تریتیکاله کشت دوم مناسب در اراضی شالیزاری شمال کشور است

 رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: بر اساس بررسی های علمی و تحقیقات انجام شده در این موسسه تریتیکاله نسبت به سایر گیاهان کشت دوم مناسبی در اراضی شالیزاری است.

به گزارش باز باران خبر؛ مریم حسینی افزود: برای افزایش درآمد کشاورزان و استفاده از اراضی شالیزاری نیاز است گیاهی مناسب معرفی شود، بدین منظور موسسه با هدف انتخاب و معرفی بهترین گیاه جهت کشت در اراضی شالیزاری در بازه زمانی نیمه دوم سال (پاییز و زمستان) پژوهش هایی را انجام داد.

چاودُم یا تریتیکاله غله‌ای جدید است که در نتیجه تلاقی ژنوم‌های گندم جنس Triticum و چاودار جنس Secale به وجود آمده‌ و در این مورد گندم به جای گیاه مادر به کار گرفته شده و دانه‌های گرده از چاودار می‌باشد. 

این محصول ممکن است بهاره یا زمستانه باشد، گیاهی یکساله یا کمی بیشتر از یکسال و تیپ عمومی آن شبیه گندم است اما در مقایسه با گندم از قابلیت رشد و مقاومت بیشتری برخوردار است.

وی عنوان کرد: این پژوهش ها شامل آزمون سازگاری، تقویم کشت و بررسی های فنی، اقتصادی در قالب پایلوت محصولات مختلف برای کشت در اراضی شالیزاری بعد از برداشت برنج بود.

 وی افزود : در این راستا آخرین پژوهش، پایلوت مربوط به سال ۹۸ بود که با همکاری موسسات تحقیقاتی انجام شده و گیاهان مختلفی نظیر کلزا، تریتیکاله، خردل روغنی، چغندر علوفه ای، شبدر، شلغم،  انواع سبزیجات و باقلا به مساحت ۲۶ هکتار در یکی از ایستگاههای تحقیقاتی موسسه کشت و نتایح حاصل بررسی و قیاس شد.

وی اظهار کرد : ملاک انتخاب نیز گیاهانی بود که در این شش ماه طول دوره رشد را کامل نموده و کمترین تداخل را با تقویم زراعی برنج داشته اند و از نظر هزینه های تولید، به ویژه درآمد خالص کشاورزان و چگونگی آماده سازی زمین زراعی جهت کشت نیز بررسی های کاملی انجام شد.

 وی ادامه داد :بر اساس نتایج حاصل تریتیکاله محصول مناسبی برای کشت دوم است و تقویم زراعی آن به عنوان یک گیاه علوفه ای قابل سیلو از آبان تا فروردین است و کمترین تداخل با تقویم زراعی برنج را دارد.

وی عنوان کرد :  از طرفی چون یک گیاه علوفه ای است می توان زمان برداشت آن را با توجه به نوع مصرف، مدیریت کرد و درآمد کشاورزانی که اقدام به کشت تریتیکاله کنند نیز در مقایسه با سایر گیاهان به عنوان کشت دوم بیشتر است.  
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور ادامه داد : با توجه به نتایج پروژه ها و کشت پایلوت تریتیکاله، دستورالعمل زراعی این محصول نیز تدوین و چاپ شده استو در تالار ترویج کشاورزی نیز بارگذاری شده و قابل دسترس است.

وی اظهار کرد : در این دستورالعمل به صورت گام به گام از انتخاب رقم  و تهیه بذر، آماده سازی زمین شالیزاری و طراحی زهکش ها، مراحل کاشت مکانیزه و دستی، کنترل عوامل خسارت زا، چگونگی برداشت، مراحل خشک کردن یا سیلاژ به تفکیک بیان شده است.

وی گفت : محققان این موسسه با همکاری مروجان سازمان های جهاد کشاورزی استان های شمالی آمادگی آموزش و توصیه های لازم به کشاورزان را دارند و برای سال زراعی ۹۹ نیز پایلوت های وسیع تری در اراضی شالیزاری پیش بینی شده و مقرر است با همکاری سازمان های جهاد کشاورزی و موسسات مرتبط، مزارع تحت کشت در طول فصل زراعی پایش شوند.  
حسینی ابراز امیدواری کرد : در آینده ای نزدیک با کشت محصولات مناسب نظیر تریتیکاله در اراضی شالیزاری ضمن تامین علوفه دام، شاهد افزایش درآمد کشاورزان و استفاده مناسب از شالیزارهای شمال کشوردر نیمه دوم سال باشیم.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=13273

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: