افزایش قیمت بنزین در آخرین روزهای آبان ماه هر چند با کش و قوس های فراوانی همراه بود اما سرانجام با توضیحات دولتمردان و مسوولان فضای آشفته اولیه به ثبات و آرامش رسید و هم اکنون با پرداخت درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین به اقشار کم درآمد و متوسط کشورمان (۶۰ میلیون نفر) هرچند جامعه هنوز با افزایش قیمت بنزین سازگار و همگون نشده اما نکته حائز اهمیت نوع رفتار در استفاده از خودرو و مدیریت مصرف سوخت است که تا حدود زیادی باعث کاهش سفرهای درون شهری و برون شهری شده است.
قیمت بنزین که از زمان دولت احمدی نژاد (طی ۶ سال اخیر) از هزار تومان افزایش پیدا نکرده و بنزین حتی از آب معدنی هم ارزانتر به دست مصرف کننده می رسید، باعث اسراف و زیاده روی هایی در نحوه استفاده از آن شده بود و متاسفانه هیچ گونه مدیریتی در این باره شاهد نبوده ایم!
سفرهای فله ای و گاه و بیگاه مردم به دلیل ارزانی قیمت بنزین به نقاط دور و نزدیک کشورمان باعث افزایش آلودگی محیط زیست، بالارفتن میزان مصرف سوخت، ایجاد ترافیک و راه بندان های زیاد در اکثر آزادراه ها، بزرگراه ها، اتوبان ها و شهرها و به خصوص شهرهای استان گیلان که در طول سال میزبان گردشگران و مسافران فراوانی از سراسر کشور می باشند به معضل بزرگی بدل شده بود و مهم تر از همه مختل کردن زندگی عادی مردم شهرها و روستاییان شمال کشور که به دلیل هجوم زیاد خودروها برای سفر و تفریح به این مناطق خوش آب و هوا شرایط موجود را دستخوش حوادث و تغییراتی کرده بود!
براین اساس اعتقاد داریم سوای اینکه لازم است مردم در استفاده از سوخت و به خصوص بنزین باید مراعات کرده و از سفرهای غیر ضروری اجتناب نمایند در مصرف این سرمایه ملی که در این سال های تحریم جهانی به سختی در ایران تولید می شود نیز باید مدیریت کرده و برای توسعه و آبادانی بیشتر کشور با دولت همراهی نمایند؛ مردم ایران که هنوز از اثرات مخرب ۸ سال جنگ نابرابر عراق و همپیمانانش در رنج و محنت هستند باید برای ساختن خرابی های ناشی از جنگ و برای دستیابی به اقتصاد مطلوب و همطراز جهانی بیش از پیش بکوشند و با برنامه ریزی و ایجاد ثبات و تمرکز در این مسیر گام بردارند که مدیریت مصرف سوخت یکی از اولویت های رسیدن به موفقیت است.
کریم خورسندی