اضطراب شدید موجب کاهش عملکرد فرد درکنکور می شود

باز باران ‌خبر؛ یک روانشناس گفت:اگرچه اضطراب و استرس جزء جدایی ناپذیر زندگی انسان است ولی اضطراب شدید موجب کاهش عملکرد فرد در کنکور می شود.

نگار شیخلی دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت، با اشاره به در پیش بودن کنکور و تعویق آن به دلیل شیوع بیماری کرونا اظهار داشت:درهر انسانی استرس وجود دارد و این استرس در حد متناسب لازمه زندگی انسان است.
وی افزود:شدت و حدت استرس و اضطراب در زندگی انسان مهم و اثر گذار است چرا که اضطراب کم موجب ایجاد انگیزه و تلاش بیشتر در انسان جهت نیل به اهداف می شود در حالیکه اضطراب زیاد و شدید کاهش عملکرد فرد و در نهایت عدم موفقیت را به دنبال خواهد داشت.
این دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت خاطر نشان کرد:برگزاری کنکورهرساله استرس هایی را برای دانش آموزان به همراه دارد اما امسال باتوجه به شیوع بیماری کرونا در جهان و تعویق برگزاری آن ، شرایط کمی متفاوت تر است اما می توان این شرایط را با آرامش کنترل و مدیریت کرد.
وی در خصوص علائم اضطراب در انسان تصریح کرد:تکرر ادرار، حالت تهوع، سرگیجه ها ی شدید ، درد معده و … از علائم اضطراب های شدید است که فرد را به لحاظ جسمی ، روانی و ذهنی دچار اختلال می کند همچنین تعریقات دست و صورت ، خشکی دهان ، نفس کشیدن های پی درپی و … نیزاز علائم اضطراب کم می باشد.
شیخلی با تاکید بر اینکه شیوع بیماری کرونا جهانی است و تحمل این شرایط تنها برای یک نفر نمی باشد ، اذعان داشت:با ایجاد استرس در فرد ، عملکرد ضعیف شده و به دنبال آن منفی گرایی و خود سرزنش گری زیاد می شود در حالیکه دانش آموزان همواره باید امیدواربوده و مدیریت جسمی و روانی داشته باشند.
این روانشناس در توصیه به دانش آموزان خاطرنشان کرد:دانش آموزان برای مدیریت وضعیت جسمی و روانی خود طی ساعات باقی مانده به کنکور و قبل از آن همواره با افرادی که انرژی مثبت می دهند هم صحبت شوند و به دنبال یادگیری مطالب جدید نباشند تنها با آرامش به مرور مباحث یادگیری شده بپردازند.

دانش آموزان قبل از کنکورخواب کافی و تغذیه مناسب داشته باشند


شیخلی با اشاره به نقش تغذیه مناسب و خواب کافی قبل از کنکور در افزایش عملکرد بدن اظهار داشت:مصرف انواع آجیل ، حبوبات ، میوه جات و سبزیجات برای دانش آموزان مناسب است واز مصرف غذاهای فست فود که موجب ایجاد استرس و کاهش عملکرد بدن می شود می بایست پرهیز کنند.
وی ادامه داد:حمام کردن و داشتن خواب راحت و کافی نیز در عملکرد ذهن و حافظه تاثیر گذار است زیرا بی خوابی و عدم خواب راحت با اثرگذاری بر فعالیت مغز و حافظه ، موجب کاهش عملکرد می شود.
این روانشناس یادآورشد:اگرچه مصرف کافئین وشکلات موجب ایجاد شادی در انسان می شود اما به دلیل ایجاد استرس ، دانش آموزان می بایست قبل از برگزاری کنکور از مصرف بیش از اندازه آن بپرهیزند.

نقش والدین در آرامش دانش آموزان قبل ازکنکورمهم و تاثیرگذار است


شیخلی با تاکید بر نقش والدین در آرامش فرزندانشان جهت شرکت در کنکور خاطرنشان کرد:والدین می توانند بهترین و نزدیکترین دوست و مشاور با فرزندانشان باشند و در صورت داشتن آرامش می توانند این آرامش را به فرزندانشان انتقال دهند و اگر استرس نیز داشته باشند این استرس به فرزندانشان انتقال می یابد.
این دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت یادآورشد:کنکور کل زندگی ، نهایت و تنها تعیین کننده سرنوشت انسان نیست ، دانش آموزان در این فرصت باقی مانده به کنکور با توجه به شرایط کرونایی و استفاده از ماسک و دستکش آرامش خود را حفظ کنند و حتی اگر با وجود به تعویق افتادن کنکور مطالعه لازم و کافی را نداشته اند هرگز خود را سرزنش نکنند و با تکیه به دانسته هایشان در جلسه امتحان حضور یابند.
این روانشناس تصریح کرد:با شیوع بیماری کرونا اگرچه وضعیت مطالعه دانش آموزان متفاوت و از کلاس های حضوری آموزشگاه ها و یا بهره مندی از کتابخانه ها محروم شدند اما هرگز خودسرزنش گری نداشته باشند علی الخصوص پسران که می بایست در صورت عدم قبولی برای سربازی اعزام شوند.
وی گفت:دانش آموزان در هنگام برگزاری آزمون تمرکز کافی بر سوالات داشته باشند و سعی کنند از توجه به محیط اطراف بپرهیزند و با خاطری آسوده از رعایت پروتکل های بهداشتی در محیط امتحان ، مشغول پاسخگویی شوند.
شیخلی خاطرنشان کرد:اگرچه حضور با ماسک و دستکش در جلسه امتحان کمی شرایط را برای دانش آموزان دشوار می کند ولی با در نظر گرفتن جهانی بودن شیوع بیماری کرونا ، دانش آموزان با آرامش در امتحان حضور یابند و زمان خود را نیز در پاسخگویی به سوالات مدیریت کنند.

گزارش: سمانه عادلی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=12118

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: