کاشت و توسعه گونه غیربومی درخت پالونیا جرم است

باز باران خبر/ مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان هشدار داد: کاشت و توسعه گونه غیربومی درخت پالونیا جرم است و پیگرد قانونی دارد.

حمزه عشوری روز یکشنبه برای توضیح بیشتر در خصوص موضوع مطرح شده در گفت و گو با  ایرنا افزود: پالونیا با نام علمی Paulownia درختی آسیب‌زا با برگ‌های بزرگ و گل‌های خوشه‌ای به رنگ سفید مایل به بنفش است که بومی کشور چین است و در میان مردم کشور چین به درخت امپراطور و درخت نوروز شهرت دارد.
وی با تاکید بر این موضوع که شاید این درخت دارای مقاومت بسیار، نور پسند و رشد سریعی باشد اما گیاهی به شدت تهاجمی است و از طریق بذر خود به طور گسترده به زمین های اطراف حمله می کند لذا کاشت گونه مذکور در فضای سبز شهری و در مجاورت مناطق تحت مدیریت که منجر به تخریب و آلوده نمودن زیستگاه های طبیعی می شود، ممنوع است.
عشوری با بیان اینکه این گونه در اکوسیستم های جنگلی در سایه خوب رشد نمی کند و با دارا بودن ریشه های قوی و برگ‌های بزرگ از رشد گونه های بومی جلوگیری می کند، درباره کشت این نوع درخت در استان گفت: به استناد مواد ۱، ۶، ۷ قانون بهسازی محیط زیست؛ حفاظت، بهبود و بهسازی محیط زیست و پیشگیری و ممانعت از هرگونه آلودگی و اقدام مخرب منتج به برهم خوردن تعادل و تناسب محیط زیست را ضروری می‌داند و نیز بند (ب) ماده ۸ قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی به صراحت گونه های بیگانه بدون کسب مجوز را، جرم محسوب می نماید.
وی با بیان اینکه ریشه های این درخت نزدیک به سطح خاک رشد می کند و باعث آسیب رساندن به ابنیه های بتنی و سازه ها می شود، تاکید کرد: کاشت گونه مذکور در فضای سبز شهری و در مجاورت مناطق تحت مدیریت که منجر به تخریب و آلوده نمودن زیستگاه های طبیعی می شود از طرف این سازمان جرم محسوب شده و مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد.
عشوری افزود: با توجه به قابلیت رشد گسترده و انشعابات ریشه های این گیاه در اعماق خاک و خطر آسیب رسانی جدی به تاسیسات زیرزمینی و زیربنایی و همچنین بدلیل مصرف بیش از حد آب توسط این گونه مهاجم از مردم خواست تا از ورود، کشت و توسعه آن در سطح استان جلوگیری و در صورت مواجهه، نسبت به حذف و جایگزینی آن با گونه های بومی استان اقدام نمایند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: براساس اطلاعات بدست آمده بسیاری از منابع معتبر علمی، گیاه پالونیا گونه مهاجم است و کاشت این درخت بدون مطالعه و آسیب شناسی دقیق به صلاح تعادل بوم شناسی منطقه نیست.
درخت پالونیا با نام علمی Paulownia از تیره پالونیاییان است که گونه های مختلف آن بومی شمال آمریکا، چین، لائوس و مناطق دیگر شرق آسیا، مانند ژاپن و کره است. این گونه حدود ۴٠ تا ۵٠ سال پیش به‌ صورت محدود وارد کشور شد و به منظور مطالعات تحقیقاتی و آموزش دانشجویان در باغ بوتانیک (گیاه‌شناسی) نگهداری می شد.

گونه پالونیا برگ‌های بسیار پهنی دارد و زمانی که رشد می‌کند به درختان و گیاهان دیگر فرصت رشد نمی‌دهد و آنها را از بین می‌برد؛ این گیاه با مصرف بیش از حد آب باعث ازبین رفتن منابع آبی می شود وبیشتر از طریق ریشه تکثیر می یابد و رشد سریع از خصوصیات ثابت گونه های پالونیا است. براساس اطلاعات منتشر شده در سایت وزارت کشاورزی آمریکا و بسیاری از منابع معتبر علمی، درخت پالونیا مهاجم است و هیچ کشوری اجازه ورود گونه های خارجی گیاهی و جانوری را به سرزمینش نمی‌دهد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=31020

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: