اسکار بد ، اسکار خوب!

فیلم خورشید مجید مجیدی به عنوان نماینده ایران برای معرفی به اکادمی اسکار انتخاب شد .هر چند فیلمهای این فیلم ساز در گذشته به مراسم اسکار راه یافته اما موفق به دریافت جایزه نشده بود .

مجیدی از فیلم سازهای توانای کشور است که به دور از نگاه سیاسی کارنامه موفقی مخصوصا در حوزه  کودک و نوجوان از خود بجای گذاشته است . هر چند که فیلم محمد ( ص ) وی با نقدهایی همراه شد  و انتظارات بسیاری از دوستداران سینمای مجیدی را برآورده نساخت، اما آنچه که سبب نگارش این سطور شده نه معرفی فیلم های راه یافته به اسکار و دگر فیلم های مجیدی، بلکه بررسی نگاه دو گانه جریان سیاسی خاصی از کشور  به مراسم و جایزه مراسمی است که فیلم خورشید مجیدی به آن راه یافته است.

پس از معرفی فیلم خورشید مجیدی به این مراسم این جریان فکری در صفحه اول نشریات خود به این موضوع اشاره نموده که این رخداد باعث شگفتی و در ادامه واکنش بسیاری از علاقه مندان به فیلم و سینما شد; با این عنوان که تا زمانیکه فیلم های اصغر فرهادی به این جشنواره راه می یافت و برنده می شد این یک جشنواره سیاسی و کم اهمیت و بد و زشت بود حالا که فیلم مجیدی به این مراسم راه یافته این خبر را تیتر کرده و صفحه اول می آورید و در مجموع ماهیت اسکار تغییر کرده است ؟!

البته باید گفت که نگاه دوگانه این جریان در حوزه سینما مسبوق به سابقه بوده، مثال در زمینه پوشش زنان در آثار کارگردان ها، ما کلاه گیس خوب داشتیم و کلاه گیس بد. زنان در فیلم یوسف پیامبر فرج ا…. سلحشور کلاه گیس داشتند خوب بود اما در فیلم کاناپه کیانوش عیاری این کلاه گیس حتی در منزل هم بد بود و فیلم غیر قابل پخش !

پر واضح است که از دیدگاه این جریان سیاسی ، فیلم خوب و بد وجود ندارد، بلکه فیلم ساز خوب و بد وجود دارد و اساس کارگردان است که فیلمی خوب و بد جلوه می کند. باز برای مثال وقتی عیاری و کارگردان هایی از این دست ( هرچند بسیاری به ناچار از کشور کوچ کرده اند) فیلم می سازد، بد و زشت و سیاه نمایی است اما وقتی ده نمکی، حاتمی کیا و…. می سازند در حد اسکار است ! و باز فاصله بین فیلم های تهمینه میلانی ونرگس آبیار که زمین تا آسمان است !

البته کار این نشریات و در مجموع این تفکر با مجیدی در اینجا خاتمه نیافته و در صورت برنده شدن در اسکار,  این جریان فکری انتظار دارند مجیدی در این مراسم جهانی سخنانی ایراد کند که مجریان و کارشناسان این تفکر در رادیو و تلویزیون ایران مرتباً به آن می پردازند و به عبارتی صحیح تر مثل احمدی نژاد در سازمان ملل سخنرانی کند. در غیر این صورت باید منتظر حملات شدید تر از اصغر فرهادی نسبت به خود باشد, ضمن اینکه نگاهشان به اسکار نیز به عقب باز خواهد گشت!                       

حسن غیوری

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=16103

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: