چرا این قدر به حجاب حمله می شود؟!


یادداشت/سیدعبدالباقی اسحاقی

حجاب از اموری است که در دین مقدس اسلام توجه زیادی نسبت به آن مبذول شده است؛ زیرا یکی از لوازم اطاعت از اوامر پروردگار متعال، رعایت همین مسئله است. البته در کنار آن حجاب از امتیازات متعددی برخوردار است که از جمله می توان به ایجاد محیط امن اخلاقی برای مردان و زنان در زندگی اجتماعی و خصوصی اشاره کرد.
بر اساس آنچه که در مفاهیم دینی بیان شده چشم انسان دروازه ورود به کلیه خوبی ها و بدی ها است به همین دلیل در روایات به ما گفته شده که نگاه کردن به سبزه زار، درختان، گل ها و گیاهان در شاداب کردن روح آدمی بسیار مؤثر است و از همین جا می توان دریافت که شریعت اسلام به شدت طرفدار محیط زیست و سالم نگاه داشتن آن است.
همچنین احادیث متعددی پیرامون نگاه کردن به آب روان ـ مانند رودخانه و دریا ـ وجود دارند که به بشر می گویند این امر در تغییر روحیه بشر در جهت شادابی و بازتوانی روحی تأثیر فراوانی دارد.
از سوی دیگر نگاه کردن دایمی به برخی امور ـ مانند خون و خونریزی، حتی در هنگام ذبح شرعی حیوانات برای تأمین غذای انسان ها یا مشاهده مداوم صحنه های اعمال جراحی در بیمارستان ها و درمانگاه ها روح آدمی را به سوی سختی احساس و یکنواختی سوق می دهد.
بدون تردید برای افرادی که در چنین زمینه هایی فعالیت می کنند به مرور زمان هنگام مواجهه با صحنه های دردناک حوادثی مانند تصادفات شدید رانندگی یا سقوط خودروها به داخل دره ها و امثال آن ـ که موجب وحشت، استرس و ناراحتی عموم مردم می گردد ـ عادی و معمولی جلوه کرده و به اقتضای شغل شان خیلی راحت با آن برخورد می کنند و البته چاره ای هم جز این نیست، چون فرد درمانگر و کمک کننده، اگر در زمان روبرو شدن با چنین وضعیت هایی دچار تألمات روحی شود، قادر به نجات فرد آسیب دیده نخواهد بود.
از اموری دیگری که روح آدمی را به شدت تحت تأثیر قرار داده و دل او را با خودش همراه می کند، نگاه کردن و چشم دوختن به افرادی است که مشاهده آن ها در حالات خاص، از نظر قانون اسلام، مجاز نیست و اصطلاحا، نامَحرم به حساب می آیند.
اگر بخواهیم برای توضیح بیشتر در این باره مثالی بزنیم، می توانیم از برخی سازمان ها یا مشاغل نام ببریم که وضعیت ویژه و متفاوتی با سایر اماکن دارند مثل رادیولوژی، ام آرآی، سی تی اسکن، پزشکی هسته ای، نهادهای مرتبط با انرژی هسته ای در قسمت تولید انواع رادیوداروها، مکان های محرمانه نظامی و… که ورود افراد عادی به بعضی بخش ها یا تمام آن ها ممنوع بوده و از حضور اشخاص غیرمرتبط یا بدون صلاحیت در چنین مکان هایی به شدت جلوگیری می شود و بر فرض صدور مجوز ورود به خاطر حفاظت از جان افراد شاغل در آنجا باید از لباس های ویژه ضداشعه و حفاظتی استفاده گردد.
از نظر دین اسلام چشم انسان مانند سایر اندام ها ـ مثل گوش، دست و پا، دهان و اندام تناسلی ـ یکی از گلوگاه های دریافت اطلاعات از محیط خارج از بدن است که پس از سنجش، پالایش و انتخاب در مغز موجب صدور فرمان ابراز واکنش مناسب نسبت به دریافتی ها می گردد و شخص بر اساس آن رفتارهای خاصی از خود بروز می دهد که این حرکات اگر منطبق بر دستورات خداوند متعال نباشد، کار نادرست و گناه نامیده می شود.
حجاب مانند همان پوشش حفاظتی در بخش روح انسان عمل می کند و ذهن و روان آدمی را در برابر وسوسه های گوناگون که او را به بیراهه کشانده یا تمرکز ذهنی او را دچار اختلال می کنند، حفظ می نماید.
اسلام به این دلیل روی مسئله حجاب حساسیت زیادی دارد تا بانوان مسلمان در داخل خانواده، فامیل و محیط بیرون از خانه از جایگاه والایی برخوردار گردیده و نیز بتوانند به راحتی در جامعه حضور یافته و بدون کوچکترین مزاحمتی به کارهای روزمره خود بپردازند و از هر نوع اذیت و آزار در هر سطحی ـ زبانی، موقعیتی، رفتاری، جسمی و روحی در درون منزل یا جامعه ـ در امان باشند.
بر خلاف آنچه که رسانه های غربی تبلیغ کرده و می کنند، مهمترین مدافع حقوق زن در جهان، دین اسلام است که به نکات بسیار ریز، نامحسوس و غیرمشهود در روابط خصوصی و اجتماعی، توجه و التفات بسیار دقیق، موشکافانه و آینده نگرانه دارد.
در حالی که تمدن غرب به دلیل مادی بودن، صرفا به نکاتی توجه کرده که نتیجه اش، استفاده ابزاری از زنان در زندگی شخصی و اجتماعی آن ها با رنگ و لعاب فریبکارانه و منفعت طلبانه است، همچنان که اکنون نیز در کشورهای غربی و ممالک پیرو آن ها، شاهدش هستیم.
اکنون بشریت به خوبی متوجه است آنچه که انسان ها را در کنار هم، به شکل یک زنجیره متشکل و پیوسته نگاه می دارد، عنصری به نام «خانواده» است که موجب می شود اعضای آن، با کمک متقابل و محبت چندجانبه، از فرازها و نشیب های زندگی، با گام های استوار عبور کرده و به آرامش و اطمینان قلبی برسند.

به همین دلیل، غرب برای فروپاشی خانواده ـ که مرکزیت و مدیریت آن، بر عهده مادر نهاده شده و او نیز یک زن مدیر، متفکر و قدرتمند است ـ و پایین آوردن رتبه جایگاه اجتماعی زنان، به حملات منظم علیه حجاب اسلامی دست یازیده است.
متاسفانه در این مسیر نامبارک و شیطانی، گروهی از ایرانیان تحصیلکرده در کشورهای خارجی و عده ای از مدعیان روشنفکری که به شدت تحت تأثیر آموزه های غربی قرار داشته و دارند، به عنوان همکار مهاجمین ضدفرهنگی وارد میدان شده و به ایفای نقش منفی پرداخته اند.
این پیاده نظام های استکبار جهانی، به علت آن که به زبان فارسی یا سایر زبان های رایج در کشورهای مسلمان سخن می گویند و مطلب می نویسند، توانسته اند مطالب موردنظر غربی ها را راحت تر در اذهان عمومی جا بیاندازند.
سربازان داخلی استکبار، هر روز می کوشند که تئوری ها و نظریه های نوپدید به ظاهر علمی را تولید و ساماندهی نمایند و به عنوان یافته های تحقیقاتی جدید ـ که در واقع ترجمه مطالب نویسندگان و متفکرین خارجی است ـ به خورد مردم بدهند و به ویژه، در دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی، به دانشجویان سطوح مختلف تحصیلی، القاء نمایند.
غرب، با استفاده از رسانه ها ـ کتاب ها، مجلات، روزنامه ها ـ و نیز در سال های اخیر با سود بردن از شبکه های اجتماعی در قالب یک سیستم پیچیده هدفدار، متحد و متنوع در محیط های مجازی و اینترنتی که خوراک فکری شان را هم خودش تأمین می کند، به حجاب ـ به عنوان دژ استوار حفاظت از جایگاه زن مسلمان ـ هجوم کرده و می کند.
تهاجم به حجاب، با هدف تخریب این قلعه استوار و مستحکم، راه را برای تولید و تکثیر انواع فسادها ـ چه از نظر اعتقادی و چه از نظر رفتاری ـ در میان بانوان بگشاید و جامعه اسلامی را برای همیشه خلع سلاح و بدون دفاع کرده و ملت های مسلمان ایرانی، عرب، ترک، افغانستانی و … را بر اساس خواست خود، مدیریت کند.
غربی ها، این کار را قرن ها پیش، در سرزمین آندلس ـ اسپانیای مسلمان ـ انجام داده و با این روش ـ آلوده کردن مردم به فسادهایی مانند شراب خواری، زن بارگی، اختلافات میان حکمرانان، سهل انگاری در انجام وظایف دینی و بی تفاوتی در برابر قانون شکنان ـ طی چند صد سال، دست مسلمین را از اروپا کوتاه کرده و شجاعت آنان را به زبونی و خوشگذرانی، و دانش تمدن ساز آنان را به بیسوادی و جنگ و جدال بیهوده با یکدیگر، و غافل شدن از سرنوشت خویش و اعتماد بی دلیل به دنیای غرب تبدیل نموده و پس از آن، بر امت اسلام، مسلط گردیدند.
پیروزی انقلاب اسلامی ایران که در سایه حمایت همه جانبه زنان متدین و محجّبه از مردان خانواده هایشان، صورت گرفت، اهمیت شگفت انگیز حجاب را به نمایش گذاشت و تلاش های آنان را در سال های حکومت دو پادشاه سلسله پهلوی بر باد داد.
این مسئله، غرب را بر آن داشت که به صنعت سینما روی بیاورد و با ساخت هزاران فیلم و سریال تلویزیونی فاسد ـ و دوبله آن ها به زبان فارسی ـ و انتشار در سطح بسیار گسترده، اصلاحا با پنبه سر ببرد و اقشار مختلف جامعه مسلمان؛ از جمله مسئولین ارشد و میانی کشوری و استانی، نمایندگان مجلس، قوه قضاییه، صداوسیما، مراکز آموزشی ـ از پیش دبستانی تا پایان سطح عالی دانشگاه ـ و خانواده های این گروههای تأثیرگذار، اقشار تحصیلکرده و مردم عادی را به سوی بی خیالی اعتقادی، بی بند و باری رفتاری و بی تفاوتی در موضعگیری ها، سوق دهد و با شیوه های دیگری به انقلاب اسلامی و باورهای دینی مردم، ضربه بزند و البته در این مسیر تا حدی هم موفق شد.
اکنون به دلیل چهار دهه ضعف و سستی برخی مسئولین فرهنگی ـ که در ظاهر از قیافه های موجه و متشخص برخوردار بوده و خوب هم حرف می زنند ولی در باطن به چیزی که بر زبان می آورند، معتقد نیستند ـ در تئوری پردازی و فرهنگ سازی پیرامون امر حجاب ـ بخصوص برای نسل های جوان ـ مقوله ای به نام بی حجابی و برهنگی به سطح خیابان ها رسیده و در بازارها، تفریحگاه ها، مغازه ها، مراکز خرید بزرگ و زنجیره ای، بانک های خصوصی و دولتی، هتل ها و مهمان پذیرها، سالن های ورزشی، مؤسسات آموزشی آزاد، مراکز درمانی و بیمارستانی، مطب های پزشکان و زیرمجموعه های وابسته، شرکت های خصوصی، کارگاه ها و مؤسسات طراحی و تولید لباس، سواحل دریا و… به وفور دیده می شود که اگر به همین شکل ادامه یابد، در مدت نه چندان کوتاهی، با گسترش فساد عمومی در جامعه و فروپاشی بنیان های خانواده، مواجه خواهیم شد که گناه نابخشودنی آن به طور مستقیم متوجه بعضی افراد صاحب مقام و منصب در رده های مدیریتی مختلف کشور است که حتی به اندازه مسئولین دولت های لائیک مخالف حجاب در
کشورهای اروپایی، بر سر اعتقادات خود نمی ایستند و مقاومت نمی کنند.

توطنه ای که دشمن مستکبر نتوانست با صرف میلیون ها دلار هزینه در سال های متمادی، به اهداف خویش برسد، طی چند دهه گذشته، توسط تعدادی از مسئولین سست عنصر، به سبب علاقه فراوان به مقام و منصب، آلوده شدن به چرب و شیرین دنیا و تلاش برای ماندن دو روز بیشتر در جایگاه خود، داوطلبانه انجام شد و آنان راه را برای نفوذ نرم بیگانه، باز کردند.
نفوذی که هم اکنون شاهد بروز مقدماتی برخی صحنه های ناهنجار ناشی از آن هستیم و به زودی نیز شاهد تبعات و پیامدهای منفی آن در کلیه سطوح جامعه خواهیم بود، ولی در آن روز دیگر احساس پشیمانی، انگشت ندامت به دندان گزیدن، دست روی دست زدن و سر را به نشانه حزن و اندوه تکان دادن، هیچ فایده ای نخواهد داشت.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=29648

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: