امیدوارم شورای ششم در خدمت توسعه و پیشرفت شهر رشت باشد

بازباران خبر- سرویس شهری/ زمانی زیادی به انتخابات شورای شهر رشت باقی نمانده و حدودا ۲۴ ساعت دیگر مردم باید برای انتخاب یازده عضو شورای شهر رشت از بین ۲۸۵ کاندیدای حاضر آرای خود را به صندوق های رای بیاندازند تا گام مهمی در توسعه شهری برداشته شود.
در همین ارتباط همکار ما با مرتضی احمدی سراوانی، یکی از کاندیداهای شاخص انتخابات شورای شهر رشت که سابقه چندین دوره حضور در انتخابات را در کارنامه دارد و حتی به عنوان عضو علی البدل نیز تعیین شده است گفتگویی انجام داده که در زیر می خوانید.

◻ لطفا ضمن معرفی خود از سوابق، تجارب و کارکرد های خود در حوزه شهری بگوید؟

◼اینجانب مرتضی احمدی سراوانی ، فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک (طراحی جامدات) از دانشگاه گیلان و حدود بیست سال سابقه اجرایی در زمینه پروژه های عمرانی و تاسیسات شهری را در کارنامه دارم. همچنین در حوزه ورزش سالها به عنوان یک ورزشکار در رشته فوتبال و بعد از آن به عنوان مربی در سطح استان و مدیر عامل باشگاه ایرانمهر رشت  فعالیت می کنم.
در حوزه فرهنگ و هنر نیز بیش از دو دهه به عنوان شاعر و نویسنده در انجمن ادبی شهرستان رشت مشغول بوده و اکنون مدیر انجمن ادبی سایه رشت هستم. همچنین عضو هیات موسس و هیات مدیره انجمن دانش آموختگان دبیرستان ماندگار دکتر بهشتی رشت می باشم.

 ◻به نظر شما شهر رشت چه مشکلاتی دارد و هرفردی با ورود به عرصه مدیریت شهری، چه تلاش ها و اقداماتی باید انجام دهد تا کمی از مشکلات. شهر رشت برطرف شود؟

◼شهر رشت با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکند که از سنوات گذشته به علت عدم پاسخ‌گویی به موقع و مناسب مدیران و متولیان امر متاسفانه انباشته شده و این انباشتگی نیز به پیچیده‌تر شدن مشکلات منجر شده که برخی از آن‌ها مثل آلودگی رودخانه‌ها، مسئله پسماند، سکونت‌گاه‌های غیر مجاز و پدافند غیرعامل به مرحله‌ بحرانی رسیده و برخی مثل. معضل ترافیک در آستانه‌ بحران قرار گرفته‌اند.
البته آن چه در سنوات گذشته به طور بارز مورد غفلت قرار گرفته تمرکز بر سیاست‌گذاری همه‌جانبه‌نگر بوده که در عمل به تصمیمات پراکنده و گاه متناقض منجر شده که نتیجه‌‌ عملی آن اتلاف منابع بوده؛ بدون این که آن تصمیمات بتواند به نتایج مطلوب منجر شود. به عنوان مثال مساله‌ فاضلاب که به طور مستقیم بر مساله‌ رودخانه‌ها اثر می‌گذارد یا به عنوان مثال دیگر عدم سیاست‌گذاری شهری در رابطه با اثرگذاری شهرهای مجاور بر ترافیک شهر رشت و همچنین عدم توجه به دستاوردهای جهانی در زمینه‌ به کارگیری همزمان و ترکیبی روش‌های متنوع جابجایی شهری مثل اهمیت پیاده‌راه‌ها در کنار استفاده از دوچرخه و گسترش و توسعه‌ ناوگان‌های متنوع حمل و نقل عمومی در جهت کاهش به کارگیری خودروی شخصی  که در عمل باعث شده علی‌رغم مصرف بخش عمده‌ای از بودجه در بازگشایی معابر و احداث روگذرها و زیرگذرها شاهد آن باشیم که رشد پیچیدگی ترافیک شهری رشت نه تنها کاهش نیافته بلکه با شتاب نامناسبی در حال رشد است.
برای رفع چنین مشکلات پیچیده‌ای اولا باید همه‌ صاحب‌نظران مستقل را به مشارکت دعوت کرد و زمینه‌ی ایجاد این مشارکت را فراهم نموده و ثانیا بدون تعجیل در زستصمیمات و ایستادگی در برابر تصمیمات نمایشی به تصمیماتی روی آورد که به علت همه‌جانبه‌گری، پیاده‌سازی آن گونه تصمیمات در عمل به اثرگذاری مطلوب در بیش از یک حوزه منجر خواهد شد؛ مثل گسترش و توسعه‌ زیرساخت‌های به کارگیری همگانی دوچرخه در حمل و نقل شهری که به طور هم‌زمان چند موضوع مهم شهری از جمله ترافیک، سلامت، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، ورزش همگانی و حتی موضوعات اجتماعی را تحت تاثیر هم‌زمان قرار می‌دهد.
 
◻ نظر شما در خصوص پدیده نسق سازی چیست؟  
◼مشکل نسق‌سازی بیش از آن که به شورای شهر و شهرداری مربوط باشد ریشه در قانون و مقررات بالادستی و نهادهای نظارتی دارد و از آنجا که بیشترین سهم زمین‌های نسقی در بافت شهری مربوط به استان گیلان و شهر رشت است این مشکل برای ما نمود بیشتر و آثار نامطلوب مستقیمی به همراه داشته است.
تعامل با نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی به منظور ارایه‌ طرح در مجلس و استفاده از ظرفیت قانون آزمایشی در کنار به کارگیری حداکثری از ظرفیت‌های نهفته در بخش حقوق عامه‌ دادگستری گیلان از راه‌کارهای ریشه‌ای پرداختن به این موضوع‌ است.

 ◻ یکی از معضلات شهری رشت بدنه به شدت متراکم آن است به نحوی که بخش عمده ای از بودجه شهرداری رشت صرف پرداخت حقوق کارمندان می شود. از طرف دیگر، افرادی در شهرداری مشغول به کارند که پیشه دیگری بلد نبوده و اخراج شان میتواند صدمات اجتماعی و روانی جبران ناپذیری داشته باشد؛ به نظر شما راه حل و چاره کار چیست؟

◼موضوع تراکم بیش از اندازه‌ بدنه‌ کارکنان شهرداری هم از آن نوع مشکلاتی‌ است که به طور انباشته از سنوات قبل به ارث رسیده و هر تصمیم ناپخته در این زمینه علاوه بر آثار نامطلوب اجتماعی می‌تواند به آثار نامطلوب امنیتی و سیاسی هم منجر شود. به همین علت پرداختن به چنین موضوعاتی نیازمند گفت و گوهای چند جانبه‌ و ریشه‌ای می باشد؛ بنابراین باید با آن محتاطانه و با پختگی بیش‌تر برخورد کرد. ضمن اینکه افزایش زمان خدمات‌رسانی از طریق دو شیفت‌ کردن ارایه‌ خدمات به شهروندان می‌تواند علاوه بر کاهش نارضایتی شهروندان به کاهش هزینه‌های مرتبط با اضافه‌کاری پرسنل و در نتیجه کاهش هزینه‌های پرسنلی منجر شود؛ اما همان طور که عرض کردم تصمیم‌گیری در چنین موضوعی را نمی‌توان بی‌پروا پیش برد.
 ◻ یکی از مسایل بزرگی که الان نقش مهمی دارد بحث رانندگان تاکسی است. رانندگانی که گویا به فراموشی سپرده شده اند. این در حالی است که اگر آنها یک روز کار نکنند، نظم شهر از بین میرود و این موضوع تبعات جدی در بر خواهد داشت.

◻ شما فکر می کنید شهرداری رشت چه خدماتی می تواند به جامعه بزرگ رانندگان تاکسی ارائه کند؟  
◼استفاده‌ حداکثری از ظرفیت‌های بیمه‌ تامین اجتماعی و سایر بیمه‌ها در کنار صندوق‌های حمایتی و اهمیت دادن به تبلیغات محیطی توسط تاکسی‌ها با استفاده از تجارب جهانی از راه‌های اساسی پیش روی ما برای پرداختن به چنین مشکلاتی‌ست.

 ◻برون سپاری خدمات در برخی سازمان ها همچون نیروی انتظامی، قوه قضاییه و… از طریق احداث دفاتر پلیس+۱۰ یا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و… اجرا شده است. در شهرداری اما مدت زمان زیادی است که گفته می شود بعضی خدمات شهرداری باید برون سپاری شود؛ اولا شما موافق این برون سپاری هستید؟ و اگر موافقید بگویید چه سازکاری در نظر دارید تا این برون سپاری باعث نشود که یک عده نورچشمی وارد شده و مجوزهای خاص بگیرند؟!  
◼با برون سپاری خدمات شهرداری موافقم اما با انحصار آن خیر! یعنی برون‌سپاری باید به گونه‌ای انجام شود که محدودیتی برای صدور مجوز وجود نداشته باشد و هر مجموعه‌ای که از شرایط لازم برخوردار باشد، بتواند مجوز دریافت کند و ثانیا شرایطی فراهم شود که شهروندان از طریق پرتال شهرداری به طور مستقیم و بدون نیاز و مراجعه به مراکز دولت الکترونیک هم بتوانند امور اداری خود را پیش ببرند.        

◻ معمولا وقتی اعضای جدید شورا وارد عمل می شوند، می خواهند مثل شورای قبلی نباشند و خودی نشان دهند و در ابتدا دیواری کوتاهتر از دستفروشان پیدا نمی کنند. با توجه به اوضاع بد اقتصادی به دلیل تحریم های ظالمانه، قشر عظیمی از مردم به دستفروشی سوق پیدا نموده اند؛ بفرمایید چه راهکارهایی برای حل مشکلات دستفروشان وجود دارد؟  برای این بندگان خدا و با حفظ کرامت انسانی آن ها، چه سازکاری را باید لحاظ کرد تا این قشر اسیب نبیند؟    
◼در نظر داشته باشید که براساس قانون شهرداری‌ها مصوب مجلس، دستفروشی یک تخلف است و شهرداری موظف است با آن برخورد کند. اما پدیده‌ دست‌فروشی در گیلان و رشت با سایر نقاط کشور فرق میکند. در رشت پدیده دستفروشی یک فرصت است نه تهدید!
بسیاری از دستفروشی‌ها در رشت ریشه در فرهنگ بازارهای محلی گیلان دارند. به عبارتی بیش از آن که در رشت و گیلان صرفا یک پدیده‌ اقتصادی باشد، یک پدیده‌ فرهنگی و اجتماعی‌ است که چند صد سال ریشه دارد و به همین دلیل باید به صورت یک میراث زنده‌ فرهنگی به آن نگاه کرد‌ و باید در این زمینه بتوان از ظرفیت‌های قانونی سازمان میراث فرهنگی  و همچنین تجارب جهانی بهره برد.

 ◻ یکی از مشکلاتی که شهرداری رشت با آن دست به گریبان می باشد، موضوع استیضاح زود هنگام شهردار است؛ این مسئله باعث می شود شهردار نتواند برنامه بلند مدتی داشته و در نتیجه باعث بی انگیزگی شهردار می شود، فکر می کنید راه حل این معضل چیست؟
◼ به جای آن که عرض کنم راه حل چیست، عرض می‌کنم مشکل چیست! چون راه حل در خود ماهیت مشکل نهفته بوده و آن هم سهم‌خواهی است! بهرحال امیدوارم شورای شهر ششم به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای بیشتر به فکر توسعه و تعالی شهر باشد.
 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=20292

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

پیشنهادی: