نجفی و چالش های پیش روی دانشگاه گیلان! شانتاژ خبری دانشگاه گیلان در نظام رتبه بندی دانشگاه های جهان

بازباران خبر: دانشگاه گیلان از قرار گرفتن در رتبه هزار و نود و دوم (۱۰۹۲) دانشگاه های جهان خبر داد و گفت: در بین دانشگاه های ایران نیز رتبه سیزدهم را داراست، اما واقعیت این است که نه هزارم شدن افتخار دارد و نه رتبه سیزدهم چندان واقعی است!

به گزارش پایگاه خبری انطباق، پورتابل خبری دانشگاه گیلان در گزارشی(https://guilan.ac.ir/article/3676876) با اشاره به جدیدترین نتایج منتشر شده در پایگاه اینترنتی رتبه بندی دانشگاه ها URAP، نوشت:

” دانشگاه گیلان حائز رتبه ۱۰۹۲ جهانی و سیزدهم در بین دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شده است.”

اگرچه دانشگاه گیلان دروغی نگفته، اما آیا قرار گرفتن دانشگاهی  با بیست هزار دانشجو و ششصد عضو هیات علمی در رتبه چهار رقمی دنیا افتخار محسوب می شود که دانشگاه  گیلان آن را در بوق و کرنا کرده است؟

با نگاهی به این رتبه بندی در لینک ذیل (https://urapcenter.org/Rankings/2022-2023/World_Ranking_2022-2023) در می یابیم اگرچه به درستی  دانشگاه های ایران را توان مقابله با دانشگاه های اروپایی و آمریکایی و حتی شرق آسیا نیست، اما آیا توان رقابت با دانشگاه های کشورهای حوزه خلیج فارس را هم نداریم که دانشگاه های عربستان در رتبه های ۱۰۹ و ۱۱۲ قرار بگیرند و دانشگاه های قطر و امارات در رتبه های ۳۰۰ و ۴۰۰، ولی دانشگاه گیلان به رتبه هزارم خود افتخار کند؟

باز شاید ثروت هنگفت کشورهای عربی باعث شیک شدن دانشگاه هایشان شود و گوی رقابت را از ما بربایند، اما وقتی می بینیم دانشگاه های کشورهایی چون اوگاندا، اتیوپی، پاکستان، غنا، کامرون، افریقای جنوبی، لبنان و دیگر کشورهای افریقایی هم در این نظام رتبه بندی اوضاعشان بهتر از دانشگاه گیلان است، آیا باز مدیران این دانشگاه با افتخار از رتبه هزارم خود یاد می کنند؟

نکته دیگر در اعلام رتبه سیزدهم دانشگاه گیلان در بین دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نظام رتبه بندی است، در حالیکه اگر به لیست برترین دانشگاه های دنیا از نگاه پایگاه اینترنتی URAP، دقت کنیم می بینیم رتبه دانشگاه گیلان در بین دانشگاه های ایران بیست و یکم است، نه سیزدهم و مدیران دانشگاه گیلان، زیرکانه با عنوان کردن لفظ ” دانشگاه های وزارت علوم”  در واقع از شمارش دانشگاه های وزارت بهداشت یعنی دانشگاه های علوم پزشکی صرفنظر کردند تا اینگونه با یک شانتاژ خبری کمی به رتبه خود سر و سامان بخشند.

علاوه بر همه اینها خود پایگاه اینترنتی URAP هم متعلق به یک دانشگاه در ترکیه است و مشخص نیست نظام رتبه بندی آن چقدر معتبر باشد ولی بصورت جهانی بررسی و اعلام نظر می کند.

البته این نخستین بار نیست که دانشگاه گیلان به عنوان یک مرجع معتبر علمی قصد انحراف افکار عمومی با شانتاژ خبری را دارد!

فرید نجفی رییس این دانشگاه که به تازگی بعد از دو دوره سرپرستی شش ماهه، بالاخره توانست حکم ریاست دانشگاه را از شورای عالی انقلاب فرهنگی بگیرد واکنش تندی به اعتراضات اخیر دانشجویی داشته و درحالی که اغلب در رسانه ها عنوان می شود ۲۰۰ دانشجوی این دانشگاه حکم تعلیق یک تا چهار ترم را گرفته اند،

وی در گفتگو با برخی رسانه ها عنوان می کند هیچ دانشجویی در اعتراضات اخیر از دانشگاه اخراج نشده است و اینگونه برای خود مصونیت دست و پا می کند، در حالیکه هرگز از سوی هیچ رسانه ای خبری مبنی بر اخراج دانشجو مطرح نشده و صرفا از همان تعلیق نام برده شد که البته وی این مهم را هم کتمان نمی کند و می گوید تنها بیست، سی دانشجو حکم تعلیق گرفته اند! این جریانات به حدی حساس شد که ۱۴۶ تن از اساتید دانشگاه گیلان در نامه‌ای سرگشاده به رئیس این دانشگاه به صدور احکام محرومیت از تحصیل، منع ورود به دانشگاه و اخراج از خوابگاه برای دانشجویان معترض، انتقاد کرده‌اند و خواستار بازگشت این دانشجویان به کلاس‌های درس شدند.

نکته جالب اینجاست که حکم ریاست نجفی که رکوددار سرپرستی در دانشگاه گیلان شده هم بعد از همین جریانات در آبانماه امسال توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شده است. حال فرید نجفی که پیشتر در زمان انتصابش شایع شده بود یکی از مهمترین دلایل طولانی شدن دوران سرپرستی و صادر نشدن حکم ریاستش مشکلات شخصی باشد چگونه می تواند، مشکلات فراوان صنفی دانشگاه اعم از ناوگان فرسوده حمل و نقل و کمبود خوابگاه و تغذیه نامناسب در سلف سرویس ها و صد البته کسری بودجه این دانشگاه که خود وزیر علوم نیز آن را تایید کرده را حل و فصل کند؛ الله و اعلم.

شاید وی بتواند با استخدام منصوبین نمایندگان و وابسته های قدرت در دانشگاه اندکی زمان مسئولیتش را طولانی تر کند اما بعید به نظر می رسد این فرد توان برطرف کردن مشکلات دانشگاه را داشته باشد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=29170

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: