جوان و درک اهمیت پول در زندگی

یک فرد دانا به خوبی می داند که چگونه از وقت و پولش عاقلانه استفاده کند. چه بهتر که انسان این دانایی را از زمان جوانی داشته باشد. یک جوان حسابگر که از مفهوم ارزش و قدرت پول باخبر است، هرگز اجازه نمی دهد که حتی مقدار کمی از دارایی یا وقتش به هدر برود.
هر جوانی باید بداند که به دست آوردن پول کاری دشوار به شمار می رود و در نقطه مقابل، خرج کردن آن بسیار آسان است. کسانی پولدار می شوند که بتواند نام خود را در گروه افراد «کم هزینه» به ثبت برسانند.
– برخورد صحیح با پول
بدین خاطر از همان آغاز جوانی برخورد صحیحی نسبت به پول داشته باشید.
البته پول به تنهایی نه خوب است و نه بد. بلکه نحوه استفاده از آن، نقش پول را مشخص می کند. پول بایستی در جایی که حقیقتا به آن نیاز است، استفاده شود تا فایده داشته باشد. یعنی برای خود شما و هم سایرین، سودمند واقع گردد.
– مصرف عاقلانه پول
مصرف پول در جهت تحصیل، معالجه و یا برای کسی که نیاز مالی دارد، به شرط داشتن توجیه اقتصادی، عاقلانه است و هیچ لزومی ندارد که شما در این گونه موارد خسیس باشید. مخصوصا هنگامی که در راه خشنودی خداوند و اموری مانند ساخت مسجد، راه، بیمارستان، مراکز آموزشی و درمانی هزینه می نمایید، در چنین مواقعی، هیچگونه نگرانی به خود راه ندهید. زیرا بخش بسیار کوچکی از امکاناتی را که پروردگار به شما داده، به او بر می گردانید. تنها چیز لازم این است که از خود سؤال کنید: آیا پول برای شما یا سایرین به طور مفید و حساب شده، خرج می شود یا خیر؟
– هدر ندادن پول
با توجه به این مطالب، حتی یک ریال از پولتان را بیهوده از بین نبرید. پول را با نادانی خرج نکنید. مثلا چیزی را که اصلا لازم ندارید، هرگز نخرید. بعضی افراد چیزی را می خرند، صرفا به این دلیل که ارزان است، در حالی که واقعا احتیاجی بدان ندارند یا بدون توجه به قیمت آن، صرفا از روی رقابت با اطرافیان یا دوستان، اقدام به خرید می کنند که کاری کاملا احمقانه است.
– پس انداز از جوانی
اگر از همان آغاز جوانی در فکر پس انداز باشید، شروع بسیار خوبی در زندگی خواهید داشت. البته بسیار هم ابلهانه است هرآنچه که دارید را خرج کنید. روش صحیح این است که از دارایی امروز، مقداری را هم برای – فردا پس انداز کنید.
براساس تعالیم دین مقدس اسلام، برای بدست آوردن پول باید زحمت بکشید و پس انداز کنید. آنگاه از بهترین بخش آن، قدری هم در راه خداوند و نیازمندان مصرف کنید. اما با این همه، دقت فراوان داشته باشید که حتی یک ریالش را هدر ندهید. چون قرار است که پول برای شما، آبرو و اعتبار اجتماعی بیاورد نه آن که خود را قربانی آن کنید و زندگی تان را بر سر این راه بگذارید.
– اسلام و پول حلال
از نظر اسلام، به دست آوردن پول از راه حلال و درست و دوری نمودن از شیوه های حرام و ممنوع، بسیار مهمتر از خود کسب درآمد می باشد. به همین دلیل پولداری، کاری دشوار است. زیرا شخص باید از مسیرهای ناهموار زیادی بگذرد و از درآمدهای حرام ـ که در بسیاری اوقات، به راحتی حاصل می شود ـ چشم بپوشد تا در پیشگاه خداوند، سربلند باشد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=1854

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: