بارفروشان زحمتکشان بی ادعایی که کمتردیده می شوند



باز باران خبر/ گفتگو/سید حسین مجرد/ از اواخر سال ۱۳۹۸ و با شیوع بیماری کرونا اکثر مشاغل و اصناف در سطح کشور تعطیل شدند اما تعداد معدودی از مشاغل نسبت به نوع خدمات دهی خود در این ایام پرخطر همچنان به فعالیت خود ادامه دادند که یکی از این اصناف و مشاغل، بارفروشان و کارگران میادین میوه و تره بار بودند که با قبول خطرات ناشی از سرایت ویروس کرونا برای خدمت رسانی به مردم حتی یک روز نیز کار خود را تعطیل نکردند اما فعالیت این قشر زحمتکش تاکتون دیده نشده است!


به همین دلیل بر آن شدیم تا گزارشی در همین ارتباط تهیه و منتشر کنیم؛ روی این اصل پای صحبت های آقای ایوب یاقوتی دبیر اتحادیه صنف میوه و تره بار رشت و رییس هیئت امنای مجتمع میوه و تره بار ولیعصر احمدگوراب رشت نشستیم تا حقایقی از تلاش های شبانه روزی این جهادگران اقتصادی گفته و دیده شود.
دبیر اتحادیه صنف میوه و تره بار رشت به سختی کار بارفروشان و کارگران میوه و تره بار اشاره کرد و دیده نشدن فعالیت های مثمرثمر این قشر زحمتکش را بیان نمود و در ادامه گفت: بارفروشان و کارگران میادین میوه و تره بار که از نیمه های شب تا عصر هر روز مشغول خدمت رسانی هستند، چرا نباید زحمات این عزیزان دیده شود؟
یاقوتی افزود: این زحمتکشان در طول دوران فعالیت شان هر روز طلوع آفتاب را می بینند و کار آنان نیز سخت اما بسیار مهم و حساس است؛ این افراد با تلاش شبانه روزی خود و همچنین نادیده گرفتن و دست کشیدن از آرامش خود که بالاترین نعمت خداوندی است، بی منت به مردم عزیز خدمت رسانی می کنند.
وی اضافه کرد: به عنوان دبیر اتحادیه و خدمتگذار این عزیزان از تمامی بارفروشان, کارگران و سایر زحمتکشان میادین میوه و تره بار تشکر می کنم و امیدوارم روزی بتوانیم در جایگاهی مناسب گوشه ای از زحمات همه این عزیزان به خصوص خانواده های محترم آنان را که همکاری لازم با این عزیزان خدمتگذار را دارند، تقدیر و تشکر کنیم.


کرونا تاثیری در اراده پولادین زحمتکشان میادین میوه و تره بار نداشت!

وی به شیوع ویروس کرونا در کشورمان اشاره و خاطرنشان کرد: البته در زمان شیوع کرونا اکثر قریب به اتفاق اصناف تعطیل بودند اما شاغلان در میادین میوه و تره بار آزادی و ولیعصر رشت که از زحمتکشان بی ادعای جامعه هستند مانند یک سرباز جان نثار و خدمتگذار در راستای خدمات دهی به مردم عزیز این استان انجام وظیفه کردند.
یاقوتی خاطرنشان کرد: به عنوان دبیر این اتحادیه از تک تک بارفروشان، کارگران و سایر زحمتکشان میادین میوه و تره بار رشت تقدیر و تشکر می کنم که جان خود را به خطر انداختند اما نگذاشتند چرخه پرتلاش بازار میوه و تره بار تعطیل شود.
دبیر اتحادیه صنف میوه و تره بار رشت به همکاری همه جانبه بارفروشان در رابطه با تنظیم بازار اشاره و بیان کرد: بارفروشان میدان آزادی و ولیعصر رشت نهایت همکاری را برای تنظیم بازار با اتحادیه داشته و ارائه فاکتورهای قانون تجارت به صورت حق العمل کاری را رعایت نمودند که این امر نیز جای تقدیر و تشکر دارد.
وی ادامه داد: خوشبختانه بارفروشان میدان بار آزادی و میدان بار ولیعصر رشت از یک خانواده هستند و با هم خیلی صمیمانه رابطه کاری دارند که این امر نشان از بزرگی و اتحاد آنان دارد.
رئیس هیئت امنای میوه و تره بار ولیعصر احمدگوراب رشت ادامه داد: ضمن خوش آمدگویی به آقای دکتر پورحیدری که به سمت مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان متصوب شدند، ایشان از میدان بار آزادی و هیئت همراهشان نیز از میدان بار ولیعصر رشت بازدید کردند و از نزدیک با مشکلات و درخواست های شاغلان در این بخش آشنا شدند که اگر مشکلات و معضلات این قشر زحمتکش از سوی جناب آقای دکتر پورحیدری بررسی شود، ارایه خدمت رسانی این عزیزان بیشتر خواهد شد.
بارفروشان” زحمتکشانی که دیده نمی شوند
دبیر اتحادیه صنف میوه و تره بار رشت به تاثیر مهم بارفروشان در اقتصاد اشاره و اظهار کرد: بارفروشان در رونق بخشیدن به اقتصاد ایران و گره گشایی از کار کشاورزان و ایجاد اشتغال تاثیر بسزا و مثبتی دارند که متاسفانه تاکنون مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است.
یاقوتی اظهار داشت: در این راستا از مسئولان استان درخواست داریم برای خدمات شایانی که این عزیزان با توانی که دارند، انجام میدهند و پس از خدمات رسانی ۳۰ تا ۴۰ ساله در این شغل شرافتمندانه به خواسته های این عزیزان گوش فرا دهند و تا حد ممکن مشکلات این قشر در شهر رشت مورد بررسی قرار گیرد.


مشکلات مهم بارفروشان رشت

وی یادآورشد: ضمن تقدیر و تشکر از پیشکسوتان و نسل جدید تحصیلکرده این قشر بزرگ و ایثارگر با توجه به اینکه اقتصاد ما به سمت ریلی کشیده می شود، این بارفروشان حرف های زیادی برای گفتن دارند.
ِ یاقوتی اضافه کرد: باید جایگاه مناسبی برای تمامی بارفروشان ۲ میدان بار رشت که در شأن و شخصیت این استان باشد، فراهم شود که با سیستم های مدرن روز همراه با سردخانه و گرم خانه باشد تا محصولات در تمام فصول از گرما و سرما در امان باشند و همچنین ترافیک در داخل میدان و حواشی آن نیز از دیگر مشکلات این میادین می باشد.
وی تاکید کرد: از دیگر خواسته های به حق بارفروشان، ایجاد دفاتر واردات و صادرات در میدان بار جدید می باشد؛ همچنین جایگاهی برای ورود کامیون های سنگین اعم از تریلی های اتاقدار فراهم شود، ضمن اینکه ساخت میدان بار جدید و مدرن نیز دغدغه مهم تمام این عزیزان و جهادگران هر دو میدان میوه و تره بار رشت می باشد چون هم اینک جایگاه مناسبی برای ارایه و فروش محصولات وجود ندارد.
یاقوتی ادامه داد: تریلی های اتاقدار نقش بسزایی در جهت فروش بار کشاورزان زحمتکش و کاهش قیمت محصول برای مصرف کنندگان عزیز دارد؛ به عنوان مثال فروش هندوانه شب چله با کامیون بنز تک با ۹ تن بار خالص, ۲۷ میلیون تومان هزینه حمل شد که هر کیلو هندوانه حدود سه هزار و ۵۰۰ تومان هزینه حمل و نقل بر دست میدان گذاشت اما با مدیریت درست و اقتصاد ریلی و استفاده از تریلی های اتاقدار هزینه حمل و نقل به زیر یک هزار تومان کاهش خواهد یافت.
دبیر اتحادیه صنف میوه و تره بار رشت همچنین گفت: این امر خواسته به حق و بجای این بارفروشان عزیز می باشد اما متاسفانه هر دو میدان بار رشت از ورود کامیون های سنگین و تریلی های اتاقدار محروم هستند که این امر جای تاسف بسیار دارد.
وی تصریح کرد: لذا از مسئولان ارشد گیلان به خصوص آقای دکتر عباسی استاندار محترم گیلان، آقای پورحیدری مدیرکل سازمان صنعت, معدن و تجارت گیلان و آقای تهیدست رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان و تمامی همکاران این عزیزان درخواست داریم تا مساعدت لازم را در خصوص احداث میدان بار جدید در رشت داشته باشند.


مساعدت و تعامل مناسب رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران بزرگ

دبیر اتحادیه صنف میوه و تره بار رشت به تعامل و حمایت های رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران بزرگ اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه حاج مصطفی دارایی نژاد رئیس پرتوان، کاربلد با کارنامه درخشان اتحادیه صنف میوه و تره بار تهران بزرگ با اتحادیه رشت تعامل و همکاری مناسبی دارند؛ ایشان در امر ارتقای سطح بازار و رونق بخشیدن بازار میوه و تره بار گام بلند و موثری برداشت و با دو بازدیدی که طی دو سال گذشته داشتند با مساعدت ایشان پس از حدود ۲ دهه جواز کسب بارفروشان به صورت حق العمل کاری صادر شد و همچنین پیگیری و بررسی سایر مشکلات بارفروشان از دیگر خدمات شایان این بزرگمرد جامعه میوه و تره بار کشور می باشد.
یاقوتی به مشکل مالیات به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم بارفروشان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات مهم در رابطه با خدمت رسانی بارفروشان عزیز میدان بارهای رشت مسئله پرداخت مالیات و عملکرد دستگاه های کارتخوان و متمم سال ۹۹ می باشد که در این راستا از زحمات جناب آقای حاج سیدکاظم دلخوش یکی از نمایندگان مردم گیلان در مجلس و جناب آقای دکتر برهانی نیا مدیرکل امور مالیاتی استان جهت پیگیری سایر مشکلات این عزیزان ‌کمال تشکر و امتنان را دارم.
وی اضافه کرد: در این راستا بنده به عنوان دبیر اتحادیه صنف میوه و تره بار رشت و مدیریت مجتمع میدان میوه و تره بار ولیعصر احمدگوراب رشت تقاضای همکاری صمیمانه و صادقانه از کلیه نمایندگان مردم گیلان در مجلس جهت بررسی مشکلات مالیاتی و سایر مشکلات این قشر زحمتکش را داریم، چون پیگیری دغدغه ها و مشکلات مالیاتی این عزیزان تاثیر بسزایی در امر تولید و ارایه خدمت بهتر به استان عزیز می باشد.
وی افزود: از سوی دیگر صدای ما باید از طریق نمایندگان محترم مردم گیلان در مجلس به گوش مسئولان رسانده شود.


بارفروشان رشت هیچگونه دخالتی در قیمت گذاری محصولات ندارند

یاقوتی در ادامه به قیمت گذاری محصولات کشاورزی اشاره و تصریح کرد: کار بارفروشان حق العمل کاری است که طبق قانون تجارت این وظیفه در ۲۰ ماده و یک تبصره عنوان شده است.
وی اظهار کرد: بر این اساس و طبق ماده ۳۷۴ قانون تجارت قیمت محصولات باید طبق نرخ بازار و یا مظنه بورسی بفروش برسد و طبق این ماده حق العمل کار و بارفروش حق ندارد قیمت محصولات را پایین تر از نرخ های مصوب شده بفروشد.

همچنین اگر قیمت محصولات به دلخواه بارفروش کمتر و یا بیشتر از قیمتی که طبق نرخ بازار تعیین کرده بفروش برساند، تخلف محسوب می شود و جای تشکر دارد که این عزیزان تمام موازین قانون تجارت را رعایت می نمایند.
دبیر اتحادیه صنف میوه و تره بار رشت خاطرنشان کرد: بر این اساس, بارفروشان میادین میوه و تره بار آزادی و ولیعصر رشت در راستای نرخ گذاری هیچگونه تخطی در امر توزیع بار از لحاظ قیمت نداشته و طبق قانون تجارت و عرف قیمت محصولات را تعیین و به فروش می رساندند که در این راستا از حمایتهای آقای حاج ابراهیم حسنی، رئیس اتحادیه صنف میوه و تره بار رشت تشکر می کنم.
قیمت پیاز کاهش می یابد
دبیر اتحادیه صنف میوه و تره بار رشت به قیمت پیاز نیز اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه تعرفه صادرات پیاز از ۵۰ به ۱۰۰ درصد افزایش یافته، این امر در قیمت پیاز نیز تاثیر داشته است و به همین دلیل به زودی شاهد کاهش قیمت پیاز خواهیم بود.
وی گفت: هم اینک قیمت پیاز فوق ممتاز زنجان در رشت از ۱۸ الی ۲۰ هزار تومان، قیمت پیاز اصفهانی درجه یک از ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان، قیمت پیاز تازه جیرفت از ۱۶ تا ۱۷هزار تومان و قیمت پیاز معمولی در رشت از ۱۲ الی ۱۵ هزار تومان است؛ البته با مدیریت و تلاشهای چشمگیر آقای دارایی نژاد رئیس اتحادیه صنف میوه و تره بار تهران و نظر کارشناسانه بسیار درست و اصولی امیدواریم که قیمت پیاز طی روزهای آینده کاهش چشمگیری داشته باشد.
یاقوتی افزود: البته قرار شد که دولت در ماه های مرداد و شهریور پیاز را هنگام برداشت خریداری و با قیمت مناسب در زمستان توزیع کند و همچنین با توجه به تصمیمات اتخاذشده و ورود پیاز تازه جیرفت، قیمت پیاز طی دو هفته آینده کاهش خواهد یافت.
تقدیر از بارفروشان به همراه خانواده آنان
دبیر اتحادیه صنف میوه و تره بار رشت در ادامه به پیشنهاد برگزاری همایش سالانه تقدیر از بارفروشان اشاره کرد و گفت: ضمن قدردانی و تشکر از زحمات اعضای هیئت امنای میوه و تره بار میدان ولیعصر احمدگوراب رشت جهت حمایت از بارفروشان، پیشنهاد دارم تا همایش سالانه ای با حضور مسئولان ارشد گیلان و حتی مسئولان کشور جهت تقدیر و تشکر از بارفروشان، کارگران و سایر زحمتکشان ۲ میدان میوه و تره بار رشت با حضور خانواده های محترم آنان برگزار شود تا گوشه ای از زحمات این عزیزان جبران شود.
وی اضافه کرد: همچنین تشکر ویژه ای از اعضای هیات امنای مجتمع میوه و تره بار ولیعصر احمدگوراب رشت دارم که با خدمت صادقانه شان و تلاش های سه ساله در احیای این مجتمع، یار و یاور بنده بودند، لذا از خداوند بزرگ آرزوی سلامتی برای همه این عزیزان دارم.
یاقوتی بیان کرد: همچنین از همه عزیزانی که بنده را به عنوان خدمتگذار خود در اتحادیه به عنوان دبیر و در هیئت امنای مجتمع صنف میوه و تره بار ولیعصر رشت به عنوان رییس انتخاب نمودند از اعتماد این عزیزان سپاسگزارم و انشالله بتوانم تمامی خواسته های بحق این عزیزان را به گوش مسئولان برسانم.
وی در ادامه گفت: از آقای دکتر عباسی استاندار گیلان، آقای دکتر اسحاقی معاون ایشان در امور اقتصادی، آقای دکتر پورحیدری مدیرکل صمت گیلان، آقای صالح محمدی مدیرکل جهاد کشاورزی گیلان، اعضای محترم شورای شهر رشت خصوصا آقای کارگرنیا بابت پیگیری ها و برطرف کردن مشکلات این قشر زحمتکش و همچنین از آقای باقرزاده مدیرکل محترم صدا و سیمای گیلان بابت همکاری صمیمانه با میادین میوه و تره بار رشت تقدیر و تشکر می کنم. همچنین عزیزانی که تمایل دارند پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را جهت برطرف کردن مشکلات بارفروشان و سایر موارد ارایه دهند می توانند به آدرس اینترنتی میدان بار ولیعصر رشت Medanbarvaliasr.ir مراجعه کنند.
یاقوتی در خاتمه بیان کرد: امید است با تلاش ها و نام نگاری های متعدد و پیگیری های خود و دیگر همکاران و با مساعدت مسئولین ذیریط زمین ۶۹ هکتاری منطقه دولت آباد رشت تبدیل به بزرگترین میدان میوه و تربار گیلان شود که تحقق این امر میتواند باعث ارایه خدمات بهتر به هم استانی های عزیز شده و هم باعث جبران زحمات و رفع مشکلات بارفروشان شود که این مهم بزودی به لطف خدا و پیگیری و کمک مسئولان تحقق پیدا می کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=28771

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: