در مراسم روز کارگر گیلان؛ اعتراض کارگران به وضعیت  معیشتی و امنیت شغلی

 

باز باران خبر- میتراحسابی/مراسم روز جهانی کارگر به همت خانه کارگر گیلان در مرکز اجتماعات کانون پرورش فکری استان برگزار شد  و اقشار مختلف کارگری نسبت به وضعیت معیشتی و عدم امنیت شغلی و همچنین قراردادهای موقت اعتراض خود را بیان داشتند.

همچنین کارگران با اعتراض به غیبت مسئولین بارها اعتراض خود را نشان دادند. برخی از آن‌ها به عدم امنیت شغلی، حداقل حقوق پایین و عدم تمکین بیمه‌ها به پرداخت مطالبات  درمانی  معترض بودند.

امروز جایی جمع شدیم که هیچ مسئولی نیست

حسن ایزدی دبیر  اجرایی خانه کارگر استان گیلا در این مراسم با گرامیداشت روز  جهانی کارگر  گفت:  قبلا مجوز تجمع می دادند و اداره کار هم همراهی می کرد و همیشه راهپیمایی داشتیم. تجمع بزرگ در ورزشگاه داشتیم. امروز جایی جمع شدیم که هیچ مسئولی نیست.

 

این فعال کارگری در مورد خصوصی‌سازی و واگذاری واحدهای تولیدی استان هم گفت:در مورد واگذاری پارس خزر و پارس شهاب کارگران را سهام دادند و کسی اخراج نشد و حالا توسعه پیدا کردند. بقیه کارخانجات منجر به بیکاری کارگران شدند.

از مسئولان انتظارات بیشتر داشتیم

دبیر اجرایی خانه کارگر گیلان خطاب به مسئولان  گفت:ای نمایندگان محترم مجلس و آقای استاندار که وزیر ما بودید ما معتقدیم که باید قانون به صورت صحیح اجرا شود. ما خیلی از شما انتظار داشتیم خیلی از واحدهای ما شورای اسلامی ندارند و یا در طرح رتبه بندی نیستند و این ضعف شما است. وی همچنین گفت: عدم امنیت شغلی مورد تاکید رهبر انقلاب است و در این زمینه همیشه وضع بدتر می‌شود. همچنین با وجود اینکه خط فقر از نظر مراجع رسمی حدود نوزده میلیون تومان است شاهد حداقل حقوق بسیار پایین در استان هستیم و حتی حاضر نیستند به اندازه نرخ تورم حقوق‌ها افزایش پیدا کند.

فضای کاری به گونه ای است که یک کارگر نمی تواند نفس بکشد

غلامرضا خوالگر رییس کانون شوراهای اسلامی کار گیلان نیز در این همایش ضمن تبریک روز کارگر به جامعه کارگری عنوان کرد: آن چیزی که کارگران ما را آزار می دهد عدم احترام به قشر کارگری است .اگر به کارگر عزت و احترام گذاشته شود کارگر با جان و دل کار خواهد کرد.
وی اضافه کرد : در برخی از کارخانجات استان فضای کاری به گونه ای است که یک کارگر نمی تواند نفس بکشد شرایط کار در آنجا به قدری سخت است که یک کارگر پس از ۲۰ سال کار ، از سلامت برخوردار نخواهد بود و تمامی این موارد خلاف قوانین کار است .

وی با اشاره به معضلات کارگران و لزوم بیان آنها توسط تشکل ها ، افزود : ما مخالف نظام نیستیم و بیان مشکلات کارگری در جهت بدست آوردن حقوق حقه آنان است.

خوالگر با یادآوری شرایط در زمان جنگ ایران و عراق گفت : در دوران جنگ با وجود فشارهایی که از سمت دشمنان به کشور وارد میشد اما باز بهترین شرایط زندگی برای اقشار کارگری فراهم بود و عقیده دارم که در آن زمان مدیران و مسوولان دلسوزی در راس کار بودند.

وی خاطر نشان کرد : کارگران در کنار امنیت شغلی و بهبود وضعیت معیشتی به دنبال عزت و احترام هستند. کارگران نیمی از جمعیت استان را تشکیل می دهند. مسوولین عنوان می کنند که خادم مردم هستند در عمل خدمتگزار کدام قشر هستند ؟
خوالگر ادامه داد : خانه کارگر تشکل حزبی نیست و اکثر کسانی که در خانه کارگر استان فعالیت می کنند برای رفع و حل و فصل مشکلات صنفی و به صورت رایگان به کارگران مشاوره می دهند.

وی اظهار داشت : حرف کارگران غیر قانونی نیست و ما از مسوولین انتظار داریم که به صدای مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی و کارگران گوش فرا دهند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=35373

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

پیشنهادی: