درایت و صداقت حلقه مفقوده مدیریت شهری!

نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر رشت از دغدغه های همیشگی مدیریت شهری است که در همین راستا اقداماتی در دو دوره شورای شهر رشت صورت گرفت مانند راه اندازی خط بی آرتی و تجهیز و نوسازی اتوبوس ها و البته طرح اجرا نشده به کارگیری اتومبیل های منطقه آزاد در ناوگان تاکسیرانی ؛طرح هایی که یا اجرا نشد و یا اگر اجرایی شد، شکست خورد و تنها بار مالی سنگینی بر گُرده نحیف شهرداری رشت به جا گذاشت!
پروژه بی آرتی همانطور که همه شهروندان شاهد بودند در شورای چهارم پروژه ای پرطمطراق محسوب می شد و برای افتتاح آن مراسم افتتاحیه بزرگ برگزار شد و بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت اما عمر این پروژه به دوسال نکشید؛ شورای پنجم در همان ابتدای کارش معتقد بود این پروژه مناسب شهر رشت نیست و نکته جالب توجه اینجاست که از ۱۱ عضو شورا ۴ عضو آن همان هایی بودند که در دوره قبل شورا به این پروژه رای مثبت داده و در افتتاح آن با غرور شرکت کرده بودند.
اما مسئله دوم تبدیل تاکسی های رشت به خودرو های منطقه آزاد انزلی بود؛ در همین راستا قرار شد که با نوسازی ناوگان تاکسیرانی و استفاده از تسهیلات کم بهره برای رانندگان تاکسی و نیز بکارگیری از خودروهای منطقه آزاد در این ناوگان شاهد مدرن شدن آن باشیم اما متاسفانه این طرح نیز به علت کش و قوس ها در انتخاب شهردار و افزایش نرخ دلار مغفول ماند.
موضوع دیگر نیز افزایش اتوبوس ها در شهر بود با توجه به اینکه رشت با بیش از یک میلیون نفرجمعیت شناور در روز، تنها ۸۰ دستگاه اتوبوس دارد و از این تعداد فقط ۵۰ دستگاه فعال بوده که جوابگوی تراکم جمعیتی این شهر نیست. به همین منظور در سال ۱۳۹۵ تصمیم گرفته شد که برای توسعه ناوگان عمومی حمل و نقل ۱۰۲دستگاه فرسوده طی تفاهمنامه‌ ای فی مابین سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت و سازمان همیاری شهرداری‌های کشور برای تعمیر و نوسازی به قزوین ارسال شود. بر اساس این تفاهم نامه مقرر بود که هر ماه ۲۰ اتوبوس تعمیر شده و به رشت برگردد. حتی در ابتدای شورای پنجم و انتخاب شهردار، شهردار وقت وعده خرید ۲۰ اتوبوس جدید را هم به مردم داده بود. اما اکنون با گذشت ۵ سال از ارسال اتوبوس های رشت به قزوین نه اتوبوس جدید خریداری شد و نه تعمیری ها سالم به رشت بازگشتند و حتی تعدادی از اتوبوس های ارسال شده در قزوین با توجیه هزینه های نگهداری پارکینگ قزوین توقیف شد.
اتوبوس ها با گذشت زمان مستهلک شدند و اکنون با گذشت ۵ سال از تفاهمنامه مورد نظر با پیگیری‌های صورت گرفته تعداد ۵۲ دستگاه اتوبوس که قابلیت بازسازی دارند به شهر رشت باز گردانده خواهد شد و ۳۵ دستگاه اتوبوس که مطابق گزارش و نظریه کارشناسان و طبق صورتجلسات لازم قابلیت بازسازی ندارند، در قزوین جهت تعیین قیمت و فروش باقی ماند.
همه آنچه گفته شد ذره ای از اقدامات ناکام است شورای رشت در دو دوره گذشته است که در پیچ و خم لج بازی هایی که برای انتخاب شهردار داشتند از مسیر درست خارج شد‌.
شورا بازوی کمکی حوزه مدیریت شهری است و شهرداری قلب زنده شهر محسوب می شود، اینکه با لج بازی و عدم مشورت با متخصصین امر در امور مختلف، رگ های این قلب بسته شود دود آن به چشم شهروندان می رود .
همانطور که می دانیم منتخبین شورا ها ماندنی نیستند و هر دوره تغییراتی خواهند کرد اما آنچه حایز اهمیت می باشد اثر تصمیماتی است که توسط آنها برای شهر و شهروندان گرفته می شود که حتی تا سالها شاهد آن خواهیم بود؛ پس تصمیم درست گرفتن و انتخاب صحیح و بجا در موضوعات مختلف سبب رشد و توسعه شهر خواهد شد.
البته ساختن رشت به فکر و درایت نیاز دارد با همراه افرادی که شهرداری را در دست انداز نیندازند و همراه و همدل با درایت و صداقت برای مردم و تحول در مدیریت شهری گام بردارند.

آمنه فتوحی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=19565

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: