هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه « محال است تَن به ذلّت دهیم »

بازباران خبر/مجید مصطفوی / ” هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه ” جمله‌ای معروف از امام حسین (ع) که در روز عاشورا گفته شده و چقدر وزین است و چقدر برای حفظ کرامت و شأن خبرنگاران زیبنده است‌.

محمد صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ در مزار شریف افغانستان به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران توسط گروهک تروریستی طالبان شهید شدند؛ پس از این هرسال روز ۱۷ مرداد ماه توسط شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده و طی آن برنامه های متنوعی برای پاسداشت مقام خبرنگار در سطح کشور برپا می شود. ” ویژگی حق محوری، حق طلبی و حق گویی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک خبرنگار است.”

بهتر است که خبرنگاران تنها واقعیت‌ها را بیان کنند و از جنجال آفرینی بپرهیزند.” و…

این جملات هرساله در ۱۷مرداد و موسم روز خبرنگار شنیده می شود؛خبرنگاران مظلوم ترین و کم درآمدترین شاغلان جامعه به حساب می‌آیند و حقوق آنها حتی از یک کارگر ساده هم کمتر است.

خبرنگاران  در بسیاری از بحران‌ها مثل سیل و کرونا در فعال کردن و نقش آفرینی اقشارجامعه نقش بارز و برجسته ای داشته و بذر امید را در جامعه کاشته اند. اما خودشان درگیر افسردگی هستند. افسرده اقتصاد، جامعه، زندگی…

در روزگاری که هرکس به راحتی وارد عرصه خبر می‌شود باید خبرنگاران واقعی را ندید. باید فرقی بین خبرنگاران تجربی و خبرنگاران آکادمیک نباشد‌!

خبرنگاران برای نشان دادن مشکلات مردم و کشف حقیقت تلاش می‌کنند، اما خودشان همیشه جزو فراموش‌شده‌ها هستند. این شغل مصائب و مشکلات بسیاری دارد اما گوش شنوایی برای حل مشکلاتشان وجود ندارد!

بیکاری مشاغل دیگر در رسانه ها بازتاب دارد اما بیکاری و دغدغه معیشت خبرنگاران هیچ جا بیان نمی شود.

فلسفه وجودی خبرنگار مطالبه گری، شفاف سازی و روشنگری جامعه است. پیگیر مشکلات مردم شدن  از مسئولان و چاره اندیشی و بر طرف کردن آنها است و این در حالی است که  متاسفانه و دو چندان متاسفانه خبرنگار موظف است در سمت و سوی روابط عمومی اداره‌ها باشد و اگر نقدی کند دیگر اجازه مصاحبه با رییس فلان اداره و یا سازمان را نداشته باشد. و یا اگر مچی بگیرد، دیگر بگذارید، بگذریم!

در نشست‌های خبری پاکتی را که ارزش خرید یک دبه ماست را دارد به او هدیه می دهند!خبرنگار باید یک شغل آزاد داشته ‌باشد وگرنه پله های ادارات را روزانه فقط باید بالا و پایین برود. خدا حفظ کند اسنپ را که اگر نبود خبرنگاری شغل سوم زنان خانه دار می شد.

در حالی که برای تنظیم خبر وقت می گذاری، خبری که به محض منتشر شدن قسمت‌هایی از آن در کانال‌ها تلگرامی گاهی بدون ذکر منبع منتشر می‌شود و سهم خبرنگار در این میان خشنود بودن و مورد توجه قرار گرفتن خبرش می‌باشد، همین !چقدر دنیای خبرنگار کوچک است؟!

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان چه زیبا اشاره کرد “همه حوزه ها موظف به تحقق رویکردهای دولت هستند. وی گفت: بخش اعظم این کار بر عهده رسانه‌ها است.

حالا یک سوال؛ دولت برای ساماندهی مشکلات معیشتی اصحاب رسانه چه قدمی برداشته است؟!

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=26485

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: