمت جلسات مربوطه را در سازمان برگزار می‌ کند.به این دلیل که متولی صدور کارت بازرگانی برای بخش تعاون ،اتاق تعاون است و برای بخش خصوصی سازمان اتاق بازرگانی است.

وی با اشاره به اینکه تخلف هایی که ممکن است در بخش خصوصی شکل بگیرد عمدتاً در بخش تعاونی انجام نمی‌شود، افزود: به خاطر بعضی از اتفاقاتی که رخ داده،با کلیه کارت های بازرگانی انفرادی و خصوصی بنا به دلایل مختلف برخورد شده و در حال ابطال شدن است. اما در این بین تشکل های حقوقی که همچون بخش تعاون که از راه قانونی در این زمینه فعالیت می کنند و نظارت دولت هم در آن ها به صورت موثر وجود دارد،همواره موفق تر عمل کرده اند.

محمدی در ادامه با بیان اینکه جلسه بعدی اتاق تعاون در ۱۵ روز آینده با نفرات معدودی از افراد دارای کارت بازرگانی به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد،تصریح کرد: در حال حاضربیش از ۱۵۰ تعاونی دارای کارت بازرگانی در گیلان فعالیت می‌کنند.

وی افزود: شرکت تعاونی طوبی که یک تعاونی چند منظوره است، با مدیریت آقای امیر شریفی به عنوان یک تعاونی برتر کشوری شناخته شده است. آقای هاشمی نیز از سهامداران و فعال تجاری موفق در جمهوری آذربایجان هستند که با این مجموعه همکاری می کنند .

محمدی ، با بیان اینکه این جلسات به صورت مستمر با هدف ارائه توانمندی اعضا برگزار می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر مسئولیت معاونت اقتصادی کشوربر عهده آقای هاشمی و مسئولیت معاونت اقتصادی استان و همچنین مسئولیت اتاق تعاون نیز بر عهده بنده است. در همین راستا فرم هایی از تهران برای ما ارسال شده است و مکاتبات اولیه و هماهنگی های لازم در حال انجام است و‌ما به صورت جدی در حال پیگیری برای ایجاد اتاق تجاری در جمهوری آذربایجان هستیم.

وی با اشاره به برگزاری جلسه قبلی اتاق تعاون با هدف بازسازی سوریه ای،اظهارکرد:در طی دو هفته گذشته جلسه ای در اتاق تعاون با مشارکت برخی از مدیران برگزار شد که هدف آنها بازسازی سوریه بود.همچنین در این جلسه مباحثی نظیر کشت فراسرزمینی، بردن هیات تجاری ،امکانات بالقوه اوراسیا و…. مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت.

رییس اتاق تعاون گیلان با اشاره به اینکه گیلان نیز همانند مرکز داوری اتاق تعاون ایران دارای مرکز داوری و واحد بین المللی است، تصریح کرد: به همین لحاظ کلیه مدیران می‌توانند در ذیل هر نوع قراردادی با هیات های تجاری چه با افراد حقوقی و چه افراد غیر حقوقی قید نمایند، که مرکز داوری به عنوان مرجع رسیدگی است.به این دلیل که ما کار بین المللی نیز انجام می‌دهیم. در حقوق بین المللی نیز می توانیم ورود کنیم. همچنین قضات دادگستری نیز بر اساس بخشنامه ریاست محترم قوه قضاییه به کلیه دادگستری های استان موظف هستنداگر یک طرف دعوی مربوط به شرکت‌های تعاونی باشد ،آن پرونده را به اتاق تعاون استان ارجاع بدهند.

این مقام مسئول افزود:این کار علاوه بر کوتاه کردن زمان اعاده دادرسی،باعث می شود که تقریبا در مدت کمتر از ۶ ماه رای صادر شود و نکته قابل توجه این است که رای صادر شده غیر قابل تجدید نظر است.

خسرو نیکنام، مدیر عامل اتحادیه شرکت تعاونی های دهیاری های استان گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه خیلی از تعاونی‌های ما با اینکه لازم و ملزوم یکدیگرهستند همدیگر را نمی شناسند ،اظهار کرد: به عقیده من لازمه موفقیت در این زمینه اتحاد بین تعاونی‌ها ست و لازمه این مسئله ایجاد پل ارتباطی بین تعاونی‌های مختلف است.

هاشمی، در ادامه این جلسه با بیان اینکه دفتر اصلی مجموعه شرکت تعاونی طوبی در اسالم تالش است،اظهار کرد: این شرکت از طریق ارائه خدمات به سهامداران ،جذب نیروی کار ،ایجاد دفتر نمایندگی در سراسر کشور تاکنون افتخارات متعددی را کسب نموده است.

وی با بیان اینکه شرکت تعاونی طوبی جزو شرکت های تعاونی برتر در کشور است، اضافه کرد:بیش از بیست سال است که در جمهوری آذربایجان مستقر هستم و با مشکلات عمده تجارت بین کشور ایران و آذربایجان آشنایی کامل دارم.

هاشمی در ادامه همین موضوع با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار دلار در زمینه های توسعه ی تجارت بین الملل در حوزه ی آذربایجان و قفقاز هزینه کردیم ، با تجارب کسب شده بستر بسیار مناسبی را برای سرمایه گذاری و تجارت برای فعالان این عرصه مهیا نموده ایم. وی تصریح کرد:عدم وجود سیستم بانکی برای تبادل تجارت با جمهوری آذربایجان و سلیقه‌ای رفتار کردن صرافها باعث به وجود آمدن چالش های متعدد در این زمینه شده است .

وی همچنین با استقبال از ایجاد دفتر تجاری در جمهوری آذربایجان برای فعالیت تجار ایرانی به فعالیت های مختلف شرکت طوبی در کشور آذربایجان اشاره کرد و گفت: ما موفق شدیم در آذربایجان برنج هاشمی را کشت کرده و رواج دهیم. ضمن اینکه دومین موفقیت ما نیز در این کشور ایجاد دفتر گردشگری است که جزو ۱۷ شرکت گردشگری موفق و فعال در این کشور فعالیت می‌کند.

هاشمی همچنین به ایجاد موسسه حقوقی در آذربایجان اشاره کرد و گفت:همه برنامه‌های ما در جمهوری آذربایجان برپایه موازین حقوقی آن کشور انجام می‌شود. همچنین ما از طرف جمهوری آذربایجان به عنوان صادر کننده نمونه غلات به اربیل ،سلیمانیه و حتی کویت انتخاب شدیم.

هاشمی گفت: در زمینه تسهیل تبادل تجاری و تضامین قرار داد تجار ایرانی این آمادگی را داریم که با طرفین قراداد وارد مذاکره شویم.

ریاضی مسئول بازاریابی کالای ایرانی در آذربایجان، آسیای میانه (CIS)و اوراسیا نیز در این جلسه گفت:فعالیت من در این زمینه تحت پوشش مجموعه آقای هاشمی در قالب هلدینگ آذربایجان و موسسه حقوقی آذربایجان و شاخه بین المللی آن در این کشور است.

حمیدریاضی، ضمن ابراز رضایت از برگزاری این جلسه در اتاق تعاون به ریاست آقای محمدی و تشکیل اتاق تجاری در جمهوری آذربایجان نسبت به تداوم برگزاری این جلسات تاکید کرد و گفت: زمانی این جلسات در مسیر درست قرار می‌گیرد که خروجی مناسب داشته باشد وگرنه تاکنون هزاران جلسه در این زمینه برگزار شده است.

وی افزود:خروجی این جلسات نباید فقط به صرف ارائه داده‌های آماری در رسانه‌ها خلاصه شود.

ریاضی با اشاره به اینکه ما باید نسبت به پتانسیل ها و ظرفیت های خودمان کاملا آگاه باشیم اظهار کرد:همانطور که رئیس اتاق تعاون گیلان بارها در این زمینه تأکید کردند تولیدکننده تنها مسئولیتی که به عهده دارد این است که کالای با کیفیت برای صادرات تولید کند.

وی با بیان اینکه ما در بحث تجارت باید اطلاعات به روز داشته باشیم ،تصریح کرد: ما به تجارب افراد می در این عرصه احترام می‌گذاریم و فعالیت‌های آنها بسیار ارزشمند است اما اگر این اطلاعات به روز نشود درصد موفقیت ما کاهش پیدا می کند.

مسئول بازاریابی کالای ایرانی در آذربایجان، با اشاره به این موضوع که در قالب مدیریت مشارکتی،نه در حد شعار بلکه درک درست مفاهیم می توانیم گام های موثرتری در این زمینه برداریم،افزود:سرمایه اصلی ما بار تجربی مجموعه ما در طی این سال‌ها است وگرنه پول که به تنهایی نمی‌تواند حرکتی ایجاد کند.

ریاضی، در همین زمینه ادامه داد:در آذربایجان علی‌رغم برخی از شایعات ، فضا برای رشد اقتصادی ، گسترده است و مجموعه حقوقی ما این تضمین را به تجار می‌دهد که میتوانند از مسیرهای مناسب و تخصصی شرایط تجارت با کشور آذربایجان را بدون ریسک فراهم نمایند .

حسین سودمند،از گروه صنعتی توپراک در این جلسه گفت: از سال ۶۲ در امور تکنولوژی صنعت فعالیت می کنم و به جرأت می‌توانم بگویم که ۷۰% کارخانجات متالوژی در ایران توسط بنده نصب و راه اندازی شده است. همچنین بزرگترین کارخانه پتروشیمی در جمهوری آذربایجان توسط شرکت ما احداث شده ،که توسط رئیس جمهور آذربایجان افتتاح شد و در حال حاضر سالانه ۲۰ هزار تن تولید دارد.

این فعال اقتصادی مشکل عمده در زمینه تجارت با جمهوری آذربایجان و سایر کشورها را نبود سامانه بانکی متمرکز اعلام کرد و گفت: متاسفانه کار با صراف ها، تولید کنندگان و صادرکنندگان کالا را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=17926

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: