انتخاب درست در رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری (بخش چهارم)

 

باز باران خبر / سیدعبدالباقی اسحاقی

 

به لطف پروردگار طی سه یادداشت قبل به نکاتی پیرامون بیان معیارهایی جهت انتخاب درست در رقابت انتخاباتی اشاره شد. اینک به ادامه بحث می پردازیم:

۵ ـ  بیگانه ستیزی

پنجمین ویژگی مهم رییس جمهور که به عنوان منتخب ملت، شدیدا به آن نیاز دارد، استقلال خواهی و بیگانه ستیزی است؛ زیرا مهم‏ترین دغدغه ‏های رییس دولت حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور است. به همین خاطر او باید در کلیه گفته‏ ها، مصاحبه ها، سخنرانی ها، نامه ها، نوشته ‏ها، اظهار نظرها و حتی نگارش خاطراتش استقلال کشور و تأمین مصالح و حقوق مردم را مدنظر داشته و هیچ گاه اندیشه دوستی با دشمنان و پیوستگی با بیگانگان را در سر نپروراند.

■ خصلت منافقان

خداوند متعال در سوره نساء با صراحت تمام دوستی و تمایل به بیگانگان به هر بهانه و توجیهی را از  خصلت‌های منافقان دانسته و به اهل ایمان تأکید می ‏کند که مبادا در  تصمیم گیری‌های خود دشمنان اسلام و بیگانگان را بر مؤمنان ترجیح دهند.

قرآن کریم می فرماید:

نساء/۱۴۴ـ یا أیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا، لاتَتَّخِذُوا الکافِرِینَ أولِیاءَ مِن دُونِ المُؤمِنِینَ

ای کسانى که ایمان آورده‏ اید، انتخاب نکنید کافران را به عنوان دوست، به جای  مؤمنین.

أ تُرِیدُونَ أن تَجعَلُوا لِلّهِ عَلَیکُم سُلطانًا مُبِینًا .

آیا می خواهید علیه خود، حجتى روشن برای خدا قرار دهید؟

یعنی: با مؤمنان دوستی کنید، نه این که به سراغ  دوستی با کافران بروید. آیا با این کار نادرست، می خواهید خداوند را بر علیه خودتان، به خشم آورید؟

شهید آیت الله مدرس: یکی  از بهترین نمونه های بیگانه ستیزی و استقلال طلبی، شهید آیت الله سیدحسن  مدرّس (ره) است. این شهید والامقام می گفت: «اختلاف من با رضاخان بر سر کلاه  و عمّامه و این قبیل مسائل جزئی ـ مثل اجباری کردن خدمت سربازی ـ نیست؛ من  در حقیقت با سیاست انگلستان ـ که رضاخان را عامل اجرای مقاصد استعماری  خود در ایران قرار داده ـ مُخالفم؛ من با سیاست‌هایی که آزادی و استقلال ملت ایران  و جهان اسلام را تهدید می‏ کند، مبارزه می کنم.

[من] راه و هدف خود را می‏ شناسم، [و] در این مبارزه هم پشت‏ سر خودم را نگاه  نمی‏ کنم؛ [حالا] شما یا کسان دیگر همراهی می‏ کنید یا نه؟ [زیرا] لازمه مبارزه در این راه از خودگذشتگی و فداکاری است».

۶ ـ راستگویی و صداقت: ششمین ویژگی مهم یک رییس جمهور، راستگویی و صداقت در گفتار و عمل است.

بهترین معیار شناخت مردان الـهـی و حق باوران راستین، صداقت و راستگویی آنان  در گفتار و رفتار آن ها است که باید در افرادی مانند وی نمود بیشتری داشته باشد.

■ آزمون صداقت

از حضرت امام صادق(ع) نقل شده که فرمود قبل از اعتماد کردن به فرد یا افراد، باید  ابتدا صداقت [= راستگویی و درستکاری] و امانتداری آنان را آزمایش کنید، بعد به  آن ها اعتماد نمایید. طبق فرموده آن بزرگوار لازم است در هر کار کوچک یا بزرگی ابتدا صداقت و امانتداری افراد سنجیده شود؛ آنگاه شاید بتوان به آنان اعتماد کرد.

قالَ الصّادِقُ(ع): لا تَغتَرُّوا بِصَلاتِهِم وَ لا بِصِیامِهِم

امام صادق (ع): فریب نماز و روزه مردم را نخورید

فَإِنَّ الرَّجُلَ ، رُبَما لَهِجَ بِالصَّلاهِ وَ الصَّوم ِ  زیرا آدمی، گاه چنان به نماز و روزه، خُو [= عادت] می کند

حَتّی لَو تَرَکَهُ، استَوحَشَ

که اگر آن ها را ترک گوید، احساس ترس می کند

وَ  لکِنِ إختَبِروهُم عِندَ صِدقِ الحَدِیثِ وَ أداءِ الأمانَهِ.

بلکه بیازمایید آن ها را به راستگویى و امانتداری.

منبع : الکافى/ج۲/ص۱۰۴/ح۲.

یعنی: زیاد نماز خواندن یا زیاد روزه گرفتن افراد، شما را گول نزند و این دلیل بر قابل اعتماد بودن آن ها نیست. بلکه برای شناخت افراد حتما آنان را با میزان راستگویی  و امانتداری شان آزمایش کنید. حالا چنین آزمایشی در هنگام انتخاب رییس جُمهور باید بسیار دقیق تر و سخت تر باشد.

■ ملاک و معیار راستگویی

ملاک راستگویی و صداقت کسی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری است، بررسی  نحوه رفتارش در مسئولیت های قبلی وی می باشد. آیا افرادی که در گذشته دهها  وعده توخالی و غیرقابل اجرا به مردم داده و بعداً آن ها را فراموش کرده یا خودشان  را عمدا به فراموشی زده اند، لیاقت تصدی ریاست جمهوری را دارند؟ مسلّماً پاسخ منفی است.

یک رییس جمهور راستگو و درستکار اگر وعده‏ای به مردم بدهد با تمام وجود برای تحقق آن تلاش می‏ کند و حیثیت خود را در گرو اجرایی شدن آن وعده می‏بیند؛ همان گونه که قرآن کریم نیز بارها و بارها بر وجود این خصلت پسندیده تأکید کرده است.

ادامه دارد …

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=35866

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

پیشنهادی: