تعلل در تکمیل پروژه راه آهن رشت – کاسپین هزینه اجرایی آن را افزایش می دهد!

  باز باران خبر- کریم خورسندی مژدهی: پروژه راه آهن گیلان که مهم ترین و استراتژیک ترین پروژه استان می باشد در حال حاضر از روند اجرایی و سرعت ساخت مطلوبی برخوردار نیست و با وجود وعده های مسئولان در خصوص بهره برداری آن در نیمه نخست امسال بعید است این امر محقق شود.  طرح بزرگ راه آهن قزوین – رشت – انزلی که در دولت قبل و با تلاش های دکتر نوبخت به عنوان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه با سرعت خوب و مطلوبی پیگیری و حتی پازل اول و بزرگ آن از قزوین تا رشت با وجود موانع و معضلات محیطی و اقلیمی مثل کوه، رودخانه و تونل ها و پل های فراوان در سال ۱۳۹۸ به بهره برداری رسید در ادامه و با تغییر دولت قرار بود این پروژه معظم و حیاتی گیلان از رشت تا انزلی تا پایان سال ۱۴۰۱ به اتمام برسد. اما متاسفانه این طرح بزرگ در حال حاضر با رکود مواجهه شده و به دلیل عدم تزریق به موقع منابع مالی و هزینه های اجرای آن به شکل مطلوبی دنبال نمی شود و کارها از سرعت و شدت لازمی برخوردار نیستند!  پروژه راه آهن رشت – کاسپین که به طول ۳۷ کیلومتر به عنوان بخشی از طرح راه آهن گیلان و پازل پایانی کریدور جنوب به شمال به شمار می رود در صورت به سرانجام رسیدن می تواند در تجارت و اقتصاد کشور، منطقه غرب آسیا و اوراسیا را متحول کند.در همین ارتباط هفته گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حضور دلخوش (نماینده صومعه سرا) و عباسی (استاندار گیلان) گفت برای بهره برداری و تکمیل پروژه مذکور ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.خادمی اضافه کرد: ادامه مسیر ریل رشت – کاسپین و ۸ کیلومتر باقیمانده آزاد راه رشت به قزوین در محدوده رودبار و منجیل ۲ پروژه کلان وزارت راه و شهرسازی می باشند که امسال باید تکمیل و به بهره برداری برسند و هزینه های اجرایی آنها باید در ۲ ماهه نخست امسال تامین شود تا در زمان مقرر در نیمه نخست امسال آن را به بهره برداری رساند.بر این اساس انتظار داریم که مسئولین استان و در راس آن استاندار و نمایندگان گیلان مجدانه پیگیر تامین اعتبار و مصالح عمرانی آن باشند، چرا که هر چقدر این پروژه ها با تاخیر  انجام شوند در آینده اجرای آنها سخت تر و دست نیافتنی تر خواهد شد؛ چون با توجه به رشد سریع قیمت مصالح عمرانی و هزینه های جاری اگر باز هم در اجرای پروژه راه آهن رشت – کاسپین و باقیمانده آزادراه رشت قزوین با اطاله زمانی مواجه شویم هزینه های اجرایی آنها نیز افزایش یافته و بهره برداری از آن ها را دورتر و سخت تر خواهد کرد.  

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=30322

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: