با ورزش سیستم ایمنی بدن قدرت بیشتری برای مقابله با ویروس کرونا و بیماری ها پیدا می کند

از ورزش و فعالیت جسمانی بعنوان یک راهکار درمانی برای کاهش شدت بیماری کووید ۱۹ استفاده کنیم


استاد یار دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص اهمیت ورزش در کنترل بیماری ها و پاندمی کرونا گفت: کرونا یک بیماری شایع و پاندمیک است که سراسر دنیارا درگیر کرده و مشکلات خاص خودش را دارد وهنوز در مواجهه و‌درمان این بیماری چالش های زیادی داریم.

علیرضا جعفری نژاد، فوق تخصص ریه و مراقبتهای ویژه ICU افزود: بهتراست با این شرایط پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم و از ورزش و فعالیت جسمانی بعنوان یک راهکار درمانی برای کاهش شدت بیماری کووید ۱۹ در صورت ابتلا استفاده کنیم.
استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان اضافه کرد: سیستم ایمنی بدن ما باورزش ، قدرت بیشتری برای مقابله با ویروس و بیماری پیدا می کند و سیستم ایمنی به شکلی تنظیم می شود که پاسخ های ایمنی با سیستم ایمنی همورال ، سلولی و سایتوکاین های ضد التهابی درجهت پروسه التهابی که در پی حمله ویروس بوجود می آید تا از شدت علائم در ارگان ها کم شود.
دکتر جعفری نژاد با بیان اینکه خیلی مهم است که ورزش را بشکل منظم در طولانی مدت که برای یک فرد بزرگسال ۱۵۰ دقیقه در هفته تعریف می شود در برنامه روزانه زندگی داشته باشیم.
وی یادآورشد: این ۱۵۰ دقیقه ورزش به شکل های مختلف در قالب ورزشهای هوازی بشکل درواقع دویدن ، دوچرخه زدن ، تردمیل و سایر ورزشهای دیگر می تواند در آمادگی سیستم ایمنی بدن در صورت حمله ویروس نقش بسیار موثری داشته باشد و از شدت علائم بیماری در فرد کمتر شود و بهبود پذیری افزایش پیداکند؛ پس ما ورزش راجدی بگیریم و از فواید آن استفاده کنیم.
دکتر جعفری نژاد با اشاره به اینکه در مکان سرپوشیده با ۸ متر مربع مساحت فاصله حداقل ۱/۵ متر فاصله باید رعایت شود و حتما تهویه مناسب وجود داشته باشد، افزود: ترجیحا در مکان هایی که این نکات رعایت می شود نیازی به استفاده ازماسک نیست.
وی همچنین افزود: حال اگر فردی که علی رغم ورزش کردن مبتلا شد و تست pcr او مثبت شد لازم است تاوقتی که علائم دارد باید استراحت کرده و مایعات فراوان استفاده کند و از استرس دور باشد و توصیه می شود تا ۲ هفته از ورزش کردن پرهیز کند.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکید کرد: البته اگر فرد بتواند بعد از ۱۰ دقیقه پیاده روی تند، تحمل ورزش و فعالیت جسمانی را داشته باشد و علائم بیماریش تشدید نشود می تواند در حد خفیف فعالیت ورزشی انفرادی را داشته باشد.
ضمن اینکه به افرادی که ارگان های مهم آنها ازجمله ریه که در بیماری کووید ۱۹ درگیر می شود، توصیه می کنیم در صورت درگیری ریه تا ۴هفته ازفعالیت ورزشی پرهیز کنند تا علائم بیماری کاملا ازبین برود سپس ورزش را بصورت سبک شروع کند تا بدن وی به شرایط عادی قبل برگردد. پس زمانبندی برای ورزش کردن بستگی به اینکه علائم بیمارمحدود به اینکه قسمت فوقانی تنفسی یا قسمت تحتانی ریه درگیر باشد، متفاوت است.
وی همچنین گفت: توصیه من به هم استانی های عزیز این‌ است که دوران کووید ۱۹که دوران سختی است و نمی دانیم این شرایط و مشکلات ناشی ازآن تاکی ادامه خواهد داشت، لطفا با رعایت پروتکل های بهداشتی و با توجه به فواید ونقش بسیار مهم ورزش، فعالیت جسمانی بیشتری داشته باشند و نشاط و روحیه خود را بالا نگاه دارند.
همچنین ماسک را به روش صحیح استفاده کنیم و بینی ودهان خود را کاملا بپوشانیم.
وی ضمن تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی در این دوران خاطر نشان کرد: بعنوان استاد یار دانشگاه از اسفند ۹۸ که اوج بیماری بود در کنار هم وطنان عزیزم بودم و صحنه های دلخراشی را از آن زمان تا امروز پشت سر گذاشتیم.
جعفری نژاد در خصوص پژوهش های علمی بیمارستان رازی نیز گفت: پژوهش های زیادی در حال انجام است بیماران زیادی را در بیمارستان رازی تحت کنترل و درمان داریم و مطالعاتی در مورد شرایط و عوارض برجاگذاشته و عوارض بیماری های همراه و داروهایی که برای عزیزان تجویز شد بررسی کردیم و درحال انجام این مطالعات هستیم.
این پژوهش ها همچنان ادامه دارد تا بتوانیم بهترین راه های درمان این بیماری را برای مبتلایان کووید ۱۹داشته باشیم.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=18873

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: