جوان، نوآوری و خلاقیت

عامل مهمی که موفقیت یک جوان را تا حد زیادی تضمین می کند، نوآوری است. نوآوری، امری زیربنایی در زندگی انسان است. بر خلاف آنچه که برخی از مردم فکر می کنند، نوآوری کار مشکلی نیست. منتهی مسئله مهم این است که آیا شما می خواهید نوآور باشید یا خیر؟
مبنای بسیاری از نوآوری ها
اگر شما به دقت نوآوری های با ارزش را مورد توجه قرار دهید، درمی یابید که مبنای خیلی از آنها را «ایده های بسیار ساده» تشکیل می دهند و اغلب هم نتایج بسیار ارزنده ای به همراه می آورند. نوآوری در مدیریت و اداره شرکت ها نقش مهمی ایفا می کند.
آغاز نوآوری
ابداعات و اختراعات، نقش بزرگی در تاریخ بشریت بازی کرده اند. نوآوری با عزم، تصمیم و اراده یک شخص خلاق، شروع می شود که سعی می کند با درهم شکستن ایده های معمولی و موجود در این عصر و زمان، چیز جدیدی ارایه دهد یا بسازد.
اهمیت خلاق بودن
خلاق بودن برای اشخاص بسیار بااهمیت است. زیرا افراد خلاق، مبتکرو سازنده، به تاریخ، شکل و به جهان، جهت می دهند. رشد خلاقیت با کاوش و بررسی وضعیت فعلی، به وسیله سئوالات زیرشروع می شود:
۱ ـ آیا من همه سعی خودم را به کار برده ام؟
۲ ـ آیا شرایط فعلی، راضی کننده است؟
۳ ـ آیا روش بهتری می توان یافت؟
چنین پرسش هایی خلاقیت های پنهان و نهفته شما را بیدار و تحریک می کند. در نتیجه هر چه بیشتر کاوش کنید، نتایج بهتری حاصل خواهد شد.
وظیفه جوانان
جوانان وظیفه دارند، در بهبود وضع موجود کوشا باشند و برای چنین کاری، خلاقیت لازم است. وقتی شما چیزی را از زاویه جدیدی می بینید، نسبت به آن آگاهی بهتری پیدا می کنید. دید جدید، باید شما را در جهت پیشرفت و سازندگی به جلو ببرد. جوانان، به دلیل آن که کمتر محصور قید و بندها هستند، به طور طبیعی در مقایسه با افراد مسن تر، برای نوآوری، از حساسیت و آمادگی افزونتری برخوردارند.
تقویت استعداد نوآوری
جوانان باید به حل مشکلات گوناگون بپردازند. قدرت و استعداد نوآوری را در خود تقویت نمایند تا توانایی و کفایت آنها در اداره امور، روز به روز رشد بیشتری پیدا کند. نوآوری چیزی نیست که فقط در صنعت و تجارت قابل پیاده شدن باشد. می توان حتی در مورد تحصیلات و در هر مرحله از زندگی، از آن بهره گرفت.
همیشه راه حلی هست
اگر شما در مدرسه، درسی را انتخاب کرده اید که آن را دوست ندارید، به احتمال زیاد، مشکل خود آن درس نیست، بلکه ایراد در نحوه برخورد شما با آن است. مشکل هرچه می خواهد باشد، باید قبول کرد که همیشه راه حلی هم هست.
ثابت قدمی و پافشاری
شما نمی توانید با مطالعه و فهمیدن کلمه به کلمه و جمله به جمله یک کتاب، کاملا به موضوع درس مورد نظر، تسلط پیدا کنید، همینطور با حفظ کردن و تکرار نمودن آن، به درس، مسلط نخواهید شد. فهمیدن و درک کامل یک مطلب با پافشاری و ثابت قدمی شروع می شود و تا تحقق آگاهی از جزئیات و حواشی آن، ادامه می یابد.
مطالعات و مشاهدات سطحی و زودگذر کاملا بی فایده است. این روش هرگز شما را به نوآوری، هدایت نمی کند. بنابراین تمام همت خود را بر این نکته بگذارید که همیشه در اندیشه نوآوری باشید.

سید عبدالباقی اسحاقی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=1108

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

پیشنهادی: