ضرورت توجه به پرورش کرم ابریشم و معرفی بهتر این صنعت

بازباران خبر/توجه به پرورش کرم ابریشم می تواند سبب افزایش فرصت شغلی و رشد اقتصادی خانوارها شود. کرم ابریشم بیش ازچهار هزارسال پیش توسط مردم پرورش داده می شد.

این کارنخستین بار در چین آغازشد چینی ها راز تهیه ابریشم را سالها مخفی نگه داشتند و در اروپا و خاورمیانه تجارت می کردند. اما سرانجام به دست آوردن ابریشم از طریق کرم ابریشم توسط مردم دیگر کشورها یاد گرفته شد.

حامد کیومرثی با اشاره به کتاب اخیرش “راهنمای پرورش کرم ابریشم” افزود، مراحل پرورش کرم ابریشم شامل زیر می باشد:

تفریخ: خروج کرم ازتخم را تفریخ گویند که در شرایط مساعد سیزده روز طول می‌کشد. پس ازاینکه اولین آثار تفریخ مشاهده شد لازم است جهت تفریخ یکنواخت به مدت چهل و هشت ساعت در اتاقی کاملا تاریک که دارای دمای ۲۵ درجه سانتیگراد و هشتاد درصد رطوبت داشته باشد قرار گیرد.

کرم جوان: کرم ابریشم معمولا دارای پنج مرحله تغذیه و چهارمرحله پوست‌اندازی است که به هر مرحله از تغذیه «سن» و به هر مرحله از پوست اندازی «خواب» گفته می شود.

کرم بالغ: سنین ۴و۵ به نام کرم ابریشم بالغ نامیده می شود که ۱۵ تا ۱۶ روز به طول می انجامد در پایان سن پنجم کرمها از اشتها افتاده و از تغذیه باز می مانند جثه آنها کوچک شده و به رنگ زرد و شفاف در می آیند که دراین زمان با گذاشتن وسایل پیله تنی بر روی کرمها موجبات تنیدن پیله فراهم می آید.کرم ابریشم توسط طیف وسیعی از عوامل بیماری زا تحت تاثیر قرار می گیرند.

این بیماری ها تقریبا در تمامی نقاط دنیا که پرورش کرم ابریشم وجود دارد رخ می دهند و محصول نوغان کرم ابریشم تحت تاثیر قرار می گیرد. با توجه به کوتاه بودن چرخه زندگی کرم ابریشم، بهترین وتنها را پیشگیری از این بیماری ها توجه به تغذیه و شرایط نگهداری کرم ابریشم و رعایت نکات بهداشتی و استفاده از مواد ضدعفونی کننده می باشد.

درحقیقت برای برای احیا و رونق صنعت ابریشم به آموزش نسل جدیدی از افراد علاقمند به این حرف نیازمندیم. متاسفانه بخش کشاورزی و دامپروری به اندازه کافی در جامعه مورد توجه قرار نگرفته است.

شاید رسانه ها می توانند با معرفی بهتر این صنعت و افراد موفق در تولید ابریشم و جنبه های فرهنگی و اقتصادی آن، علاقمندی و جاذبه کافی برای جوانان را برای ورود به این صنعت فراهم کنند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=26223

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: