جوان و داشتن تخصص

جوانان اگر می خواهند در زندگی پیشرفت کنند، لازم است در رشته خویش به یک کارشناس و متخصص تبدیل شوند. البته نه در حدی که چیزهای دیگر از دیدشان محو گردد. آنگاه علاوه بر تخصصی که دارند، ضروری است در کارهای متنوع و وسیعی نیز سررشته، داشته باشند.
معنای تحصیلکردگی
وقتی شخصی ادعا می کند: «من فرد تحصیلکرده و فهمیده ای هستم» منظورش این است که از درک، حس و تشخیص بالایی برخوردارم. شخصی که در رشته میکروب شناسی تحصیل کرده، حتما نیاز نیست که کارشناس روش های مونتاژ اتومبیل هم باشد.
ولی چنانچه در رشته تحصیلی میکروب شناسی، داروسازی یا ادبیات و… تحصیل کرده باشید، نیازمند دانش وسیعی در اطلاعات عمومی خواهید بود. دانشی که به صورتی منظم در وجود شما پرورش یافته، دیدگاه و عمق تخصص تان را افزایش دهد.
معنای تخصص
شما به درک و فهم وسیع از علومی چون فلسفه، آداب معاشرت و اصول اخلاق محتاج هستید. بنابراین وقتی می گوییم فردی باید متخصص باشد، خود به خود شامل این مطلب هم می شود که اموری مانند بینش صحیح، وسعت نظر، فهم و شعور و… جزء جدایی ناپذیر این تخصص نیز هست.
تخصص؛ مهمترین نیاز امروز
امروزه، قدرت و شخصیت انسان ها از هم جدا نیستند. قدرت وقتی حاصل می شود که شما یک متخصص باشید. شخصیت و مقام، زمانی به وجود می آید که شما تنها فردی باشید که بتوانید یک کار مشخص را انجام دهید. استاندارد و محک سنجش امروز، تخصص است.
به عنوان مثال، پزشکان به این خاطر مورد احترامند که از تخصص با ارزش برخوردارند. آن ها بیمارانی را معالجه می کنند که افراد غیر متخصص، قادر به چنین کاری نیستند.
علت ماندگاری چهره های بزرگ
نویسندگانی مانند تولستوی، داستایوسکی، الکساندردوما و… به این علت در خاطره ها مانده اند که در «ادبیات» متخصص بوده اند و نیز برای این که آن ها به سطحی در ادبیات دست یافتند که دیگران به آن اوج نرسیده اند. این ها کارهایی صورت دادند که دیگران در آن زمان، نتوانستند یا نخواستند انجام دهند.
خود را غوطه ور کنید
بنابراین سعی کنید که متخصص و کارشناس به معنای واقعی شوید. در هر رشته ای که وارد می شوید، تلاش کنید که در آن و چند مسیر فعالیت دیگر، بهترین باشید.
برای تحقق این منظور، یک نکته مهم را رعایت کنید: «در هر کاری که وارد می شوید، کاملا خود را در آن غوطه ور کنید». ایده، هوش، ذکاوت، آگاهی و درک را به کسانی می دهند که با تمام وجود خود را در حرفه و یا هر کار سازنده، غرق کنند. اگر بخواهید برای کسب ایده های جدید، مدت زمانی دست از تلاش بردارید و به استراحت بپردازید، راه بسیار بیهوده ای را انتخاب کرده اید.
فقط تلاش کنید
نوشته ها از نوک قلم، متولد می شوند. شما باید همواره نوشتن را تمرین کنید تا ایده ای را بدست آورید. به همین طریق، ذهن خلاق و افکار بلند در رشته های دیگر نیز از غوطه وری و تعمق کامل، حاصل می گردد.
شرط نابغه شدن
نابغه شدن، ۹۹ درصد به تلاش، بستگی دارد. برای این که در حرفه خود نابغه شوید، خود را در آن غوطه ور سازید. به عبارت بهتر، اگر به دنبال پیشرفت هستید، باید درک و آگاهی صحیح کسب کنید و آن ها را عمیق وعمیق تر سازید.

سید عبدالباقی اسحاقی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=1073

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: