جوان و آموزش مبارزه با دشواری ها

زندگی یک مسیر صاف و یکدست که پوشیده از گل های سرخ باشد، نیست! حتی اگر زندگی این گونه بود، باز هم یادتان باشد که گل های سرخ هم پر از تیغ های تیز و بُرّنده هستند.
– شرط موفقیت
اگر از دست زدن به تیغ گُل هراس دارید پس هرگز موفق نخواهید شد. توفیق و کامیابی از آن کسانی است که از مبارزه با تیغ های برنده و وحشتی ندارند. تقریبا کامیابی تمام افراد موفق امروز نتیجه تحمل محنت ها و مشقت های دیروز آنان است، نه به لحاظ گام نهادن بر بستر گُل های زیبا.
– اهمیت سختی ها
سختی ها خود پدیدآورنده موقعیت های مثبت زندگی هستند. البته دلیل آن به خوبی مشخص نیست. ولی حقیقت امر این است که موقعیت های مثبت زندگی، همواره از درون رنج ها شکوفا می شوند.
– بررسی دلیل رکود
وقتی زندگی به خوبی پیش می رود، افراد جامعه به طور مطلوب به کار و پیشرفت خود ادامه می دهند. اگر شما در چنین موقعیتی همانند دیگران پیشرفت نکنید، باید دلیل رکود پیشرفت تان را در خود، جستجو و کاوش کنید. به عنوان مثال یک دانشجوی باهوش را در نظر بگیرید که چون اطمینان زیادی به هوش خود دارد، طی دوره دبیرستان و سال های اول دانشگاه، تلاش چندانی برای کسب امتیاز و رتبه بالا نمی کند و هر ساله با نمراتی متوسط قبول می شود. البته او همیشه تصمیم دارد طی سال های آخر، اگر کمی به خود زحمت دهد حتما با رتبه قابل ملاحظه ای فارغ التحصیل خواهد شد. آیا عملا این موضوع، همانطوری که او فکر می کند خواهد بود؟
– جدیّت دایمی
نکته ای که نباید از خاطر دور کنیم، این است که دانشجویانی که در سال های اول به طور منظم و با جدیت درس می خوانند، طی سال های آخر هم با همان شدت و شتاب به تلاش خود ادامه خواهند داد. لذا این دانشجو اگر در سال آخر، دو تا سه برابر سال های قبل تلاش کند، بازهم نمرات و رتبه وی تفاوت چندانی با امتیازات سال های قبل او نخواهد داشت. او اگر سخت تلاش کند شاید بتواند همه رتبه های متوسط قبلی را کسب کند، نه چیزی بالاتر.
– تبدیل بحران به موفقیت
زمان مناسب برای سعی شما وقتی است که همه دست از کوشش خود برداشته و از تلاش بیشتر مایوس شده اند. در این موقعیت، موفقیت از آن کسی خواهد بود که با جدیت تلاش کند و در عین حال کاملا از موقعیت های مثبت و نهفته در عمق سختی ها، آگاه باشد. باید بدانید چگونه بحران های زندگی تان را به موفقیت مثبت تبدیل نمایید و از آن بهره مند شوید.
– دو نتیجه برای یک بحران
هر بحرانی دارای دو جهت منفی و مثبت است. یعنی نتیجه یک بحران می تواند برای شما سازنده یا مخرّب باشد. در این شرایط آدم بدبین، جانب وضعیت منفی را گرفته و در نتیجه دچار یاس و ناامیدی می شود اما یک فرد خوش بین، پرتکاپو و امیدوار، جانب مثبت را گرفته، اعتماد بنفس و روحیه ماجراجویی را بررسی می کند. این شخص، در نهایت شانس و موقعیت های نهفته در خلال بحران را کاوش و کشف خواهد کرد.
– روش عاقلانه
البته در بحران ها، احتمال شکست و موفقیت به یک نسبت، برای چنین انسانی وجود دارد. ولی مقابله با موقعیت موجود، از هراس و تسلیم شدن در برابر مشکل پیش آمده، بسیار باارزش تر و عاقلانه تر است.
– تجربه بیاموزید
شما جوان هستید. بنابراین چنانچه نهایت کوشش و سعی خود را در راه رسیدن به اهدافتان، صرف کنید. مسلما حق دارید گاهی هم شکست بخورید و چهره های دیگری از زندگی را مشاهده کنید و بر تجربیات خود بیفزایید.

سید عبدالباقی اسحاقی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=1353

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: