انتخاب درست در رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری (بخش سوم)

 

باز باران خبر/ سیدعبدالباقی اسحاقی

در دو بخش گذشته به دو عنصر مهم که رییس جمهور باید از آن برخوردار باشد، اشاره شد. اینک به قسمت سوم این بحث می رسیم:
۳ـ دانش و آگاهی
سومین ویژگی مهم یک رییس جمهور که می تواند او را در برابر حوادث و رویدادهای داخلی، منطقه ای و بین المللی توانا و قدرتمند نشان داده و امکان مانور موفق در صحنه های گوناگون سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را در اختیارش قرار دهد، برخورداری از دانش و آگاهی متناسب با زمان و مکان جهت حل مشکلات کشور است.
اکنون همگان به خوبی می دانند که علم مفید و مرتبط، قدرت عظیمی تولید کرده و این توانایی در دل های دشمنان ایجاد رعب و ترس کرده، آنان را سر جای خود نشانده و اندیشه تجاوز را از ذهن آن ها دور می سازد.
به عنوان مثال پس از دستیابی دانشمندان ایرانی به تکنولوژی تولید و پرتاب انواع موشک و ماهواره و ساخت ابزارهای پیشرفته دفاعی و پدافندی، تهدیدات نظامی به شدت کاهش یافت.
قرآن کریم در داستان حضرت یوسف(ع) به این دو امتیاز وی اشاره می کند:
یوسف/۵۵ ـ قالَ اجعَلنِی علی خَزائِنِ الأرضِ، إنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ.
[یوسف(ع) به پادشاه مصر گفت:] مرا بر خزائن زمین بگمار. زیرا من بسیار محافظت کننده و فوق العاده آگاه و دانا هستم.
یعنی: برای به دست آوردن یک مقام و منصب باید دو ویژگی «امانتداری» و «آگاهی» با یکدیگر ترکیب شوند. چون اگر شخص صاحب مقام از دانش لازم، آگاهی به موقع و زیرکی بایسته برخوردار نباشد، امانتدار خوبی هم نیست.
۴ـ پرهیز از تجمّل گرایی
چهارمین ویژگی مهم و مورد نیاز برای یک رییس جمهور و سایر مقامات ارشد کشوری و حتی استانی پرهیز از تجمّل‏‌گرایی است. زیرا مسئولین طرفدار رفتارهای تجملی و اَشرافی هرگز نمی‏‌توانند دغدغه خاطر محرومان و اقشار ضعیف جامعه را داشته و درد آنان را درک کنند بلکه آن ها را به چشم «بار اضافی» می نگرند.
■ خوی کوخ نشینی
حضرت امام خمینی(ره) در این باره فرمود:«آن روزی که ـ خدای نخواسته ـ مجلسیان، خوی کاخ‏نشینی پیدا کنند و از این خوی ارزنده کوخ‌‏ نشینی بیرون بروند آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم؛ ما در طول مشروطیت از این کاخ‏‌نشین ها خیلی صدمه خوردیم؛ مجلس‌های ما مملو از کاخ‏‌نشین بود و در بینشان معدودی بودند که از آن کوخ ‏‌نشین ها بودند و همین معدودی که از کوخ‏‌نشین ها بودند، از خیلی انحرافات جلوگیری می‌کردند».
قرآن مجید به شکلی دیگری خوی کاخ نشینی را مورد نکوهش قرار می دهد:
واقعه/ ۴۵ ـ إِنَّهُم کانُوا قَبلَ ذلِکَ مُترَفِینَ.
البتّه آنان [= ثروتمندانِ کافر] پیش از این(در دنیا) نازپرورده و خوشگذران بودند.
و نیز در جای دیگر می فرماید:
یاسین/۱۹ـ قالُوا طائِرُکُم مَعَکُم، أئِن ذُکِّرتُم، بَل أنتُم قَومٌ مُسرِفُونَ.
(پیامبران، خطاب به کافران) گفتند: «شُومی شما، از خودتان است، اگر درست بیندیشید، بلکه [= ولی] شما گروهی اسرافکار هستید! [که به سخنان انبیاء الهی، گوش
نَمی دهید».
■ مقاومت در برابر پیامبران
به طور کلی در طول تاریخ همیشه رابطه میان ثروتمندان خوشگذران و فاسد ـ که در برابر آموزه های پیامبران به شدت مقاومت می کردند ـ با اقشار مستضعف جامعه به شکل ارباب و برده بود و آنان تا جایی که می توانستند به سایر مردم ظلم و ستم روا می داشتند تا با استفاده از نیروی انسانی مجّانی، پیوسته بر ثروت خویش افزوده و بساط عیش و نوش شان نیز همیشه به راه باشد.
■ ارباب و رعیتی
در زمان ما نیز در سراسر دنیا، همان رفتارهای ارباب و رعیتی توسط کشورهای توسعه یافته نسبت به سایر ممالک جهان برقرار است. امروزه حتی کشورهایی اروپایی، ژاپن، کره جنوبی و… بدون اجازه و موافقت دولت آمریکا به تنهایی اجازه کوچکترین اقدامی در جهت تأمین منافع خویش را ندارند و باید مطیع شیطان بزرگ باشند.
رؤسای کشورهای یاد شده، چنانچه بخواهند اعتراض کرده یا در برابر خواسته های ایالات متحده مقاومت کنند در کمترین زمان مجازات شده، گرفتارهای متعددی برایشان ایجاد گردیده و حتی به وسیله سازمان سیا و گروههای جنایتکار ترور شده و از صحنه سیاست آن کشور حذف خواهند شد.
■رییس جمهور ساده زیست
در این میان، کسی که می خواهد در کشور اسلامی ایران به مقام ریاست جمهوری برسد، حتما باید علاوه بر ساده زیستی قابل مشاهده از هرگونه خوی کاخ نشینی و رفتار تجملی ـ که او را به سوی بردگی استکبار جهانی سوق می دهد ـ به شدت پرهیز کند. در غیراین صورت، مردم با مشاهده رفتارهایش، به تدریج از وی دور شده و دیگر دولتش را از خود نمی دانند.

بدیهی است مدیریت کلانی که به چنین سرنوشتی دچار شود، در بزنگاه های حساس تاریخی، بدون پشتیبان مانده و شکست خواهد خورد.
با نگاهی به تاریخ ۴۵ ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی، می توان از برخی دولت ها نام برد که به چنین سرنوشتی دچار شده و به دلیل علاقه به رفتارهای تجمّلی، سرنوشت خویش را به اراده رهبران کشورهای استکباری گره زدند ولی نه تنها نتیجه مفیدی کسب نکردند بلکه بر مشکلات کشور افزودند و آبرویی هم برای خودشان باقی نگذاشتند.
ادامه دارد…

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=35860

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

پیشنهادی: