پیاده راه فرهنگی رشت یا جولانگاه موتور سواران!

یاسید امیر فرحسینی

 

پیاده راه فرهنگی رشت یا جولانگاه موتور سواران!

 

حدود ۱۰ سال قبل بود که با وجود مخالفت ها و فشارهای زیاد  مردم و برخی مسئولان، مهندس ثابت قدم ( شهردار وقت) در اقدامی شجاعانه که مورد حمایت استاندار وقت هم بود ، پروژه پیاده راه فرهنگی رشت را در قلب شهر رشت و  ابتدا در خیابان علم الهدی  و سپس در سه  محور دیگر میدان شهرداری عملیاتی، اجرا‌ کرد.

پروژه جنجال برانگیزی که سوای زیباسازی نمایی فرهنگی شهر در مجموع موجب بیشتر شدن ترافیک در بافت سنتی و مرکزی رشت گردید؛

پروژه ای که نگرانی بعضی ها را به دنبال داشت و حتی می‌توانست به شکل بهتری اجرا شود تا به زیبایی های آن بیفزاید!

اما پیاده راه فرهنگی رشت بعد از حدود یک دهه، شاید به جذاب‌ترین بخش شهر باران تبدیل شده است؛بناهای تاریخی، تندیس میرزاکوچک، آب نمای میدان ، مغازه های خوراکی و کسب و کار دست فروشان و همه و همه موجب جذب گردشگران به شهر رشت شده تا ساعاتی بیشتر در مرکز استان گیلان توقف نمایند.

اما مدتی است که پیاده راه فرهنگی رشت  به محل جولان موتور سواران تبدیل شده است؛ موتور سورانی که با آزادی کامل در خیابان های منتهی به میدان شهرداری‌ با سرعت و بدون ملاحضه حرکت کرده و جولان می‌دهند و متاسفانه  حتی در برخی مواقع حوادث تلخی را موجب می‌شوند.

علاوه بر این وسیله نقلیه دو چرخ که در شلوغ ترین ساعات به گشت و گذار می‌پردازند، شاهد رفت و آمد  خودروهای شخصی و دولتی نیز در این مکان پرتردد هستیم، این در شرایطی است که سه خیابان منتهی به میدان شهرداری ،مسدود شده و دارای نگهبان است ولی گویا این خودروها از آسمان به زمین شهرداری رسیده اند.

ضمن اینکه مدتی است زمزمه هایی بر ای باز گشایی این پیاده راه به گوش می‌رسد و در این راستا نیز موافقان و مخالفان ایده های خود را در رسانه ها و فضای مجازی  منعکس می کنند؛ اما آنچه این روزها به سوهان روح تبدیل شده، ماجرای رفتار خطرآفرین برخی موتورسواران در این معبر فرهنگی است که  مسئولان  شهری باید برایش تدبیری  داشته باشند.

جالب اینکه تعدادی از کاسبان اطراف میدان نیز با قرار دادن گاری ها و موتور سیکلت های شان در کنار بساط کاسبی شکل نامناسبی به اطراف داده اند.

به هر حال به نظر می‌رسد که متولیان فرهنگی استان از یک طرف باید با فرهنگ سازی موجب حل این مهم شوند و از طرف دیگر متولیان شهرداری و ادارات و نهادهای دیگر میتوانند در آرام کردن محیط و جلوگیری از بی نظمی ها نقش پر رنگی داشته باشند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=32508

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: