ورود داروی درمان بلوغ زودرس به بازار دارویی کشور

بازباران خبر/یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به تولید داروی آهسته‌رهش سه‌ماهه برای درمان بلوغ زودرس و برخی انواع سرطان پستان، بعد از کشور امریکا شد که به‌زودی وارد بازار دارویی کشور می‌شود.

به گزارش ایسنا، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به ‌زودی فرآورده دارویی “تریپتورلین پاموآت” آهسته رهش‌ سه ‌ماهه خود را به بازار دارویی کشور عرضه می‌کند.

این فرآورده دارویی در درمان سرطان پروستات، بلوغ زودرس کودکان، بیماری‌های رحم و برخی از انواع سرطان پستان کاربرد دارد.

پیش از این، فرآورده‌های “تریپتورلین استات”، “لوپرولاید استات” و “اکتروتاید استات” این شرکت در قالب فرآورده تزریقی آهسته رهش یک ماهه وارد بازار دارویی کشور شده بود.

محمدتقی فتحی، ‌مدیرعامل این مجموعه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تکنولوژی تولید این فرآورده‌ها بر پایه ژل‌های “اینسیچوفرمینگ” (تشکیل شونده در موضع تزریق) است که پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش دانشگاهی در کشور بومی شده است.

وی اضافه کرد: سامانه‌های تزریقی تشکیل شونده در موضع از دو سرنگ مجزا، یکی حاوی ماده مؤثره دارویی و دیگری حاوی حامل پلیمری زیست سازگار و زیست تخریب پذیر (قابل جذب توسط بدن) تشکیل شده است. در هنگام استفاده از این دارو، دو سرنگ قبل از تزریق به یکدیگر متصل شده و با حرکات رفت و برگشتی “پلانجر” سرنگ‌ها، دارو و حامل به خوبی مخلوط می‌شوند.

فتحی اضافه کرد: با تزریق این سامانه مایع به بدن، سامانه در مجاورت با آب میان بافتی به شکل یک دپوی نیمه جامد در می‌آید و دارو را درون خود به دام می‌اندازد.

مدیرعامل این شرکت خاطر نشان کرد: این کپسول نیمه جامد به آرامی داروی مورد نیاز بیمار را در روزهای متوالی فراهم کرده و آن را از تزریق‌های مکرر روزانه دارو بی‌نیاز می‌کند.

وی ادامه داد: همزمان با رهایش دارو، کپسول حاوی دارو که از پلیمرهای سازگار با بدن تشکیل شده است، به آرامی توسط بدن جذب شده و نیازی به خارج کردن آن از بدن نیز وجود نخواهد داشت.

فتحی یکی از نکات مهم در دستیابی به این تکنولوژی را استفاده از دانش متخصصان جوان داخلی در دو حوزه پلیمر و داروسازی می‌‍‌داند که با هم افزایی دانش این نخبگان، نه تنها کشور از واردات فرآورده‌های آهسته رهش بی‌نیاز شده است، بلکه این دارو مورد توجه بازارهای صادراتی نیز قرار گرفته و در حال صادرات است.

مجری طرح تاکید کرد: در حال حاضر این تکنولوژی قابلیت استفاده برای داروهای آهسته رهش یک ماهه، سه ماهه و شِش‌ماهه را دارد.

وی با بیان اینکه دانش فنی تولید این نوع داروها در حال حاضر در انحصار دو کشور آمریکا و ایران است، اظهار کرد: این داروها مزایای زیادی را در درمان موفق بیماری و همچنین کاهش عوارض جانبی با خود به ارمغان می‌آورند.

از جمله ویژگی‌های این سامانه‌ها می‌توان حفظ پایداری مناسب دارو در مدت زمان عمر قفسه‌ای آن به دلیل نگهداری در سرنگ مجزا از دیگر اجزای فرمولاسیون، حجم تزریق بسیار کم (کمتر از ۰.۳ میلی لیتر)، راحتی تزریق (سرسوزن شماره ۲۰ با طول ۲.۱ اینچ) و ایمنی بسیار بالای مصرف کننده را نام برد.

به گزارش ایسنا، این شرکت دانش‌بنیان تنها تولیدکننده‌ داروی تزریقی “واریو میتکسان” (مسنا) در کشور است که برای پیشگیری از سیستیت همراژیک در بیماران تحت درمان با ایفوسفامید و سیکلوفسفامید استفاده می‌شود.

به گفته مدیر عامل این شرکت همچنین زولدرونیک اسید تزریقی (برای درمان پوکی استخوان و بیماری‌های استخوانی مرتبط با سرطان) و سبد قرص‌های دیابتی، از جمله محصولات دارویی خاص این شرکت به شمار می‌آید.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=28340

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: