ارتقاء کیفیت رسیدگی و اتقان آراء قضایی

 

باز باران خبر/معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان گیلان و مسئول واحد نظارت و ارزشیابی قضات، گزارشی پیرامون اتقان آراء قضایی ارائه نمود.

 

به گزارش روابط عمومی و رسانه دادگستری گیلان، فریدون حسن پورمعاون قضایی رئیس کل دادگستری استان گیلان و مسئول واحد نظارت و ارزشیابی قضات، گزارشی پیرامون اتقان آراء قضایی ارائه نمود.

 

فریدون حسن پورمعاون قضایی رئیس کل دادگستری استان گیلان و مسئول واحد نظارت و ارزشیابی قضات با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های اصلی مسئولین عالی دستگاه قضایی و در راس آن ریاست محترم قوه قضائیه کیفیت رسیدگی و اتقان آراء قضایی است تصریح کرد: در سند تحول و تعالی قوه قضائیه سال ۱۴۰۳ مساله اتقان آرا به عنوان یکی از ضرورت ها در جهت تحقق اهداف اصول ۱۶۱، ۱۶۶ و ۱۶۷ قانون اساسی مطرح شده است.

 

وی در ادامه افزود: در همین سند ۴ عامل در خصوص غیر متقن بودن برخی آراء قضایی شناسایی شده و راهبردهایی در جهت رفع و کاهش آن پیش بینی شده است که می تواند کمک بسیاری در جهت رسیدن به اتقان واقعی که یکی از اهداف و نتایج اصلی دادرسی عادلانه است، باشد.

 

این مقام قضایی همچنین خاطر نشان کرد: در برنامه عملیاتی ۱۴۰۳ بحث ارتقاء کیفیت رسیدگی و اتقان آراء در هدف ۵ و در ۵ عنوان برنامه، شامل ایجاد شفافیت در فرایند رسیدگی، ارتقای اتقان، تخصصی کردن فرایندهای رسیدگی، شناسایی و رفع موارد اختلاف نظر قضاوت و تشویق و تذکر به قضات ارائه شده است.

 

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ در جهت تحقق برنامه، نشست های هم اندیشی با محوریت تبیین موارد نقض آراء با حضور قضات دیوان عالی کشور و قضات برجسته استان برگزار خواهد شدگفت: استفاده حداکثری از ظرفیت تخصصی مشاورین در امور خانواده و سایر دعاوی، برگزاری جلسات مشترک بین دادگاه و دادسرا و دادگاه های بدوی و تجدید نظر، استخراج موارد اختلاف نظر در رویه یک حوزه یا یک مجموعه و طرح موضوع در نشست های قضایی از جمله راهکارهایی است که می توان با استفاده از آن به رویه واحدی در جهت کاهش حداقلی موارد نقض آراء و اتقان دست یافت.

 

مسئول واحد نظارت و ارزشیابی قضات یکی از راه های ارزیابی عملکرد قضات را صدور کارنامه قضایی برای آنان دانست و اظهار داشت: در سال گذشته برای ۴۰۳ نفر از قضات استان کارنامه قضایی صادر گردید و همچنین در جهت افزایش اتقان آراء به قضاتی که بیشترین نقض آراء را داشته اند تذکرات لازم داده شده است.

 

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان گیلان در ادامه افزود: با برگزاری جشنواره های استانی و پژوهش های قضایی، قضاتی که بیشترین اتقان در رای داشته و همچنین دارای کمترین اعتراض در رای هستند رصد شده و تشویق می شوند.

 

وی همچنین ابراز داشت: در سال گذشته در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب و دستورالعمل ارزیابی و اتقان آراء ریاست محترم قوه قضائیه مصوب ۱۳۹۹، پیگیری های لازم با تشکیل هیات های استانی انجام شد و آراء همکاران قضایی در کارگروه های ۴ گانه تخصصی طبق دستورالعمل ارزیابی شده و به حوزه نظارت دیوان ارسال گردید.

 

حسن پور در پایان با بیان اینکه در سال جاری نیز آراء همکاران از طرف هیات های استانی ماهانه به کارگروه های تخصصی ارسال می شود افزود: این آراء از طریق سامانه تناد امتیاز بندی شده و برای هیات مرکزی دیوان فرستاده می شود تا از طرف گروه های تخصصی مرکزی ارزیابی و درقالب کارنامه قضایی به قاضی مربوطه اعلام گردد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=35762

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

پیشنهادی: