افزایش فرزندآوری /نقش کمبود ویتامین D /سن پایین ازدواج

باز باران خبر/در سومین نشست علمی بررسی نتایج طرح های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با محوریت مرکز تحقیقات بهداشت باروری در مرکز آموزشی و درمانی الزهرا(س)رشت برگزار شد.
دکتر رویا فرجی متخصص زنان، زایمان و نازایی با اشاره به اثر هورمون های حاملگی در بیماران IVF (باروری داخل آزمایشگاهی) اظهار داشت: بر اساس نتایج تحقیقات صورت گرفته ۱۵ تا ۲۰ درصد از زوج های جوان نابارور هستند و نازایی دارند.
دکتر فرجی با بیان اینکه استفاده از روش آی.وی.اف و جنین فریز شده یکی از راه های افزایش فرزندآوری است ، گفت : در انجام این روش در ابتدا نطفه در محیط آزمایشگاهی تشکیل می شود و والدین اگر بخواهند می توانند فرزندآوری را به زمان های بعدی موکول می کنند در این حالت جنین در دمای خاص نگهداری می شود و تا سال ها باقی می ماند تا هرزمانی که والدین خواستند در رحم مادر قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه انجام روش آی.وی.اف برای باروری ۱۵ تا ۴۰ درصد موثر است، افزود: درمانگاه نازایی بیمارستان دولتی الزهرا(س) در رشت پذیرای بیماران نازا بوده و مجهز به آزمایشگاه آی.وی.اف است.
در ادامه دکتر رویا کبودمهری فلوشیب ناباروری نیز در تشریح نقش ویتامین D در باروری گفت:

کمبود ویتامین دی در بانوان نازا با تخمدان ضعیف در مطالعات مورد بررسی قرار گرفته و نتایج مطالعات انجام شده نشان از نقش ویتامین D در موفقیت باروری است و کمبود این ویتامین در بدن فرزند آوری را دچار اختلال می کند.

این متخصص زنان افزود:کمبود ویتامین D عامل بیماری آندومتریوز نیز است که این بیماری تا ۵۰ درصد موجب نازایی می شود.

در ادامه نشست دکتر ماندانا منصورقناعی، متخصص زنان و زایمان نیز با اشاره به اثر میزان هورمون حاملگی در درمان بیماران با حاملگی لوله ای(خارج از رحمی)، اظهار کرد بارداری های نابجا(لوله ای) در سال های اخیر افزایش داشته که این نوع حاملگی می تواند برای مادر خطرات جانی داشته باشد.

وی افزود تحقیق بر روی ۶۹۰ مادر باردار در استان صورت گرفته است که بر اساس نتایج تحقیق احتمال ای.پی مجدد بیشتر بوده و اگر مادری یک بار حاملگی نابه جا را تجربه کرده باشد، این امکان وجود دارد دوباره دچار این مشکل شود که می توان با درمان های دارویی از عود آن جلوگیری کرد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=30509

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: