پیشگیری از فساد با سازوکار کارآمد

یادداشت/سجاد صلاح کار/در یک نظام مردم سالاری دینی پاسخگویی مسئولان نسبت به عملکرد خود یک امر مهم تلقی می شود؛ بی شک یکی از مشکلات کشور، عدم پاسخگویی مسئولین درباره فعالیت هایشان است و چیزی که گاها مرسوم می باشد این که مسئولان از خود سلب مسئولیت نموده و مشکلات و نواقص خود را مستقیما یا غیر مستقیم به سایر افراد یا سازمان ها نسبت می دهند.

در این مبحث حتی سیستم های نظارتی هم وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهند و پراکندگی مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری در بخش های اجرایی نیز یک عامل مهم در سلب مسئولیت است؛ از سویی نیز موازی کاری و تداخل کاری دستگاه ها در بخش های مختلف نیز بی تاثیر نیست. با این وصف پاسخ دادن مسئولان نسبت به کارکرد و عملکرد خود، مبین الگوی یک نظام سالم است.

نظام پاسخگویی به عنوان یک استراتژی نظام اسلامی، الهام گرفته از دین مبین اسلام، ابزار و کلید ایمان و عمل صالح و تلاش مسئولان نظام برای رسیدن به آرمانهای انقلاب اسلامی و تببین جلوه های رفتار دینی در خدمت کردن، اجتناب از تبعیض و تضییع حقوق مردم و سوء استفاده از شغل و مسئولیت از سویی دیگر از مهم ترین وظایف مسئولان شمرده شده است.

پاسخگویی یعنی این که مسئولان کارنامه خود را ارائه دهند و به سؤالات مردم در مورد آنها توجه کنند و خود را در معرض نقد و بررسی قرار دهند و همان گونه که موفقیت ها و پیشرفت های خود را ترسیم کرده و به حساب توان کاری و صلاحیت های مدیریتی خود می گذارند، به عدم توفیق ها و شکست های احتمالی خود نیز اعتراف کنند و مسئولیت آنها را بر عهده گیرند.

رهبر عظیم الشان در این زمینه می فرمایند: لازمه حرکت نظام اسلامی به سوی پیشرفت، پاسخگویی مسئولان و ارائه کارنامه خود به منظور اصلاح امور است و بر همین اساس، قوای سه گانه و دستگاههای مهم و تأثیرگذار ضمن بیان عملکرد خود برای مردم به عنوان سهامداران نظام اسلامی باید بدون استثنا خود را مشمول قاعده کلّی نقد منصفانه، اصلاح و پاسخگویی بدانند.

ایشان در ادامه می افزایند: «مهم ترین شرط برای اصلاح امور و رسیدن به این هدف، ارائه کارنامه جزء به جزء دستگاههای مختلف از جانب مسئولان به مردم است.» با این دیدگاه در واقع پست و مقام، امانتی الهی برای ارائه خدمت است و نه طعمه ای برای ارتزاق و اختلاس و منبعی برای درآمد و تجارت، باند بازی و چپاول و… بر این اساس ارائه گزارش با ارقام و اعداد می تواند بخشی از نظام پاسخگویی باشد اما بی شک همه آن نخواهد بود و اگر پاسخگویی صرفا محدود به آن شود، سازمان ها و دستگاه ها یکسری گزارش ها و آمار و ارقام به مردم ارائه می دهند، بدون آن که صحت و سقم آن و میزان مطابقتشان با واقعیت در یک مرکز علمی و تخصصی بررسی شود و یا میزان و جهت گیری محتوای این پاسخگویی و‌ گزارش با جایگاه مسئولیتی فرد و وظایف و مأموریت های محوله به وی تطبیق شده باشد.در این راستا گزارش دهی مسئول به مردم، نقدپذیری، در دسترس بودن مسئول، گزارش گیری و حسابرسی دقیق از مدیران زیرمجموعه و اعلام آمادگی برای پاسخگویی به پرسش های شهروندان و… همه گونه هایی از پاسخگویی به شمار می روند. امروزه عواملی مانند نالایقی، بی ایمانی، رفتارهای چاپلوسانه و سازش کارانه، استبداد رأی، مصلحت بی مورد و بی مبالاتی در پاسخگویی، اطرافیان فاسد (معاون و‌ مشاور و حلقه های نزدیک یک‌ مسئول) از موانع اساسی پاسخگویی کارگزاران برشمرده شده است.

متاسفانه جریانات انحرافی که در هر برهه ای به چشم می آید و رفت و آمدهای اتوبوسی و تصمیمات فاشیستی مانع از این روند پاسخگویی و شفافیت شده است.

اصحاب رسانه می توانند در این شفاف سازی و مطالبه گری حلقه واسط خوبی بین مردم شریف با مسئولان باشند و با رصد و استمرار، هر فرد و سازمانی را وادار به پاسخگویی نمایند.از نظر اینجانب حتی فراتر از این همه باید بدانند چه توانایی باعث گردید تا یک فرد مسئول یک بخش یا سازمان باشد، وجه تمایز او با سایرین چه بوده است؟ چه تخصصی دارد؟ چه تحصیلاتی دارد؟ بازنشسته است یا خیر؟ سابقه کار مرتبط دارد؟ این ها همه باید شفاف باشد تا از این فاصله بین ملت و‌ دولت کاسته شود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=28691

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: