غارت جنگل های هیرکانی فتاتو خمام

باز باران خبر/ افرادی ناشناخته در حال غارت جنگل هیرکانی فتاتو خمام که سال گذشته ثبت ملی شده بودند، هستند و ادارات کل منابع طبیعی و میراث فرهنگی گیلان مثل همیشه روزه سکوت گرفتند!
جنگل های هیرکانی، یکی از آخرین و معدود باقی مانده های جنگلهای باستانی خزان کننده روی کرۀ زمین هستند که از که یک مسیر تکامل، بقا، تاب آوری و مقاومت تطبیق و گونه زایی منحصر به فرد، برای ۵۲ میلیون سال بی وقفه از دوران سوم زمین شناسی تاکنون به حیات و تکامل خود ادامه داده اند.
جنگل هیرکانی فتاتو بخشی از آخرین نمونه های باقیمانده جنگل های هیرکانی از نوع جلگه ای و از توسکاستان‏های قشلاقی حاشیه دریای کاسپین در استان گیلان بوده که در روز یکشنبه ۹۹/۶/۲۳در دفتر ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی، به عنوان اثر ملی طبیعی به ثبت رسید.
جنگل فتاتو از معدود جنگل‏های بازمانده‏ از توسکاستان‏های قشلاقی حاشیه دریای خزر و یک میراث طبیعی بوده و وجود درختان نادر و کمیاب در این جنگل او را به یک مرکز گردشگری طبیعی تبدیل کرده است.
امروز در پی بی تفاوتی مسئولان منابع طبیعی ، میراث فرهنگی و به طور کلی مسئولان گیلان حال و روز این شناسنامه طبیعی استان گیلان که در خاورمیانه حرف اول را می زند خوب نیست و عده ای ناشناس در حال جاده سازی و قطع درختان هستند.
مردم روستای فتاتو شهرستان خمام از مسئولان انتظار دارند پاسخ شفاف دهند که چه کسی و چه کسانی اجازه جاده سازی و قطع درختان این جنگل هیرکانی جلگه ای که ثبت ملی شده است را داده اند.
یکی از اهالی روستای فتاتو در این باره می گوید: جنگل فتاتو شناسنامه منابع طبیعی گیلان است اما امروز افرادی در حال تجاوز به آن هستند که باید جلوی آن را گرفت.
مسعود طاهری بیان داشت: متاسفانه دهیار و رئیس شورای اسلامی روستای فتاتو هیچ اقدام مثبتی در برابر جلوگیری از اقدام ناشایست انجام ندادند و لذا انتظار داریم مسئولین مربوطه هر چه زودتر جلوی این غارت را بگیرند.

محمود علیپور یکی دیگر از اهالی روستای فتاتو در این زمینه می گوید: جاده سازی در دل جنگل فتاتو با کدام مجوز در حال انجام است را نمی دانیم اما این کار یک کار غیر قانونی بوده و هر کسی این مجوز را داده که به جان این طبیعت می افتند و درختان را قتل عام بکنند باید مجازات شود.
وی بیان داشت: از دادستان محترم شهرستان خمام بعنوان مدعی العموم درخواست داریم به موضوع جاده سازی و قتل عام درختان جنگل جلگه ای هیرکانی فتاتو که ثبت ملی نیز شده است ورود کند و افراد متخلف را مجازات کند.
از آنجایی که جنگل جلگه ای هیرکانی فتاتو بعنوان یک اثر ملی شناسامه منابع طبیعی گیلان بشمار می رود انتظار است مسئولان ممناابع طبیعی و میراث فرهنگی استان گیلان در بحث غارت به ااین جنگل از جمله جااده سازی و قاچاق چوب ورود کرده و با افراد متخلف برخورد کنند.


گزارش : ساسان شیخی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=21099

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: