جوان و درک ارزش زمان

امروزه جهان انباشته از چیزهای گرانبها است. خانه، زمین، اموال، کار و غیره از این جمله اند. اما پر ارزش ترین آنها زمان است.
ـ ویژگی های زمان
زمان، مانند تیری که از کمان رها شود، هرگز باز نمی گردد. گذشت زمان، باعث تغییر و تحول همه چیز می شود. زمان را نه می توان برای همیشه حفظ کرد و نه دوباره تسخیر نمود. هیچ جنگاوری بالاتر از «زمان» نیست و تنها او فاتح نهایی است.
اکنون، لحظه ای بیش نیست که با گفتن آن، زمان حال به گذشته، تبدیل شده و می گذرد. گریز و گذشت طبیعت، زاینده زمان بوده و دقیقا همین «حرکت» است که زمان را این گونه گرانبها می کند. شما همیشه می توانید کار جدیدی آغاز و یا ثروت تازه ای کسب کنید. اما هرگز قادر به تسخیر زمان، نخواهید بود.
ـ فراموشی بهای زمان
یکی از خصایص جوانان این است که به آسانی، بهای زمان را از یاد می برند. جوانی، زمانی است که شما وقت زیادی پیش روی خود دارید. بنابراین شاید فکر کنید که اتلاف اندکی از آن، خطای چندانی نخواهد بود، اما هرگز چنین نیست. یک مثال: در یک مسابقه تیراندازی با کمان، تیر، پس از پرتاب شدن و خروج از کمان، دیگر هرگز به جای اولش باز نخواهد گشت.
من زمان را با تیر، مقایسه می کنم تا براین نکته تاکید نمایم که هرگز بازگشتی ندارد بلکه همچون یک تیر رها شده، با شتاب هر چه تمامتر به پیش می رود.
ـ یک شعار اساسی
اگر می خواهید پیشرفت کنید، این شعار را که نشانه روحیه واقعی انسان های سخت کوش است، همیشه پیش چشمان و در ذهن تان داشته باشید و مدام به خود بگویید: « من از سه چیز دریغ ندارم: ۱ ـ وقت ، ۲ ـ رنج ، ۳ ـ تلاش ». اگر پیرو این شعار باشید، نشان می دهید که کاملا به مفهوم و ارزش وقت، پی برده اید.
ـ سبب موفقیت یا شکست
موفقیت و شکست هر کس، تماما بستگی به نحوه استفاده او از زمان دارد. احتمالا هر شخصی می تواند در کاری به طور نسبی، موفقیت هایی کسب کند. ولی فردی که با تعمق، از وقت خود استفاده می کند. در چند و چون کار، به مراتب موفق تر خواهد بود.
ـ زیان اتلاف وقت
اتلاف وقت، حتی از هدر دادن پول هم اسفناک تر است. زیرا شما همیشه قادر به تحصیل پول خواهید بود، ولی زمان هرگز باز نمی گردد. بعضی اوقات می شنوید که فردی از «وقت زیاد» شاکی است و نمی داند با آن چه کند. درک این گونه مسایل، بخصوص وقتی از سوی جوانان ابراز می شود، بسیار سنگین و دشوار است.
ـ شرط موفقیت
اگر می خواهید همیشه موفق باشید، لازم است که زمان را به چشم یک کالای گرانقیمت بنگرید و به آن ارج بگذارید. کامیابی شما وابسته به این است که برای زمان و استفاده از آن، احترام و ملاحظه بی شائبه قایل شوید. هرگاه ارزش وقت خود را بدانید، پیروزی شما در هر کاری، قطعی خواهد بود.
ـ فعالیت، دو برابر دیگران
همیشه دو برابر دیگران کار و فعالیت کنید و جایی برای استراحت و تفریح باقی نگذارید چون کار، خود بهترین تفریح و استراحت است. نه تنها شما، بلکه هر کس دیگری چنین رفتار کند، بدون شک به آرزوهای بزرگ خود دست خواهد یافت.
اگر شخصی در عرض یک روز، سه برابر دیگران کار و مطالعه داشته باشد، سه روز از آن ها جلوتر خواهد بود. بدیهی است که موضوع مهم، نوع فعالیت، استفاده مطلوب از وقت و تاثیر مثبت آن در زندگی است.
ـ ارزش وقت جوانی
عاقلانه از وقت خود استفاده کنید. هر لحظه، تنها یک بار فرا می رسدو به همین دلیل بسیار ارزشمند است. از همه مهمتر، طی دوران جوانی، وقت، بسیار گرانبها است. حتی می توان به صراحت گفت سه تا چهار برابر پرارزش تر از اوقات دوران پیری است. در واقع، استفاده شما از وقتتان در جوانی، تعیین کننده خط مشی و استاندارد زندگی آتی شما است.
ـ عمر بشر کافی است
سنکا ـ فیلسوف رومی که قبل از میلاد مسیح می زیست ـ معتقد بود زندگی انسان به اندازه کافی طولانی است. چنانچه آدمی به طور مؤثر و مفید از وقتش استفاده کند، طول عمرش آنقدر خواهد بود که بتواند به موفقیت های برجسته ای دست پیدا کند. اما اگر عمر انسان در بطالت و بی مصرفی سپری شود و هیچ هدفی در زندگی نداشته باشد، پس از گذشت چند صباح، متوجه خواهد شد که دیگر فرصتی برای تغییر مسیر زندگی وجود ندارد. او معتقد بود که عمر بشر کوتاه نیست. بلکه ما با اتلاف وقت، آن را کوتاه می کنیم.
ـ شعار خطرناک در مشرق زمین
باید بدانید که در جوانی، چگونه از وقت و فرصت‌های خود بهره مند شوید. یک ساعت استفاده مطلوب از وقتتان در جوانی، می تواند زمانی که به سن پیری رسیدید، تاثیر بسیاری در زندگی شما داشته باشد.
در برخی از شعرها و ترانه های قدیمی مشرق زمین، شعاری وجود دارد که می گوید:« خوش باشید. خوش باشید. تا جوانید خوش باشید، چون در پیری نمی‌توانید».
این شعار، بسیار خطرناک است. زیرا اگر عمر خود را به بطالت بگذرانید، وقتی که به میانسالی برسید، بسیار افسوس خواهید خورد. همیشه یادتان باشد که زندگی سرشار از چیزهای گرانبها است. اما هیچ چیزی با ارزش تر از وقت و زمان نیست.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=1281

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: