گیلان شاهد ۴۱ درصد خورشیدگرفتگی خواهد بود

گیلان شاهد ۴۱ درصد خورشیدگرفتگی خواهد بود

کارشناس نجوم اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدن گیلان از گرفت ۴۱ درصدی خورشید در استان در اولین روز تیر ماه خبر داد.

به گزارش باز باران خبر؛ امیر حسین عاشوری در مصاحبه‌ای اظهار داشت: اول تیر ماه، گیلان نیز مانند کل کشور شاهد خورشید گرفتگی خواهد بود که در کل کشور و در استان گیلان با عینک های مخصوص قابل رویت است .

وی افزود: شروع این خورشید گرفتگی از قاره ی افریقا و کشور کنگو است و در آسیا و کشورهای یمن، عمان، پاکستان و غرب آسیا ادامه دارد و در اقیانوس آرام به اتمام می رسد. وی خاطرنشان کرد: هر چقدر به مدار های بالاتر زمین برویم این پدیده نجومی خفیف تر و با درصد پایین تر است و در گیلان به طور میانگین اگر مرکز استان را در نظر بگیریم ۴۱ درصد گرفت را شاهد خواهیم بود.

این کارشناس نجوم یادآور شد: شروع خورشید گرفتگی در مرکز گیلان (رشت) ساعت ۹:۰۸، بیشترین حد ساعت ۱۰:۱۶ و پایان خورشید گرفتگی ساعت ۱۱:۳۳ است.

عاشوری با بیان این که در خورشیدگرفتگی جزئی، ماه بخشی از قرص خورشید را  می پوشاند افزود: در خورشید گرفتگی اول تیر شاهد این پدیده در کل کشور خواهیم بود.

وی در مورد  انواع  دیگر خورشید گرفتگی گفت: نوعی از خورشیدگرفتگی کامل که  ماه قرص کامل خورشید را می پوشاند آخرین بار سال ۱۳۷۸ در ایران داشتیم و خورشید گرفتگی کامل بعدی در سال ۱۴۱۲ می باشد.

کارشناس نجوم اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدن گیلان افزود: در خورشیدگرفتگی حلقوی ماه همیشه نمی‌تواند قرص خورشید را بپوشاند و  حلقه‌ای از خورشید به جا می ماند که حلقه آتش نام دارد که این خورشیدگرفتگی در برخی کشورها کامل دیده می‌شود.  خورشیدگرفتگی مرکب نیز ترکیب بین خورشیدگرفتگی کامل و حلقوی است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=10715

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: