جوان و نیاز به دین

یکی از نیازهای اصلی انسان ها بخصوص جوانان دلبستگی به اعتقادات دینی است. اعتقاد دینی، پاکی ذهن و جسم را به جوانان هدیه می کند. پاکی به همراه خود سبکباری، نشاط، شادابی و هدفمندی می آورد. شاداب بودن در فراز و نشیب های زندگی بزرگترین خوشبختی است که انسان های بسیاری از دسترسی به آن محرومند.
ـ نقش اساسی مذهب در زندگی
نقش مذهب در زندگی جوانان، بسیار مهم است. بعضی اشخاص به غلط می گویند امروزه جهان به دورانی رسیده است که دیگر نیازی به دین و مذهب نیست. آن ها با آب و تاب استدلال می کنند که تفکر مذهبی، دیگر کهنه شده و منطبق با شرایط زمان نیست.
اما به عقیده من، هر قدر جلوه های ظاهری زندگی متغیر و با عوامل ناشناخته بیشتر مواجه باشد و هر اندازه، آدمی به پوچی و بی ارزشی دنیای مادی بیشتر پی ببرد، در آن صورت برای ادامه حیات، بیش از پیش نیازمند دست یازیدن به یک رشته اصول عقاید ثابت، مستحکم و غیرقابل تغییر می باشد.
ـ ضرورت آموزش صحیح دینی
تنها دین است که چنین اصول با ارزش و استواری را به انسان هدیه می کند، شخصی که در دنیایی از ناملایمات و معضلات پیچیده و گیج کننده رها شده، اگر پناهگاه مطمئنی نداشته باشد، بدون تردید کارش به افسردگی می کشد یا سر از پوچ گرایی درمی آورد.
وقتی شما عزیزان عمیقا در مورد مفهوم اساسی زندگی می اندیشید و به دنبال جهت و اهداف آینده خود تکاپو می کنید، بسیار مهم است که با یک مذهب برحق و آموزش های سالم، بزرگ شوید و رشد نمایید.
ـ  تاثیر دین بر زندگی انسان
دین، ارتباط شما را با خداوند برقرار می کند و دژی نفوذناپذیر برای روزهای سخت و دشوار می سازد. دین، پوچی و سرگشتگی را از ذهن، پاک می کند. اعتقادات مذهبی، احساس نداشتن همراه و یاور را از فکر، خارج کرده و به شما حالتی روحانی می بخشد.
ـ انسان بدون دین
انسان بدون دین، مانند کسی است که درون یک قایق کوچک،در دریای طوفانی، رها شده و شنا کردن هم نمی داند. هنگام برخاستن موج سهمگین و خالی شدن زیر قایق،وحشت عظیمی او را فرا می گیرد که به هیچ روی قابل توصیف نیست.
ـ نیاز بیشتر جوانان به دین
بدین خاطر همه ادیان الهی روی اعتقادات مذهبی جوانان، تاکید زیادی دارند. زیرا جوان طاقت تحمل کمتری در برابر حوادث و اتفاقات ناشناخته و غیرقابل پیش بینی دارد و به سرعت خود را می بازد.
اموری مانند ورزش، موسیقی و تفریحات گوناگون، هرگز نمی توانند جای خالی «مذهب» را پر کنند. زیرا هر کدام از آن ها تا سن و سال خاصی کاربرد دارند. برخی نیز به پول و امکانات مادی وابسته اند. تنها چیزی که نیازی به هیچکدام ندارد، اعتقاد دینی است.
ـ ارزش جوانان مؤمن
ارزش اعتقادات دینی در جوانی، به حدی مهم است که پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: «اگر جوانی یک رکعت نماز بخواند، ارزش طاعت او، از ۷۰ رکعت نماز یک پیرمرد ـ که در جوانی انسان شایسته ای نبوده و در دوران پیری توبه کرده ـ بالاتر است».
ـ پیران الهی
در حدیث دیگری گفته شده: «پیرمردی که از جوانی در راه خدا قرار داشته، وقتی به سن بزرگسالی می رسد، مشاهده موی سر و محاسن سپید او، انسان را به یاد پروردگار انداخته و نگاه به چهره اش، عبادت محسوب می شود». زیرا چنین فرد شایسته ای، عمر شریف خود را در راه کسب پاکی و تحقق بندگی، صرف نموده است.

سید عبدالباقی اسحاقی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=1180

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: